Itálie – Katolický internetový portál InTerris na toto téma rozmlouval s knězem Paolem Carlinem, exorcistou italské diecéze Faenza. Tento kapucín, člen Mezinárodní asociace exorcistů a koordinátor její italské sekce, je autorem knihy De cura obsessis, v níž přibližuje svou službu.
„Papež často mluví o satanovi, čímž ovšem jenom poukazuje na biblické zjevení a církevní učení. Ježíš sám totiž opakovaně potvrdil, že ďábel není jakási pověra či pro člověka nepochopitelný symbol zla, nýbrž že je veskrze reálný, osobní a netělesný.
Carlin dále vysvětluje, že pojetí ďábla jako pouhého mýtu se zrodilo v osvícenství: „Vše nadpřirozené, včetně Boží přítomnosti, se tehdy začalo považovat za výlučně kulturní fakt. Odtud se vyvinul filosofický a literární proud, který haní středověk a považuje za zpátečnickou víru v Boha, přítomnost ďábla a lidovou zbožnost. Tento názor bohužel dodnes přetrvává i mezi řadou zasvěcených osob. Navíc k němu přistupuje rovněž nepřítelova taktika – tedy snaha přesvědčit nás o tom, že jeho existence je pouhá báchorka. Využívá k tomu dominantní kulturu, která se vysmívá jako bláznu každému člověku, který by snad tvrdil opak. K šíření této představy přispívají také všechna okultně působící sdružení, která ve svých rituálech přísahají věrnost nepříteli.“
Démonickému pustošení bohužel nahrávají rovněž takzvaní teologové, kteří považují ďábla za „mýtus, představu, symbol, obraz či ideu“, pokračuje italský kapucín. „Kdyby to byla pravda, Ježíš by musel být psychopat, protože sám překonával odpor Zlého. Je ovšem třeba vzít v úvahu, že dnešním kněžím schází patřičná formace a projevují v těchto otázkách zásadní nevědomost. A kde je nevědomost, nastupuje strach anebo popření.“
Zdroj: Vatikánský rozhlas Foto: Pixabay
3 Komentáře
KAREL II.
I mnoho křesťanů u nás nevěří v ďábla. Namísto něho si ale dosadili konkrétní osoby: Vladimír Putin, Donald Trump nebo Miloš Zeman… Ďábel je podle nich proti nim asi jen neškodnou figurkou.
Karel Krejčí
Rozhodně bych toto stanovisko nečekal od křesťana. Bez reálné existence ďábla, jako protihráče Krista, by nemohl existovat biblický scénář. Teprve až v jeho závěru, podle knihy Zjevení, nastane ďáblův definitivní konec. Tento padlý svět je jeho královstvím a pokud tomu někdo nevěří, je velice naivní …
Karel Konečný
K tomuto Vašemu názoru bych uvedl pohled od Karla Šprunka v předmluvě ke knize Moc Zla od Bernarda Bro. Zlo neexistuje svým vlastním bytím, ale existuje ve věcech. Zlo je nedostatek nečeho. Zlo je zahryznuto v dobru, a proto může být strašlivě přítomné.
Takže lidé, kteří si za ďábla(protivník, odpůrce, žalobník) dosadili konkrétní osoby tím nevyjadřují to, že v ďábla nevěří.
Lidé si vždy dělají nějaké představy o Bohu i Satanu, ale je omyl si dělat představy infantilní.