Srpnové vítězství Talibánu vedlo k masivnímu vysídlení lidí z Afghánistánu. Mnozí se rozhodli zemi opustit, ale kvůli nedostatku bezpečných způsobů, jak to udělat, se sousední Írán a Pákistán staly hlavním cílem naprosté většiny afghánských uprchlíků.
Podle Agentury OSN pro uprchlíky (UNHCR) se na území podél hranic s Íránem a Pákistánem nachází až 2,2 milionu Afghánců. To představuje 90 % z celkového počtu utečenců.
SOUVISEJÍCÍ – WEA: Životy křesťanů v Afghánistánu jsou v ohrožení
V Pákistánu, se kterým Afghánistán sdílí větší část hranice, existují dvě hlavní přístupové cesty. „Lidé přecházejí přes vesnice a města. Neexistuje žádný kontrolní systém. Je snadné překročit hranici. Pákistánská vláda zaregistrovala několik afghánských uprchlíků s dočasnými kartami s platností na dva roky,“ řekl španělskému zpravodajskému webu Protestante Digital pákistánský křesťanský pár, který slouží v organizaci, které pomáhá lidem přicházejícím z Afghánistánu.
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Pákistánská vláda je nespokojená s příchodem dalších lidí a uvedla, že ačkoli jsou ochotni pomoci, „nejsou schopni přijmout více uprchlíků“. „Mezinárodní síly a OSN by měly zasáhnout a pomoci jim v Afghánistánu,“ zdůraznil pákistánský poradce pro národní bezpečnost Moeed Jusuf.
Situace na pákistánské hranici s Afghánistánem se zkomplikovala, protože velké skupiny lidí se usazují ve městech jako Kvéta a čekají na řešení nebo příležitost začít nový život.
Ve městě koexistuje několik etnických a náboženských skupin, například Baluchiové, což jsou sunnitští muslimové, Hazarové, šíitští muslimové a muslimská etnická skupina známá jako Paštuni.
„Všichni se navzájem nenávidí.“ Mezi Baluchy a Paštuny existuje sektářské násilí. Hazarové jsou osadníci z Íránu a Afghánistánu a mnoho afghánských uprchlíků má podobný vzhled, takže se snaží ukrýt ve městě Hazara,“ vysvětlil křesťanský pár.
Trauma afghánského konfliktu rozdělilo mnoho rodin. Stýská se jim po jejich blízkých a myslí na ně, zda jsou ještě naživu,“ dodávají manželé.
Kvůli pandemii „měli lidé z evangelikálních církví nedostatek zdrojů, jídla a příležitostí k práci. Buď přišli o práci, nebo pracují za nízké mzdy“.
„Kostely se mezitím podle covidových pravidel otevřely pro nedělní bohoslužby, ale návštěvnost klesla,“ konstatovali.
Křesťané z muslimského prostředí
Situace je obzvláště obtížná pro konvertity z muslimského prostředí, kteří uprchli do Pákistánu. „Mnozí se skrývají v mešitách. Lidé v Pákistánu jsou překvapeni, protože mezi afghánskými uprchlíky jsou křesťané. Nemohou praktikovat svou víru ani chodit do kostela, protože pokud by tak učinili, někdo by je mohl poznat,“ upozornili křesťanští manželé.
Manželskému páru při oslovování křesťanů z muslimského prostředí vysídlených z Afghánistánu pomáhají někteří křesťané bydlící v Kvétě, kteří znají jazyk různých etnických skupin.
„S pomocí místní křesťanské komunity jsme se je pokusili přesunout do pronajatých domů. Bojí se jeden druhého a nejsou si vědomi jiných uprchlíků, jako jsou oni. Když naši místní pákistánští křesťanští přátelé oslovili mešity, aby podpořili tyto uprchlíky, jen málo křesťanů z muslimských rodin zpočátku hovořilo o své konverzi.“
Mají mnoho svědectví, o které se mohou podělit, například příběh mladého muže, který byl řidičem americké armády a „měl šéfa jménem John, který ho pozval do své kanceláře a společně sledovali nějaké křesťanské filmy. Chlapec měl zájem. Řekl, že si myslel, že to byl Alláh, kdo odpustil hřích, ale uvědomil si, že to byl Ježíš. Dostal Bibli v perštině a uvěřil.“
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 5. listopadu 2021 Foto: Pixabay . ilustrační