Řím – Papež František kritizoval, že jednání o míru v Pásmu Gazy nepostupují. Uvedl také, že oba kandidáti na amerického prezidenta propagují „protilidské“ politiky, Kamala Harrisová hájí potraty a Donald Trump chce ve velkém deportovat migranty. Papež také na dotaz novinářů během návratu z asijské cesty řekl, že nepojede do Paříže na otevření katedrály Notre-Dame po opravách po požáru a že zvažuje cestu do rodné Argentiny. Informovaly o tom zahraniční agentury.
„Je mi líto, že to musím říct, ale opravdu nemám pocit, že podnikají kroky, které by vedly k míru,“ řekl papež o téměř rok trvající válce v Pásmu Gazy, kde proti sobě stojí palestinské teroristické hnutí Hamás a izraelská armáda. Papež také uvedl, že často hovoří s věřícími z Pásma Gazy, kteří mu vyprávějí své příběhy. „Když vidíte těla zabitých dětí, zabitých pod záminkou toho, že tam jsou nějací bojovníci, tak je to ošklivé,“ řekl papež.
SOUVISEJÍCÍ – Více než 300 představitelů církve podepsalo „Vyznání evangelikálního přesvědčení“ před prezidentskými volbami v USA
Trumpa papež kritizoval za plány na deportace milionů přistěhovalců, Harrisovou za neutuchající obhajobu práva na potrat. Nepřijímat migranty je těžký hřích a jít na potrat se rovná vraždě, řekl podle agentury Reuters papež. Během listopadových prezidentských voleb si podle papeže Američané budou muset „zvolit menší zlo“.
Sedmaosmdesátiletý jezuita uvedl, že by ještě rád podnikl cestu do rodné Argentiny. Pokud by tam jel, chtěl by se zastavit také na španělských Kanárských ostrovech u pobřeží Afriky, kam v posledních měsících směřuje stále více migrantů ve snaze dostat se z Afriky do Evropy. Starost o migranty je klíčovým tématem Františkova pontifikátu. Svou první cestu před 11 lety podnikl na italský ostrov Lampedusa, který je cílem tisíců migrantů při nelegální cestě do Evropy.
Papež František strávil 12 dní cestou po jihovýchodní Asii, navštívil Indonésii, Papuu-Novou Guineu, Východní Timor a Singapur. Při letu zpět do Itálie odpovídal na otázky novinářů, kteří ho doprovázeli.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
Autor: ČTK Datum: 14. září 2024 Foto: screenshot YouTube ABC News
3 Komentáře
pavel v
Jak vyjednávat s Hamásem, jehož cílem je vás zabít? Jak vyjednávat s tygrem, když se s ním ocitnete v jedné kleci? Pokud bych já byl obyvatelem Gazy a viděl, že Hamás se soustavně dopouští zločinů vůči Izraeli, že Izrael soustavně ostřeluje raketami, které zabíjejí i malé děti, snažil bych se z Gazy odejít, abych nemohl být nařčen ze spoluúčasti na zločinech Hamásu. Civilisté, kteří v Gaze trpí, nejsou nevinní. Jsou to lidé, kteří vraždění Hamásu schvalovali. Jsou na tom stejně jako Němci, kteří většinově schvalovali Hitlerova zvěrstva, nebo dnes Rusové, kteří schvalují Putinova zvěrstva na Ukrajině.
Ve věci uprchlíků však má František pravdu. Odepření pomoci těmto lidem je výraz sobectví, je to odepření pomoci samotnému Ježíši, který v evangeliu o posledním soudu řekl, že se ztotožňuje s trpícím člověkem. Trump se v této zásadní věci chová protikřesťansky.
Potrat nelze z křesťanského hlediska obhájit. Existují však výjimky. Například, když je v sázce život rodičky, která se stará o své děti. Nebo když bylo dítě počato při znásilnění a je zřejmé, že matka si nebude umět k dítěti vytvořit láskyplný vztah. Takové dítě bude téměř jistě deprivantem. Existují i další důvody, kdy je potrat oprávněný.
Jak by se křesťané měli bránit proti potratům? Buď politicky (zákonem) nebo osvětou. Podle mého správnější cestou je osvěta. Důvod? Má lepší výsledky. Například za prezidenta Obamy, který potraty nekriminalizoval, bylo méně potratů než za prezidentství Trumpa.
Martin Hambálek
„Když vidíte těla zabitých dětí, zabitých pod záminkou toho, že tam jsou nějací bojovníci, tak je to ošklivé,“ řekl papež…… Je si ještě papež František vědom toho, co říká – „pod záminkou“?
P. Ašer
Kde přišel papež na to, že nepřijímat migranty je těžký hřích? Jsou totiž migranti a migranti a je třeba mezi nimi důsledně rozlišovat.
Když někdo trpí hladem proto, že nechce pracovat (naši bezdomovci, mnozí migranti), máme ho snad dle Ježíšových slov (Mt 25:35.40.42.45) také nasytit? Zřejmě určitě ne, jak nás instruuje apoštol Pavel:
„Ani jsme u nikoho NEJEDLI ZADARMO CHLÉB, ale dnem i nocí jsme s námahou a úsilím pracovali, abychom nikomu z vás nebyli na obtíž.” (2 Te 3:8)
“Neboť když jsme u vás byli, toto jsme vám přikazovali: JESTLIŽE NĚKDO NECHCE PRACOVAT, AŤ TAKÉ NEJÍ. Slyšíme totiž, ŽE NĚKTEŘÍ MEZI VÁMI ŽIJÍ NEUKÁZNĚNĚ, VŮBEC NEPRACUJÍ, ale zabývají se tím, do čeho jim nic není. Takovým přikazujeme a vyzýváme je v Pánu Ježíši Kristu, ABY S TICHOSTÍ PRACOVALI A JEDLI VLASTNÍ CHLÉB.” (2 Te 3:10-12)
Jinde ap. Pavel také kritizuje křesťany v Korintu za to, že snášejí ty, kdo je záludně vyžírají:
“SNÁŠÍTE, když vás někdo zotročuje, KDYŽ VÁS NĚKDO VYJÍDÁ, když vás někdo obírá, když se někdo vyvyšuje, když vás někdo bije do tváře.” (2 K 11:20)
Ježíšova slova o sycení hladových atd. (Mt 25:35.40.42.45) se tedy nemohou vztahovat na mazané vyžírky, které trpí hladem proto, že odmítají pracovat a myslí si, že na Západě jim budou létat zadarmo pečení holubi do úst. Jejich utrpení nejsme povinni odstraňovat jejich sycením, nýbrž leda tím, že je vyzveme, aby se živili vlastní prací, a ne žebrotou.