Texas – Baptistický teolog v souvislosti se strmými pády pastorů známých megasborů vyzývá křesťany, aby byli obezřetnější.
Profesor teologie na Baylor University v Texasu Roger E. Olson na svém blogu napsal, že model amerických megasborů nefunguje. „Doporučuji lidem, a mluvím teď především k evangelikálním křesťanům, aby byli obezřetnější, než jsou teď – vůči mocným a slavných duchovním vůdcům, kteří nejsou nikomu vykazatelní,” napsal Olson. Uvedl, že americká „obsese celebritami, velikostí, zábavou a úspěchem je jedním z hlavních problémů”. „Tato obsese se zjevně dostala do amerického náboženství a bohužel i do evangelikálního křesťanství,” vysvětlil.
Olson upozornil na to, že v posledních letech „několik zakladatelů a vůdců evangelikálních nezávislých megasborů tvrdě spadlo ze svých piedestalů”. „Teď se to děje znovu, možná v nejznámějším a nejvlivnějším z nich,” dodal Olson poté, co rezignovalo celé staršovstvo Willow Creek Community Church v Illinois kvůli obviněním z nevhodného sexuálního chování zakladatele a bývalého hlavního pastora společenství Billa Hybelse.
Kromě morálních pochybeních se kvůli nedostatku transparentnosti sbory potýkají také s finančními podvody. Podle Olsona problém nasává, pokud pastoři megasborů nejsou vykazatelní nikomu mimo organizaci. „V Americe se v posledních pětadvaceti letech staly extrémně populárními. Začaly vznikat napříč zemí a lidé se v nich shlukují. Často nabízejí velkou náboženskou zábavu a místo, kde se schovat, pokud prostě jen chcete navštěvovat sbor a nikdy nebýt žádáni, abyste cokoliv dělali,” uvedl Olson k fenoménu megasborů. „Několik známých pastorů těchto nezávislých megasborů v poslední době tvrdě padlo na zem. Byli obviněni z přehnaného autoritářství, ze sexuálních afér, obtěžování nebo hereze,” upozornil teolog. Zdůraznil však, že navzdory odstrašujícím případům jsou tu i pastoři, kteří v pokoji a s čistým štítem odešli do důchodu. Množství těch, kteří padli, je ale podle něj alarmující.
Pokud jde o řízení megasborů, vykazatelnost je podle Olsona nezbytná. Lidem proto radil, aby se drželi dále od sborů, kde nic takového nefunguje. Uvedl také, že sbory, které jsou součástí denominace, poskytují větší jistotu, co se vykazatelnosti týče, ačkoliv také nemusí být perfektní. Ve většině z nich se totiž členové mají na koho obrátit, pokud se pastor chová nemorálně. „Vedoucí nemusí mít přímou autoritu nad pastorem nebo kongregací, ale mohou intervenovat alespoň v osobní rovině,” napsal teolog.
Překlad: Kristýna Gillíková Zdroj: The Christian Post Foto: Wikipedia, Lakewood Church, ilustrační
6 Komentáře
Otakar Vožeh
Potřebný článek. Mírně řečeno, tzv. megasbory jsou prokazatelně „přežité“, je na místě vrátit se k zakládání nových sborů a bránit se vzniku megasboru.
Jiří Vrba
Megasbory nejen, že jsou „přežité“, ale jsou čirým nesmyslem. Myslím, že výrazem koinonia nikdy nebyl myšlen několikatisícový dav anonymů. Součástí každého křesť. společenství je přátelství, bratrství, důvěra, vztahy…
Petr Adamec
Mnoho megasborů má skupinkové systémy, Lidé v nich zažívají hlubší obecenství než v běžném evangelikálním sboru o velikosti 150 lidí. Za posledních 10 let prudce vzrostl počet lidí, kteří je navštěvují na úkor menších sborů…podle statistik to tedy rozhodně na přežití nevypadá… Historicky fungovalo mnoho megasborů i v minulosti – co třeba Betlémská kaple? Slavní evangelikální kazatelé minulosti vedli často megasbory (Spurgeon…). Nehájím slepě megasbory, Ale evangelikální sbor o velikosti 40 -150 lidí má také rozhodně dost problémů, zvláště uzavřený bez sousedících sborů.
