Tomáš Zdechovský: Kritizovat hru „Naše násilí“ hned neznamená souhlasit se Slušnými lidmi

Divadelní hru, ve které si nahá herečka vytahuje z pochvy srolovanou českou vlaku a také tam Ježíš znásilní muslimku, nepovažuji za umění ani údajnou symboliku toho, jak se prý křesťané chovají k islámu. Je to pro mě čistá dekadentní provokace, která uráží tolik různých skupin lidí a věřících, že se o ní nebojím prohlásit, že spíše pošlapává svobodu slova a vysmívá se demokracii, než že by jakkoliv kulturně obohacovala. Jenže když člověk na přímý dotaz médií řekne, jak si nemyslí, že by tato hra měla být uváděna na českých divadelních prknech, hned vám někteří lidé začnou předhazovat plný souhlas se Slušnými lidmi…

Musím přiznat, že mě z tohoto pohledu mrzí způsob, jak o protestech proti tomuto „umění“ informovala některá média. Obrovsky se zdůraznila situace, kdy prý až třicet členů skupiny Slušní lidé vstoupilo na jeviště brněnského divadla s cílem zabránit pokračování představení. Jen tam stáli, což je forma protestu, kterou znám třeba z návštěv divadla za svých studií v Itálii. Platilo pravidlo „kdo platí, mluví“, kdy se nespokojení diváci nezřídka uchylovali i k házení rajčat a vajíček na pódium i herce.

Dále se lidé z medií dozvěděli, že proti hře protestoval Miroslav Sládek s hrstkou svých věrných. Nemálo lidí tak získalo dojem, že celkově protestovali jen nějací násilníci, extrémisté a lidé s pochybnou minulostí. To ovšem není pravda. Křesťanští aktivisté a běžní věřící sepisovali proti uvedení hry petice a dále se obrátili také na soud, aby ji zakázal. Pak rovněž uspořádali velké modlitební shromáždění v brněnském chrámu sv. Máří Magdaleny, kterého se zúčastnily stovky lidí. To všechno byly velmi pokojné formy protestu, na které mají lidí v demokraciích právo.

O tom se však lidé z hlavních médií skoro vůbec nedozvěděli. To, že v kostele se proti tomuto dílu modlilo daleko víc lidí, než kolik jich protestovalo v divadle a před ním, je zřejmě nezajímavé. Zdůraznil se jen nesouhlas kardinála Duky, což má být další důkaz toho, že každý, kdo protestuje, je extrémista apod.

Osobně to považuji za silné zkreslování reality, které pak vede k dalším nedorozuměním. Vytváří se tak virtuální a subjektivní pravda, jež vrhá špatné světlo na křesťany a v podstatě na všechny konzervativně smýšlející – a vytváří se další propast mezi údajnými dvěmi skupinami lidí. Jedna skupina přitom jen dala najevo svoji nespokojenost s mnoha urážkami ve hře. Podobně, jako se mnozí další rozčilovali, a podotýkám oprávněně, když prezident Zeman nevhodně překládal slovo „pussy“, protože tu přece máme pravidla kultivovaného chování a nikdo si nemůže dovolit úplně všechno.

 

Autor: Tomáš Zdechovský, europoslanec za KDU-ČSL  Foto: Facebook

4 Komentáře

  1. Zároveň s akci v kostele byl pokojný protest asi 300 m od divadla. Média se přišla podívat, natočila se mnou rozhovory. Bohužel cca 120 osob poslouchající klidně proslovy a dobrou brněnskou kapelu není tak zajímavé jako 10 lidí kolem pana Sládka. Jelikož nás media nezmínila, začala referovat jen o slušných lidech. Ale co 7 týdenní práce? 8000 podpisů, odborné kolokvium. Diskuze s oponenty. Trestní oznámení a žaloby. Ano byli jsme a jsme klidná síla. Narozdíl od politiků vyjadřujících se dnes jako obránci hodnot a přitom, když jsme je žádali o pomoc tak nam nijak nepomohli.

    Odpověď
  2. Nerozumím jedné věci: proč ta hra vyvolala takové pozdvižení právě v České republice?

    Premiéru měla dne 29. 5. 2016 ve Vídni, už dva roky je běžně na repertoáru slovinského divadla Slovensko mladinsko gledališče v Lublani a letos v březnu s ní hostovali v rámci Festival Iberoamericano de Teatro v kolumbijské Bogotě. Spoluprodukují jí společnosti z Berlína, Vídně, Weimaru, Zürichu, Lublaně a Rijeky a financovala ji německá kulturní nadace Kulturstiftung des Bundes. Zdá se tedy, že napříč Evropou s ní nemá nikdo problém.

    Proč tedy právě u nás takové vzbouření?!

    Odpověď
  3. Pane S. Nováku, možná je to tím, že „Král je nahý“ může spíše zaznít tam, kde náhubek autokorekce není ještě tak těsný.

    Odpověď
  4. „Obrovsky se zdůraznila situace, kdy prý až třicet členů skupiny Slušní lidé vstoupilo na jeviště brněnského divadla s cílem zabránit pokračování představení. Jen tam stáli, což je forma protestu, kterou znám třeba z návštěv divadla za svých studií v Itálii.“
    to je lež .. anebo neinformovanost autora.
    Ti „Slušní lidé“ herce postupně natlačili až k zadní stěně z benzinových nádrží a znemožňovali jim hrát.
    A jinak .. co byste řekl, kdyby tak skupina 30 ateistů vnikla při mši do kostela a „jen by tak stáli mezi knězem a věřícími“ .. jako forma protestu proti „tmářství církve“.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář