Evangelikálové dostali od Bílého domu zelenou a možnost být v blízkosti Donalda Trumpa. Pravidelně navštěvují jeho sídlo ve Washingtonu a vyjadřují podporu jeho krokům na ochranu nenarozených dětí nebo za snahu o náboženskou svobodu. Proces jeho odvolávání z funkce prezidenta však mnohé z nich rozděluje.
Komentář ve vlivných evangelikálních novinách Christianity Today vyzývající k odchodu z úřadu v Bílém domě pořádně rozvířil křesťanské hladiny hlavně v USA. Jako první reagoval Franklin Graham, jehož otec Billy Graham Christianity Today zakládal, ale od kritického článku se distancoval a naopak veřejně sdílel informaci, že při prezidentské volbě slavný evangelista volil právě Trumpa. Následně téměř 200 evangelikálních lídrů vyjádřilo prezidentovi svou podporu.
Pro mnohé křesťany žijící mimo Spojené státy však tato neochvějná podpora prezidenta Trumpa ze strany amerických evangelikálů může být nepochopitelná.
„Jak mohou Ježíšovi následovníci omluvit politického vůdce, který pravidelně lže, používá svůj twitterový účet k šikanování občanů, byl obviněn ze sexuálního napadení a snažil se zakrýt své vztahy s pornohvězdami?“ ptá se ve svém článku pro Evangelical Focus René Breuel.
Koalice mezi Trumpem a některými evangelikály se stala problematickou hlavně po obvinění amerického prezidenta. Breuel se obává toho, že škody způsobené na důvěryhodnosti morálního hlasu evangelikálů však převáží nad jakoukoli krátkodobou politickou výhodou. „Evangelikálové musí zachránit své náboženské přesvědčení před politickými chapadly,“ tvrdí.
Podotýká, že distancovat se od Trumpa, neznamená automaticky podporu pro demokratického kandidáta na post prezidenta. Američtí evangelikálové by si však měli zachovat „prorockou vzdálenost, která odlišuje evangelium od ideologií levice i pravice.“
Dodává, že evangelium je „dobrou zprávou o Ježíši“ a ne„konzervatismus nebo progresivismus.“ Jako biblický příklad uvádí proroka Nátana, který odsoudil krále Davida za jeho hřích, a podobně by křesťané neměli omlouvat zlé chování politických vůdců.
-red- Datum: 30. prosince 2019 Foto: Wikimedia Commons – Donald Trump
9 Komentáře
Karel Krejčí
Neposuzujme situaci krále Davida a Trumpa jako totožné. To, čeho se dopustil král David, bylo výjimečné selhání vůči Boží autoritě, pokoře a Jeho řádu. A stejně tak i prorok Nátan sehrál roli, jakou mu Bůh v té situaci přisoudil. Král David a jeho rodina také následně nesli všechny důsledky tohoto hříchu. Ale i přes toto Davidovo selhání – lidské – nebo právě proto, Bůh se na něj nepřestal dívat jako na svého a věrně oddaného sluhu. Situace Trumpa je o zcela něčem jiném. Ti nespokojení evangelikálové si do Trumpova morálního profilu promítají své nedostatky, jak oni jsou ovlivňování negativními vlastnostmi, které vidí u jiného, ale ne u sebe. Tak, jak nás o tom v dostatečné míře poučuje Písmo.
Jiří Aron
Podporou bezbožných vládců evangelikálové ztrácí důvěru. Souhlasím se vším, co pan Breuel v této souvislosti řekl, zejména s posledními dvěma větami.
Dalších příkladů, kdy odvážní Boží mužové napomínali hřešící panovníky, by našli američtí evangelikálové v Bibli dost.
Miloš
Donald Trump na rozdíl od svých předchůdců nepodporuje divnosexuály a různé škodlivé ideologie – a na rozdíl od nich stojí za Izraelem. Za to zaslouží uznání a podporu.
Eva Hájková
Podle mého názoru je to tak: Král David ještě potřeboval proroka, aby mu sděloval Boží vůli a připomínal chyby. Protože lidé tehdy ještě neměli Ducha svatého (toho jim přinesl až Ježíš). Duch svatý mluvil ústy proroků, což byli naprosto čistí lidé a byli ve spojení s Hospodinem. Jsou takoví Trumpovi kritici? Z diskuse vidím, že si to asi nikdo nemyslí.
Jan Křtitel napomínal Heroda, že nežije podle Zákona, jenže Herodes byl Žid (nebo se k tomu aspoň hlásil). Otázkou je, zda by napomínal římského císaře, který Židem nebyl a žádnou smlouvu s Hospodinem neměl.
