TheRivers: 1,2,3

Trojice. Toto téma je jedním z učení většiny církví. I tak se stále objevují názory, že v Bibli se Trojice neobjevuje. Je to pravda? A co se vlastně tímto pojmem myslí?

Trojice nebo Trojjedinost je termín pro vyjádření toho, že Bůh je ve třech osobách, ale stále je jedním Bohem. Jinými slovy, Bůh je jeden, jako podstata, ale ve třech osobách – Otec, Syn a Duch svatý. Všechny tyto osoby jsou si rovny. Otec není vyšší než Syn a Syn není větší než Duch svatý. Všechny osoby jsou věčné, ale odlišné svým bytím.

Je pravdou, že v Bibli se slovo „Trojice“ ani „Trojjedinost“ neobjevuje. Neznamená to však, že Trojice není biblickým učením.  Učení o Trojici bylo přijato až na prvním nikajském koncilu v roce 325. Koncil tehdy svolal císař Konstantin. Koncil se zajímal naukou Areia z Alexandrie, který tvrdil, že Syn není stejné podstaty s Otcem. Prohlášení z tohoto koncilu se nazývá Nikajské vyznání víry, které jasně definuje soupodstatnost Otce a Syna. Učení o božskosti Ducha svatého bylo „přidáno“ až v roce 381 na prvním Konstantinopolském koncilu, následně poté bylo formulováno Nicejsko-cařihradské vyznání víry. Své konečné formulace dosáhlo učení o Trojici v díle Augustina z Hippa zvaném De Trinitate. Augustin prohlašuje, že každá z osob Trojice je celé a plné podstaty a že na sobě závisí.

Jaké jsou však biblické důkazy?

Starý zákon zdůrazňuje Boží jednotu naprosto jasně. Třeba Deuteronomium 6, 4 říká: „Slyš, Izraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný.“  Ozeáš 1, 7 například říká: „Domu judskému však budu milostiv. Zachráním je skrze sebe , Hospodina, jejich Boha; nezachráním je lukem, mečem a válkou, koni a jezdci.“ Hospodin Bůh říká, že je zachrání skrze sebe. My však jako křesťané víme, že nás zachránil Ježíš Kristus. Zde Hospodin mluví, že je zachrání On, čímž dává jasně najevo, že v Bohu je více osob. Dále třeba v Genesis 1, 26 je psáno: „I řekl Bůh: „Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.“ Zde je dokonce použito množné číslo! Z Bible víme, že jsme stvořeni k podobě Boží. Zde Bůh zřetelně říká „naší podoby“. Tady můžeme vidět další náznak toho, že Boha „tvoří“ více osob.

Nový zákon obsahuje spoustu dalších důkazů. Je v něm potvrzen fakt, že Bůh je jeden, avšak představuje Ježíše a Ducha svatého, kteří oba tvrdí, že jsou Bohem. Oba jsou jasně nazváni Bohem – Ježíš např. v Janovi 1, 18 (ČSP); Duch svatý ve Skutcíh 5, 3-4. Možná se vám také vybaví Matouš 28, 19, kde se dovídáme, že máme křtít „ve jméno Otce, Syna a Ducha svatého“, zjistíme, že Matouš píše ve „jméno“ a ne „jména“. Právě použití jednotného čísla u tohoto slova nám zdůrazňuje Boží jednotu a rovnost, která je mezi třemi osobami.

Jistě se najde spousta dalších důkazů o Boží Trojjedinosti. Nechci se jimi v tomto článku zabývat, neboť jsem Vás chtěl seznámit s učením o Trojici, nikoliv s jednotlivými osobami. Nezoufejte však. V následujících měsících nás čekají témata Otec, Syn a Duch svatý, kde se na biblické důkazy podrobně zaměří zkušení teologové. Přeji Vám požehnaný čas.

Byl pro Tebe článek přínosný? Přečti si jich víc na blogu TheRivers.

 

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář