Tomáš Petráček vnímá epidemii jako příležitost ke změně

Praha – Katolický kněz a historik Tomáš Petráček se domnívá, že době pandemie jsou lidé citlivější k duchovním přesahům a ve větší míře začali sledovat online kázání Tomáše Halíka a dalších katolických kněžích. V důsledku zavřených kostelů tráví více času telefonováním s farníky a online spojením se studenty.

rozhovoru pro Hospodářské noviny označil zpověď s využitím moderních technologií bez osobního setkání s věřícím jako problematickou a obává se možnosti zneužití zpovědního tajemství.

Poukázal však na to, že papež František „udělal některé mimořádné kroky a vybídl věřící, aby si uvědomili, že podstatou svátosti smíření je lítost nad tím, čeho se člověk dopustí. Že to není zvykové formální „osprchování se“ ve zpovědnici, ale že by tam měl být hlavně moment, kdy si člověk uvědomí hloubku problematičnosti svého jednání, jeho podstatu a dopady. V tu chvíli je vina zahlazena a Bůh nás znovu posílá na cestu zbavenou oné zátěže.“

Potřebu vyjít ze svých zavřených sociálních skupin, vnímá jako nutnost k tomu, aby lidé byli schopni mít zralejší pohled na svět a život. Současná krize podle Petráčka přinutila lidi k omezením v oblasti létání nebo ekonomiky a to jsou právě ty kroky, po kterých volala Greta Thunbergová.

„Každá krize je příležitost, ale záleží, jestli na ni, až to skončí, zapomeneme, vytěsníme ji, nebo zda se poučíme. A také záleží na tom, jak se poučíme. Protože to bude skvělá příležitost pro různé demagogy a podvodníky, kteří se objevují už teď a snaží se nabízet falešná, laciná řešení. Házejí odpovědnost na Evropskou unii a nabízejí nám uzavření se do nového nacionalismu a izolacionismu,“ řekl v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

V chování vlády vůči občanům mu vadí způsob komunikace o opatřeních souvisejících s pandemií a očekával by otevřenější a svobodnější diskuzi. Řekl, že typ politiky, který reprezentuje Andrej Babiš, narazil na své limity. „Nejprve to byly chaotické sebeprezentační výstupy, po čtrnácti dnech situaci jakoby převzali odborníci, ovšem bez politické reflexe a širšího společenského a ekonomického kontextu jednotlivých kroků.“

V rozhovoru se také dotkl konfliktu s kardinálem Dukou, který ho nechal odvolat z kapituly. Podle HN to souvisí s Petráčkovou kritikou kázání Petra Piťhy o Istanbulské úmluvě, kde tvrdil, že hrozí totalita homosexuálů a odebírání dětí z rodin. Duka měl po Petráčkovi chtít, aby se Piťhovi omluvil.

„Vůbec nevím, za co bych se měl omlouvat. Neřekl jsem nic vulgárního či dehonestujícího, moje hodnocení či kritika byla naprosto věcná. Co jsem řekl, tedy že když budeme takto pokračovat, nemůžeme se divit, když se na nás lidé budou dívat jako na netolerantní sektu, bylo nutné a správné,“ reagoval Petráček.

Domnívá se, že i tento konflikt poukazuje na „zápas o směřování a charakter církve.“ Na jedné straně je tam proud, který se vymezuje vůči druhým a dostává se tak do „nekonečných kulturních válek“ a ten druhý, který reprezentuje současná hlava katolické církve, která je otevřená a „chce se světem komunikovat.“

Na dotaz, jak reagoval na mluvčího Ovčáčka, který během mše na Velký pátek četl z Bible v pražské katedrále, Petráček řekl, že i když prezidentův mluvčí konvertoval ke katolické církvi, „evidentně to na něm zanechalo minimální pozitivní stopy.“ Jako příklad tohoto tvrzení, uvedl případ, kdy Ovčáček označil europoslankyni Šojdrovou za morální zrůdu.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

 

-red-  Datum: 23. dubna 2020  Foto: Wikipedie – Tomáš Petráček

Tags: ,,,,,,

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář