Proč a jak se postit? Podle teologů to mnoho křesťanů neví

S ohledem na blížící se Velikonoce někteří teologové upozorňují na to, že se mnozí křesťané nikdy nesetkali s vyučováním o půstu a o tom, proč a jak se postit. Biblická důležitost půstu však nezmizela jen proto, že jej stále méně a méně amerických křesťanů praktikuje.

„Půst absolutně neladí se způsobem, jakým Západ přistupuje ke křesťanství a náboženství jako celku. Svět církev natolik ovlivnil, že to může být hlavním důvodem, proč je půst západním křesťanům 21. století tak cizí,“ uvedl Guy M. Richard, teolog Reformed Theological Seminary v Atlantě v textu publikovaném koncem loňského roku v časopisu Tabletalk.

„Když Ježíš mluvil ke svým učedníkům, nepokládal jim jen otázky, ale uvedl i několik jasných výroků. A řekl ‚když‘ se modlíte, a pak také ‚když‘ se postíte,“ podotkla pro The Christian Post Jennifer Eivaz, autorka několika křesťanských knih. Modlitba i půst jsou proto podle ní nezbytnou součástí života křesťanů. „Když se postíte, mnoho lidí si neuvědomuje, že obětujete své vlastní fyzické tělo, a tak se ocitáte v doslova nepřetržité modlitbě. I když to právě přímo neverbalizujete, tento akt je sám o sobě trvající modlitbou,“ vysvětlila Eivaz. „A pak si představte, jakou moc má celodenní půst,“ dodala. Taková sebekontrola podle ní přináší mnohem zásadnější průlomy a zodpovězené modlitby, než když se lidé modlí obyčejně nebo vůbec.

Eivaz věří, že mnozí křesťané nikdy neslyšeli žádné učení o půstu. Písmo je přitom plné příkladů proroků, kteří lid k půstu vedli. Křesťanské autority by se proto měly na půst znovu zaměřit – zejména s ohledem na to, co Ježíš říká v Markovi 9:29, když mluví o chlapci mučeném démony. „Řekl jim: Tento rod nemůže vyjít jinak, než v modlitbě a půstu.‘“ (ČSP) „Takže pokud někdo trpí duchovním útlakem, který nejde zlomit, postěte se, modlete, a pak to prolomíte,“ uvedla Eivaz.

„Když lidé spojí své modlitby s půstem, urychluje to odpověď,“ zdůraznila Eivaz s odkazem na 58. kapitolu Izajáše. „Tehdy vyrazí jak jitřenka tvé světlo a rychle se zhojí tvá rána. Před tebou půjde tvá spravedlnost, za tebou se bude ubírat Hospodinova sláva,“ píše se v Izajáši 58:8.

Bible ukazuje, že existují různé druhy půstu – prorok Daniel se například postil od masa a vína – všechny ale spočívají v tom, že se člověk vzdá jídla. „V mnoha křesťanských kruzích se lidé postí od negativity nebo na nějakou dobu vypínají své telefony… Myslím, že to je užitečné, ale není to biblický půst,“ uvedla Eivaz. Ne pro každého je sice možné úplně se vzdát jídla, člověk však musí trénovat a pracovat s tím, co má.

Donald Whitney, profesor biblické spirituality působící na The Southern Baptist Theological Seminary v Louisville, s takovým názorem souhlasí. „Půst se v Bibli objevuje ještě častěji než něco tak důležitého, jako je křest,“ uvedl. „Lidé nebudou dělat to, co je nikdo neučil. Je těžké z kazatelny obhajovat něco, co sami neděláte. Je těžké vstát a nutit lidi, aby se postili, když se sami nepostíte,“ zdůraznil Whitney.

Aby byl půst správný, musí mít podle Whitneyho biblický účel. „Nemanipulujeme Boha tím, že to děláme, a nutně tím ani nic nemusíme získat,“ podotkl. „Váš hlad slouží vyššímu účelu. Bez toho je to jen něco, co vydržíme, a myslíme si, že na Boha zapůsobíme tím, že trpíme, a tak nějakým způsobem získáváme body. To je pravděpodobně při půstu nejčastější chybou,“ upozornil Whitney.

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Rádi byste nám pomohli pokračovat v této misi a měli tak možnost se na ní spolu s námi. 

 

Kristýna Gillíková  Zdroj: The Christian Post  Foto: CC Search

Tags: ,

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář