Dan Drápal / Blahoslavený Pavel Neústupný

Dlouho jsem přemýšlel, jak tento článek nazvat. „Smíření Čechů a Němců“? To by se hodilo, protože to bylo jedním z hlavních životních témat Pavla Neústupného. Ale tento článek má být hlavně o Pavlovi, ne o hlavních tématech jeho života. „Kdo je Pavel Neústupný“? To by šlo, ale zaujme potenciální čtenáře? Chtělo by to něco provokativnějšího. Nedávno jsem psal o třech rovinách pokoje a také jsem kázal o Blahoslavenstvích. „Blahoslavení ti, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni Božími syny“ (Mt 5,9). Moderní české překlady se vzácně shodují: řecké slovo eirénopoioi překládají „kdo působí pokoj“. Myslím, že vhodnější je překlad „činitelé pokoje“, ale nebudu to rozvádět – je to článek o Pavlovi, ne o řečtině. Jsem si ovšem jist, že Pavel byl a je činitelem pokoje, nebo, trváte-li na tom, působí pokoj… a tudíž je blahoslavený. Píšu to naprosto vážně, bez jakékoli stopy ironie.

            Pavel je o šest let starší než já a je na sklonku svého života. Před časem jsem četl jeho knihu Vzpomínky v její německé verzi (Erinnerungen). Nyní vychází verze česká. Obě verze obsahují řadu fotografií; česká verze jich má víc a na rozdíl od německé i v barvě.

   SOUVISEJÍCÍDan Drápal / Lidovci a kulturní války

S Pavlem jsem se poprvé setkal na Maninách počátkem osmdesátých let. Narodil se v Praze, část života prožil na východní Moravě, pak se vrátil do Prahy a v září roku 1968 emigroval do Západního Německa. Na jaře roku 1978 přijal Ježíše Krista jako svého Spasitele a Pána. Jeho domovským sborem byl sbor Philadelphiagemeinde (později přejmenovaný na Sbor na cestě – Gemeinde auf dem Weg) v Berlíně, jehož hlavním pastorem byl Wolfhard Margies.

Pavel si nechal legalizovat emigraci z Československa, a proto mohl jezdit do své původní vlasti takřka bez omezení. Vzpomínám si velmi dobře na některé pasáže z jeho svědectví na tehdejších maninských „čtvrtcích“: „Studoval jsem celkem 17 let a stále jsem nemohl studia dokončit. Nedlouho po mém obrácení jsem měl složit rozhodující závěrečnou zkoušku. Musel jsem se naučit odpovědi na x (přesné číslo jsem zapomněl – pozn. DD) otázek. Věřil jsem, že mi Bůh pomůže školu dokončit. Začal jsem se učit, ale tu přijela jedna známá, která ještě nepřijala Ježíše. Cítil jsem, že se jí máme věnovat. Řekl jsem: ‚Bože, to jsem zvědav, jak to s tou zkouškou uděláš.‘ Věděl jsem, že to Bůh udělá. A udělal – vytáhl jsem si jedinou otázku, na kterou jsem se stačil připravit.

SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / K diskusi o svatosti

Pavel se tehdy vypravil do Prahy především proto, aby přivedl k Pánu svou maminku a svého bratra. A stalo se, jak se modlil. Oba přijali Pána Ježíše a chodili do sboru, byť nebyli tak horliví jako Pavel. 

 Nevím, kdy přesně se téma smíření Čechů a Němců stalo pro Pavla dominantním tématem. Možná to bylo od samotného počátku jeho křesťanského života; jistě to pro něj bylo důležitým tématem už v 80. letech. To bylo jedním z mnoha témat, v nichž jsme se hluboce shodovali. Různé skupinky z našeho sboru se modlívaly za Čechy a Moravu na okolních horách – na Šumavě, v Krušných horách, v Jizerských Horách, v Krkonoších, v Orlických horách i v Jeseníkách. Vyznávali jsme hříchy spáchané při poválečném vyhánění Němců a prosili jsme o požehnání. Podobné iniciativy probíhaly tehdy i mezi katolíky. Proto jsme také uvítali postoj prezidenta Václava Havla, který se Němcům za ono vyhánění omluvil. Tehdy byla jiné doba než dnes a mnozí lidé nejrůznějších politických názorů s prezidentovou omluvou nesouhlasili. My jsme se z ní radovali a modlili jsme se, aby český národ činil pokání. 

