Palestinská křesťanka komentuje rozhodnutí Donalda Trumpa o Jeruzalémě

Řada lidí tvrdí, že uznání Jeruzaléma za hlavní město Izraele neovlivní každodenní život jeho obyvatel, protože Izrael už Svaté město ovládá a mění demografii i hranice již více než 50 let. Jeruzalémská samospráva je zodpovědná za východní i západní Jeruzalém.  Město však v některých oblastech zůstává rozděleno do čtvrtí podle etnické příslušnosti (židovské nebo arabské) a na některých místech je rozděleno zdí.

Shadia Qubtiová, palestinská křesťanka, která se narodila v Nazaretě a pracuje v Jeruzalémě, přiblížila novinám Christian Today svůj pohled na situaci v Jeruzalémě.

„Nedávné oznámení prezidenta Trumpa mě velmi rozesmutnělo, zejména když jsem uvažovala o důsledcích jeho vyhlášení. Mnozí Palestinci museli přizpůsobit svůj život a bojovali, aby si v průběhu let udrželi své bydliště v Jeruzalémě. Mnozí z mých přátel se musí vyrovnávat s izraelskou byrokracií jednoduše proto, že jsou křesťané nebo muslimové, kteří se narodili v Jeruzalémě. Musí bojovat o udržení nebo znovuzískání bydliště v Jeruzalémě protože pro Izrael představují demografickou hrozbu,“ uvedla.

Qubtiová dále zmínila násilné činy, které si v Jeruzalémě vyžádaly řadu obětí mezi mladými lidmi a které vedly k zvýšeným bezpečnostním kontrolám především u vchodu do palestinských čtvrtí v Jeruzalémě a okolí. „Kontroly omezují pohyb a prodlužují čas pro vstup a výstup do palestinských čtvrtí. Pokud chodíte do školy nebo do práce, trvá vám to dvakrát, ne-li třikrát déle, než občanům ze židovských čtvrtí,“ vysvětlila.

Reklama

 

Palestinská křesťanka žijící ve Svatém městě už řadu let upozornila také na diskriminaci, kterou zažívají některé náboženské skupiny v době politického napětí nebo během náboženských svátků. Mladí muži nemohou vstoupit do Starého města během muslimských svátků, to je povoleno pouze ženám, dětem a starším lidem. Podobné omezení  křesťané ani Židé během svých svátků a národních oslav nemají. Některé židovské národní svátky jsou podle ní účelové a jednoznačně provokativní, když Židé triumfálně pochodují přes palestinská území – například každý rok během výročních oslav Jeruzalémského dne, kdy židé oslavují získání východního Jeruzaléma od Jordánska.

Qubtiová též upozornila na narůstající počet demolic palestinských domů v Jeruzalémě. Izrael podle ní zabavuje palestinskou zem pro izraelské obyvatele. „Můžete navštívit město Davida, abyste viděli izraelské obyvatelstvo, jak se přestěhovalo na palestinské území na úkor většiny, která tam žila celé generace,“ uvedla.

„Jak můžeme pochopit všechnu tuto dlouhotrvající nespravedlnost, pokud jde o podporu USA, která uznává Jeruzalém za hlavní město Izraele?“ ptá se Qubtiová

„Prezident Trump, údajný vůdce svobodného světa a obhájce demokracie, podporuje a dokonce odměňuje nedemokratickou politiku a chování Izraele, které upřednostňují jednu skupinu před druhou,“ myslí si a upozorňuje na to, že svoboda a demokracie pro 40 procent obyvatel Jeruzaléma neplatí.

„Jako křesťanka a Palestinka cítím, že stejný rozpor existuje, když vidím politiku, kterou prosazují mnozí křesťané. Jako křesťané bychom měli pomáhat lidem s problémy s pobytem a těm, jejichž domovy jsou ohroženy demolicí a mobilizovat naše hlasy, aby se obnovilo právo lidských bytostí stvořených podle Božího obrazu. Teologické perspektivy, které podporují konec časů – eschatologie, která je založena na americkém uznání Jeruzaléma jako izraelského hlavního města nebo celková podpora pro izraelskou vládu bez ohledu na nespravedlnost, kterou přináší podstatné menšině obyvatel Jeruzaléma, mi nedává smysl. Mohou křesťané, následovníci Krista, podporovat nespravedlnost a okupaci, když Ježíš konal opak a zastával se bezmocných a marginalizovaných?“

Reklama

 

Qubtiová vyzývá své křesťanské bratry po celém světě, aby se zamysleli nad vhodnou reakcí na tuto situaci a zasahuje současné dění do kontextu vánočního poselství.

„Myslím na pastýře, kteří přišli z blízkého okolí, a mudrci, kteří přišli z daleké země a hledali nového krále. Mudrcové měli moc, postavení a bohatství, nenašli však nového krále na místě, které by člověk očekával. Tyto Vánoce se možná musíme podívat dovnitř, protože místo, kde můžeme najít našeho krále, není v paláci moci, není v sídle královské moci podobné Herodovi.Tehdy jako teď, Ježíš nebyl nalezen mezi mocnými a privilegovanými, ale mezi chudými a utlačovanými. A co bude odpověď křesťanského světa? Hledáš Krista v Herodově paláci? Ježíš má poselství pro utlačované i utlačovatele, ale nenajdete ho mezi utlačovateli. Bude křesťanský svět stát během Vánoc s křesťanskými bratry v Palestině?

Jako palestinská křesťanka vás zvu, abyste stáli při nás, když vydáváme svědectví o poselství prvních Vánoc, kdy ​vtělený Bůh přišel mezi nás s odkazem naděje a míru. Toto poselství je výzvou, která zpochybňuje moc tohoto světa, spravedlnost přichází na svět, a proto musíme napravit všechno, co je nesprávně.“

 

 

Zdroj: Christian Today   Foto: Wikimedia Commons

1 Komentář

  1. No, je to zajímavý komentář, ale je zde velké podezření, že je ona křesťanka ovlivněna učením teologie náhrady. V Palestině běžné vyučovaným. Navíc ony kontroly Palestinců při jejich pohybu nejsou bezdůvodné a vznikly z existenčních potřeb Izraele.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář