Los Angeles – Pastor John MacArthur tvrdí, že evangelikálové jsou příliš zaujatí bojem za sociální spravedlnost a tento trend je pro evangelium hrozbou.
V pondělním příspěvku na webových stránkách Grace to You, MacArthur, pastor Grace Community Church v Sun Valley a prezident biblického semináře, slíbil, že v následující sérii článků se bude zabývat pojmem „sociální spravedlnost“.
Americký kazatel varuje, že zaměření evangelikálů na sociální spravedlnost vede k odklonu od evangelia.
„Nově objevená posedlost evangelikalismu pojmem „sociální spravedlnost“ je významným posunem – a jsem přesvědčen, že je to posun, který odvádí mnoho lidí, (včetně některých klíčových evangelikálních vůdců) od poselství evangelia. Jako u mnoha jiných hnutí a denominací předtím, má takový posun v duchovní oblasti katastrofální následky,“ napsal.
„V průběhu let jsem bojoval s řadou polemických nápadů, které ohrožují evangelium. Tato nedávná (a překvapivě náhlá) objížďka na cestě k „sociální spravedlnosti „je podle mého názoru nejnebezpečnější hrozbou,“ řekl.
Křesťan by měl podle něj prosazovat biblickou spravedlnost, která má „málo společného se světskou, liberální myšlenkou „sociální spravedlnosti“.
„Jsem přesvědčen, že jediným dlouhodobým řešením každého etnického problému je evangelium Ježíše Krista. V samotném Kristu jsou bariéry a dělicí stěny zničeny. Afroameričtí vůdci, s nimiž jsem sloužil během hnutí za občanská práva, sdíleli se mnou toto přesvědčení,“ uvedl.
Anthony Bradley, předseda programu v oblasti náboženských a teologických studií a docent vědy na King’s College v New Yorku, nazval MacArthurovu analýzu „hromadou ideologických konzervativních odpadků“.
„Pokud má evangelikalismus mít budoucnost, která odráží biblické učení, skoro všechno z tohoto příspěvku musí být minulostí,“ uvedl Bradley.
„Sociální spravedlnost je založena na marxismu a postmodernismu a měla by být odmítnuta kvůli jeho antibiblickému postoji a světovému názoru, ale křesťané se pokoušejí spojit společenskou spravedlnost s křesťanstvím, ale musí si uvědomit, že akceptovat ideologii sociální spravedlnosti znamená pozvat liberální teologii a osvobozující teologii do našich kostelů, škol a institucí,“ uvedl k tomuto tématu pastor Grady Arnold z Calvary Baptist Church v Texasu.
Po skončení květnové národní konferenci Jižních baptistů oznámilo baptistické společenství v Sidney v Montaně, která byla od roku 1980 přidružena k Jižní baptistické konvenci, že plánuje vystoupit z SBC „kvůli pokračující podpoře sociální spravedlnosti, levicovému progresivismu a své poslání odklání od evangelia.“
Autor: -mn- Zdroj: The Christian Post Foto: Grace Community Church
7 Komentáře
Otakar Vožeh
McArthur má pravdu, a to především v kontextu dnešní doby. Toto je pouze první článek slíbené série a je potřeba to číst velmi pozorně, jinak dojde k nedorozumění. Výrazy jako „posedlost“ a „boj“ jsou použity velmi účelně, a především se jedná o zásadní rozlišení mezi biblickým pojetím spravedlnosti a sekulárním pojetím „sociální spravedlnosti“.
Karel Konečný
Co to je biblické pojetí spravedlnosti? Výsledkem biblické spravedlnosti jsou vraždy, války a věčné zatracení?
Otakar Vožeh
Když mi vysvětlíte, co je to „sociální spravedlnost“, vysvětlím Vám biblickou spravedlnost 🙂
Karel Konečný
Vy to asi dobře víte, že pojem sociální spravedlnost je velmi obsáhlý pojem a není pro něj jednoznačná definice. Takže každý člověk může mít jinou představu o tomto pojmu. Marxismus si spíše představoval rovnostářství. Takže je obtížné sociální spravedlnost a biblickou spravedlnost nějak porovnávat. Dobře však víte, že ve společnosti to vždy fungovalo tak, že na ty slabší nebo jiné se nějak pamatovalo a ten kdo byl u moci se tím také zabýval. Odsuzovat něco jen proto, že nehlásá radostnou zvěst evangelia což v součastnosti vypadá jako ideologie, není správné.
Otakar Vožeh
Takže si spíš rozumíme, a proto ještě víc nechápu Váš první komentář. MacArthurovi rozumím především v kontextu dnešní doby, kdy se tou sociální spravedlností skutečně myslím spíš to marxistické „rovnostářství“, které bylo zábavně kdysi vylíčeno i na postavě Jánošíka, který „bohatým bral a chudým dával“. Takovéto komunistické prosazování „sociální spravedlnosti“ je bezbožné, nebiblické. Křesťané pak do toho zamíchají starozákonní texty a dokonce někdy biblický popis ranné Církve . . .a už tu máme to, před čím MacArthur varuje.
Biblická spravedlnost je něco jedinečného a – jak sám říkáte – není dost dobře možné ji jakkoli porovnávat s jakoukoli definicí sociální spravedlnosti lidského původu, protože biblická spravedlnost je Božího původu a spočívá v činu ospravedlnění člověka skrze oběť Pána Ježíše Krista. Už i starozákonní texty nám připomínají, že „spravedlivý bude živ skrze víru“. Pokud se necháme strhnout nějakými tendenčními ideologiemi o prosazování „rovnosti“, zpronevěříme se tím evangeliu, které zná jen jednu dokonalou spravedlnost v Kristu, z níž pak vychází postoje a projevy vzájemné pomoci, charity, atd.
Proto má sdílení evangelia absolutní prioritu.
Aby nedošlo k nedorozumění, jsem si samozřejmě vědom toho, že i nevěřící lidé prokazují skutky lásky a milosrdenství, ale je to spíš výjimka a především se nezabývají tím hlavním, jak je na tom člověk ve vztahu k Bohu, jaký je jeho věčný osud.
Počkejme si na další úvahy Johna MacArthura . . . dá se k tomu říct hrozně moc.
Karel Konečný
Ten první komentář jsem napsal proto, že vnímám to, že lidé tedy i věřící si pod pojmy jako Bůh, milovat Boha, víra, pokání (lépe metanoia), láska, milosrdenství, peklo, nebe, věčnost a další, představují každý něco jiného a případná diskuze je jen blábol kdy si každý říká svojí“básničku“.
Daniel Pszczolka
Myslím, že poctivý čtenář Bible snadno postřehne, že pojem spravedlnosti je v Bibli mnohovrstevnatý a že pojem sociální spravedlnosti je v něm skrytý. Model církve, kde se všichni dobrovolně dělí o svůj majetek. léto milostivé z Tanaku nebo, právo otroka být v sedmém roce propuštěn, či mana, které jste si mohli nasbírat pouze tolik abyste se najedli vy a vaše rodina a nemohli s ní kšeftovat. To jsou určité náznaky sociální spravedlnosti. Samozřejmě pokud si někdo brání svoje společenské status quo pak bude tenhle pohled Bible popírat a tvrdit, že tomu tak není. Na této zemí si nový ráj nevybudujeme a skutečně konečným řešením naších problémů je království Boží. Ale to přece neznamená, že bychom se neměli snažit se o co největší fér play na této zemi. Vždyť hoden je dělník své mzdy jak říká ap. Pavel a království Boží je mezi vámi jak říká Ježíš Kristus.