Neznamená to, že bychom bagatelizovali hříchy Němců. Vycházeli jsme z poznání, že hříchy Němců jsou mezi nimi a Bohem; mezi námi a Bohem nejsou hříchy Němců, ale hříchy naše.

Vyvrcholením našich snad bylo velké shromáždění na Radobýlu. Bylo tam asi tisíc lidí; Češi byli pochopitelně v početní převaze, ale i Němců bylo hodně. Dodnes si myslím, že vyznávání a prosby za odpuštění na Radobýlu znamenaly uzavření určité kapitoly. Tento postoj zaujímali tehdy téměř výhradně křesťané. Nabyl jsem tehdy přesvědčení, že český národ se k této neslavné kapitole našich dějin postaví lépe, až se obrátí k Bohu. Kdo netuší, že sám potřebuje odpuštění, neví, proč by měl odpouštět.

            Pavel se tomuto tématu věnoval ještě před sametovou revolucí, a ve svých mírotvorných snahách pokračoval i po ní. Dnes je situace úplně jiná – pokusím se o tom něco napsat v některém z dalších článků. Jsem si ale jist, že velkou zásluhu na změně přístupu k naší minulosti má právě Pavel a ostatní modlitebníci. 

Mohl bych toho o Pavlovi napsat ještě mnoho. Uvedu jen jeden detail. Jednou jsme na jednom z bytových seminářů mluvili o přímluvné modlitbě. Já jsem – už nevím v jaké souvislosti – řekl: „To je sice hezké, ale nás [přímluvců] je málo.“ Pavel zvážněl a řekl: „Jeden starověký fyzik řekl: ‚Dejte mi ve vesmíru pevný bod a pohnu Zeměkoulí.‘ Podobně jeden skutečný modlitebník může pohnout Boží rukou.“ Tato věta byla pro mne formující.

Později se Pavel se svou ženou Irenou věnovali misii v Estonsku. Brali s sebou i mladé křesťany z České republiky; jednou s nimi byl i můj syn Ben.

Pavel je – mimo jiné – skutečný mírotvorce, činitel pokoje, a to ve jménu Ježíše Krista, a tudíž je blahoslavený. 

Pokud byste si chtěli objednat Pavlovy Vzpomínky v české verzi, napište do nakladatelství Juda (knihyjuda.cz). Kniha bude v prodeji po Novém roce za 99 Kč. Německá verze v prodeji nebude, ale bude-li zájem, pokusím se zjistit, zda bude možno ji získat alespoň v elektronické podobě. Před Vánoci dám vědět. Pro ty, kdo Pavla znají, bude česká verze snad i vítaným vánočním dárkem.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Autor je teolog a publicista Datum: 30. října 2024 Foto:

6 Komentáře

  1. Jeden starověký fyzik řekl: ‚Dejte mi ve vesmíru pevný bod a pohnu Zeměkoulí.‘ Podobně jeden skutečný modlitebník může pohnout Boží rukou.“

    Kdyby jste měli víru jako hořčičné zrnko,“ odpověděl Pán, „řekli byste této moruši: ‚Vykořeň se a přesaď se do moře! ‚ a poslechla by vás.

    A ono to prijde 🥳 jediny Buh nelze. Odpusteni je jedna vec…druha vec je naivita ktera by mohla vest k prolomeni B. dekretu a prihrat penize nejmenovanym politickym neradum.