Apoštol Pavel kázal podřizovat se vládcům (asi všem), protože vládnou z Boží vůle. Nečekal, že těmi vládci budou křesťané (to bylo pro něj zřejmě nepředstavitelné). Samozřejmě jen tehdy, pokud to podřízení zároveň neznamená neposlušnost Bohu.
Můžeme si klást otázku: Je Trump křesťan nebo pohan? Pokud je křesťan, pak je zřejmě jen kulturní křesťan, čímž se od pohana zas tak moc neliší. Křesťané mají patrně jediný důvod, proč ho podporovat. Asi jim umožňuje snadnější život.
Karel Krejčí
Velice dobře …
Otakar Vožeh
Jsem zásadně proti proplétání politiky s posláním Církve, což bylo a je charakteristické pro americkou společnost (ale nejen pro ni). Věřící lidé mohou a mají mít vliv na společnost především jako jednotlivci, a to především sdílením evangelia a také zbožným životem. S prorockou rolí Církve ve společnosti v podstatě souhlasím (viz teologa Miroslava Volfa), avšak nikoli s dnešním jakoby „církevním aktivismem“.
René Breuel však neví, o čem mluví, když píše o „krátkodobé politické výhodě“. Jednak se nejedná o výhody politické, a jednak se jedná právě o dlouhodobý dopad na americkou společnost, o který se evangelikálům jedná. Důkazem je důraz presidenta Trumpa a těch, kdo ho podporují, na soudnictví. Se vším opakováním o tom, že USA jsou zemí, kde vládne právo, se naopak v Americe za posledních několik desetiletí právo přestalo respektovat. Narůstal počet liberálních, levicových soudců, kteří svým rozhodování měli a stále ještě mají velmi negativní vliv na americkou společnost. Evangelikálové, kteří presidenta Trumpa podporují, velmi dobře chápou důležitost změny právě v oblasti soudnictví. Trump tu hraje velmi důležitou roli a dalekosáhlými a dlouhodobými důsledky pro americkou společnost a demokracii.
Kritika presidenta Trumpa je jistě svým způsobem oprávněná, avšak ve většině případů je nanejvýš pokrytecká. Kde byli a jsou jeho kritici, když byli a jsou u moci jiní nemorální státníci, v USA i v jiných zemích ?
Přiložím ještě odkaz na článek vlivného amerického teologa Wayne Grudema, pro anglicky znalé čtenáře :
https://townhall.com/columnists/waynegrudem/2019/12/30/trump-should-not-be-removed-from-office-a-response-to-mark-galli-and-christianity-today-n2558657
Petr Adamec
Kdo bude jaký soudce je možná v jistém pohledu dlouhodobé, ale vlastně je to spíše krátkodobé z opravdu dlouhodobého hlediska. Ale opravdu si myslím, že církev by neměla vést kulturní válku. Evangelium o věčné spáse v Ježíši Kristu v jednom balíčku s volbou Trumpa kvůli jeho nominacím soudců? Nezdá se Vám to takové divné??? Myslím, že křesťané by měli volit jako jednotlivci, ne aby církev jako celek nějak podporovala jednu stranu. Snad s výjimkou opravdu extrémních situací typu Hitler. Nominace soudců se mi nezdá jako dost pádný důvod postavit se na stranu morálně problematického populisty. Jistě, jeho protikandidáti asi nejsou zas o tolik lepší. Proto lépe se do toho nemíchat.
Otakar Vožeh
Určitě to nebyl a není „jeden balíček“, jak píšete, a Církev v USA nevolila jako celek. Mnozí tzv. „evangelikálové“ jsou pro Trumpa, ale je jich dost i proti němu. Mnozí vidí v Trumpovi obránce proti narůstajícímu nadšení nějakým socialismem (Sanders, Warren, AOC, atd.), hlavně v řadách naivní americké mládeže.
S těmi soudci by to bylo na delší vysvětlování, ale jedná se o zásadní dopad a proměny v oblastech jako jsou volby vůbec, imigrace, zákony kolem potratů, pronásledování křesťanů (americkým stylem), školský systém (od školek po university) a další. Všechno to je součástí jakéhosi „národního charakteru“ a budování společnosti.
Jinak souhlas, že by se Církev měla vyhýbat kulturně-politickému aktivismu, ale volby jsou volby. A morálně pochybených politiků je všude plno. Těm, kdo jsou proti Trumpovi, spíš vadí jeho styl, jeho často vulgární způsob vyjadřování a značný stupeň narcisismu, kterým však trpí rovněž mnozí jiní. Jiným zase imponuje to, že je autentický 🙂 a plní to, co slíbil před volbami.
Eva Hájková
Pokud vám jde tedy o právo, pane Vožehu, pak liberální levice se dopouští chyby, že nebrání práva pracujících, nýbrž jen práva menšin. Na to určitě dojede. Možná už dojela. Proto ji lidé nevolí.