Myslím, že pro zdravý život potřebuje křesťan zažívat hluboké obecenství s malým počtem lidí okolo i velká shromáždění … např. Izraelci chodili pravidelně slavit společně svátky, kde zažívali ta ohromná shromáždění a doma ve svém městě měli synagogu. Podobně to měla prvotní církev – malá shromáždění po domích a společná třeba i s desetitisícemi lidí…
Otakar Vožeh
No a právě ty „skupinky“ jsou jedním z důkazů toho, že „megasbor“ není nic žádoucího. Určitě byly a budou výjimky a určitě i menší sbory mají své problémy. Ovšem – tak jak píšete – normálně zdravé společenství ke vzdělávání a vzájemnému obohacení je možné jen v menším počtu lidí. Ty „skupinky“ ve velkých sborech navštěvuje poměrně málo lidí, protože dneska plno lidí nestojí o úzké společenství, chtějí být jen anonymními posluchači výmluvných kazatelů, z nichž se díky těm velým počtům stávají „hvězdy“. Takže trvám na tom, že budeme svědky dalšího úpadku a úbytku „megasborů“. Uvidíme . . .
Petr Adamec
Píšu něco jiného… křesťan potřebuje obojí. Normální zdravé společenství pro růst nemusí být jen malý sbor, Naopak to má i své nevýhody. Maličký sbor s podezíravým vztahem vůči okolí a mírně sektářskými rysy není nic moc zdravého pro růst křesťana…a mezi evangelikály je takových sborů plno. Plno lidí opravdu o úzké společenství nestojí..myslím, že ale jen v určité životní fázi…mnoho jich to začne potřebovat nebo třeba to potřebovalo silně v minulosti. Myslím, že by sbor měl nabízet obojí. I s tím, že někomu vyhovuje spíše jen to a někomu zase spíše ono. Problém s velkým počtem maličkých sborů je i praktický…platy kazatelů,počet, kvalita kazatelů…schopnost ustát náklady… V realitě megasbory rostou a jejich počet a velikost se v mnoha zemích zvětšuje. Další úpadek a úbytek nevidím (snad kromě kvality učení v některých z nich). Velikost sama o sobě není pro kvalitu sboru rozhodující. Veliké katolické farnosti s nízký obecenstvím také nijak zvlášť neupadají a nedochází zde k úbytku ve prospěch menších farností…již staletí zůstávají víceméně stabilní. Církev mívá ohromnou setrvačnost a stabilitu. Spíše maličké sbory mají tendenci stagnovat pro své problémy a nedostatky. Když problém zmizí, dochází i k početnímu růstu. Nepříjemná pravda je, že kazatelé megasborů mívají jedno společné- uchvacující kázání. Kázání samo ovšem nestačí. Bez jisté míry kvality ve více oblastech sbor prostě moc neporoste. Každopádně si myslím, že megasbory zde budou jistě i v budoucnu a jejich úpadek je jen (zbožné?) přání. Skoro v každé době jsou a byli kazatelé, které poslouchají desetitisíce. A také kazatelé, kterým se to nelíbí a přesvědčují věřící, že pro ně je jistě zdravější ty velkokazatele neposlouchat a zůstávat v maličkých sborech.
Štěpán Hlavsa
No, článek má jednu zcela zásadní vadu: nebere v potaz, že vedoucí selhávají obecně na všech místech. V malých sborech, ve větších i v těch největších. Akorát v těch velkých je na ně víc vidět a objeví se to médiích. I my dobře známe, že v malých českých církvích se dějí úplně stejné věci, které článek kritizuje na velkých: idealizování vedoucích, chybějící vykazatelnost, nekritizovatelný vůdce, morální selhání, odstoupení kvůli nevěře atd. Ve Spojených státech se to samozřejmě děje úplně stejně. Ve skutečnosti ty nejhorší případy selhání vedoucích se staly spíše v malých, izolovaných společenstvích, než v megasborech. Ještě nikdy se pokud vím nestalo, že by pastor megasboru byl odsouzen třeba za násilný trestný čin. U pastorů malých společenství se to stalo už několikrát. Většina velkých církví má totiž systém zpětné vazby a vykazatelnosti na mnohem lepší úrovni než malé církve. Jinak by totiž ani do velké velikosti nemohli vyrůst. Ten systém není bezchybný a pochybení může i tak nastat. Ale ve velké církvi je rozhodně větší pravděpodobnost, že v ní bude zdravější vykazatelnost, než v malém izolovaném společenství. To mimochodem dokazuje i případ s obviněním Billa Hybelse. Jeho případ byl zkoumán speciálně najatou nezávislou právní firmou, která se specializuje na pracovní vztahy. A když se ukázalo, že minimálně některá obvinění zřejmě nebyla dostatečně vyslyšena, odstoupil nejen Bill Hybels, ale i celé vedení církve, aby dali možnost vybrat nový tým a nezatěžovat tak další budoucnost jejich církve. Osobně znám řadu případů vážných morálních pochybení vedoucích v malých českých sborech a takový přístup by byl jistě vzácností. A to šlo často o mnohem vážnější věci, než „nevhodné řeči o ženské postavě“ nebo „příliš těsné objetí“, které vyčítají Hybelsovi. Takže je podle mě blbost dělat dojem, že ve velkých sborech je z principu větší problém s vykazatelností a zpětnou vazbou než v malých.