    Odpověď
  2. No jo, Němci jsou dnes fajn, ale Rusové jsou zřejmě fuj…

    Alespoň jsem neslyšel o nějakých zdejších křesťanských vůdcích, kteří by se angažovali v otázce smíření Čechů s Rusy tak, jako se angažovali v otázce smíření Čechů s Němci. Spíše jsem nabyl dojmu, že tito místní křesťanští vůdcové vesměs souznívají s animozitou vůči Rusům, kterou soustavně ventilují naši světští vůdcové. Přitom počet obětí sovětské okupace ČSSR (a ČSFR), které nezavinili pouze Rusové, dosáhl včetně dopravních nehod „jen“ pár set mrtvých (celkem 406 zemřelých od srpna 1968 do června 1991). Pokud bychom počítali oběti komunistického režimu, které bychom mohli připsat (nejen) Rusům, tak od roku 1948 včetně těch, co zemřeli v důsledku nasazení v uranových dolech, zastřelení na hranicích atd., bychom se dostali maximálně na cca 10 000 mrtvých. Naproti tomu počet obětí obyvatel našeho státu, které měli na svědomí Němci, jen ve 20. století (1. a 2. světová válka) dosáhl minimálně 500 000 osob.

    Vypadá to, jako by se zdejší křesťanští vůdcové domnívali, že Ježíšova slova z Kázání na hoře, že máme být mírotvůrci (Mt 5:9: εἰρηνοποιοί, Vulgata: pacifici), se mohou aplikovat selektivně, tedy diskriminačně.

    Odpověď
  3. Panu Ašerovi
    Já myslím, že určitý rozdíl tady je. Myslím si, že většina Němců si po válce uvědomila, čeho se jako národ dopustili. Zatímco Rusové si zřejmě dosud neuvědomují, co dělali a dělají špatně. Nicméně, máte do jisté míry pravdu, protože naše odpuštění by nemělo být závislé na tom, zda ti, kterým se má odpustit, činí pokání nebo ne.

    Odpověď
  4. Pokud Rusové brání svou nezávislost, nevidím v tom nic špatného. Gruzínci si zvolili vládu, která chce normální vztahy s Ruskem. EU tyto volby označila za nedemokratické. Co je to potom demokracie?

    Odpověď
  5. Tak si myslím, že těm chytrým už dávno došlo k čemu slouží falešný humanismus… k importu a dosazení loutek a vyrabování zemí aby se někde jinde měli lépe a dotyčná země se pak ještě uvede do chaosu a tak může zbrojní průmysl vydělávat…prostě kdysi bylo otrokářství, pak kolonialismus a teď import ..demokracii… jejíž skutečným cílem je uvést svět do chaosu. Prostě partička lidí maká pro dávné duchovní bytosti. A jak už jsou k ničemu tak jsou odstraněni jako Biden a nahrazeni novou nekompetentní loutkou. Naštěstí už lidé v USA prokoukli, že média nejsou objektivní ale řízena zcela účelově pro manipulaci s lidma a šíření nenávisti a chaosu. Doufejme, že Trump a Musk se pustí do díla a omezí vliv těchto …nezávislých..médií pomocí kterých nás manipulují jiné mocnosti.

    Odpověď
  6. „Pokud by jediný Bůh měl skutečné a konkrétní jméno, jak to, že ho Ježíš nikdy jasně nepoužil, a místo toho volil označení ‚Otec‘, které spíše naznačuje vztah než konkrétní osobu? Kdyby Bůh skutečně měl specifické jméno a byl součástí Trojice, nepoužil by Ježíš to jméno přímo, aby lidem odstranil jakékoli pochybnosti a vyvaroval se nesprávným výkladům?“

    Vysvětlil by ni někdo toto …tajemství.. 🙂 ? Proč Ježíš nikdy nenazval jediného Boha konkrétním jménem ikdyž věděl, že kvůli jménu budou války ??? A tedy kdyby to jméno vyslovil válkám by zabránil ???

    Děkuji za odpověd 🙂

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář