Koncem roku 2019 a začátkem roku 2020 60 čínských křesťanů opustilo své domovy v jihočínském městě Šen-čen a hledalo náboženský azyl v oblíbené turistické destinaci na jihokorejském ostrově Čedžu.
Skupina 28 dospělých a 32 dětí pocházející z reformované církve následovala svého pastora Pan Yongguanga, který šel do Koreje před nimi. Na konci ledna Nejvyšší soud v Gwangžu zamítl odvolání členů církve. Nyní čelí bezprostřední deportaci do Číny, pokud jim jiná země neposkytne útočiště.
SOUVISEJÍCÍ – Komunistická Čína v tom má jasno. Protesty v Hongkongu měla organizovat církev a kardinál Zen
Společenství začalo uvažovat o emigraci po pronásledování církve Early Rain Covenant Church v Čcheng-tu v roce 2018, jejíž hlavní pastor WangI Pana znal. Wang byl zatčen v prosinci téhož roku a v následujícím roce odsouzen k devíti letům vězení. Wang, Pan a několik Panových církevních starších byli zastoupeni mezi více než 400 sbory domácí církve, jejichž vedoucí podepsali prohlášení kritizující zpřísňující se náboženská nařízení, která vstoupila v platnost v roce 2018.
Po Wangově zatčení Pan věřil, že domácí církve již nemohou v čínské společnosti otevřeně existovat. „Církev musela odejít, pokud jsme se neměli rozptýlit nebo se zříct své víry,“ řekl podle Christianity Today později.
V polovině října 2019 uspořádalo reformované společenství sborové setkání a hlasovalo pro přesun do korejského Čedžu. Pokud by církev (v té době asi 120členná skupina) zůstala v Šen-čenu, věřili, že mají jen dvě možnosti: rozptýlit se nebo „ohnout koleno“ vůči vládou schválené čínské církvi.
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Děti mnoha členů církve navíc navštěvovaly sborovou školu, kterou úřady později uzavřely. Rodiče se obávali, že se jejich děti budou učit z materiálů, které jdou proti jejich víře, a proto nabyli přesvědčení, že se musí přestěhovat.
Zhruba v té době Pan opustil svůj domov a vydal se na cestu, aby prozkoumal situaci na ostrově Čedžu – vzal si jen dvě sady oblečení. Ale už se nevrátil. Během několika měsíců se k němu připojila jeho rodina a významná část jeho sboru.
Ale teprve poté, co církev dorazila a požádala o azyl, začali chápat vysoce omezenou azylovou politiku Jižní Koreje, poznamenal podle Christianity Today Pan.
Společenství věřících je nyní známé jako „Církev Mayflower“, což je název, který vymysleli Panovi přátelé poté, co si pastor všiml podobností mezi cestou prvních osadníků, kteří se kvůli náboženské svobodě přeplavili do nové americké kolonie.
„Dokonce i děti byly obeznámeny s historií Mayflower,“ řekl Christianity Today Pan a poznamenal, že jeho sbor strávil rok před odchodem z Číny studiem života vůdce osadníků Williama Bradforda.
Od roku 2018, kdy vstoupily v platnost nové zákony upravující náboženské záležitosti v Číně, je život křesťanů stále obtížnější. Církve jako je právě reformovaný sbor, které se nadále odmítají zaregistrovat u místních vládních úřadů a spadají pod vládní dohled, zjistily, že je obtížné se otevřeně setkávat a fungovat jako kdysi. Tato situace je obzvláště naléhavá pro členy městských reformovaných domácích sborů, jejichž představitelé otevřeně podepsali společné prohlášení.
Reakce sboru na pronásledování však vyvolala otázky mezi dalšími domácími sbory v Číně, které zůstaly a nadále snášejí novou obtížnou realitu, které musí čelit. Zatímco mnozí sympatizují s touhou kongregace po svobodě, jiní jsou kritičtí k jejich společnému rozhodnutí uprchnout.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 11. února 2022 Foto: Wikimedia Commons – ilustrační