Ministerstvo zdravotnictví upravilo od 1. listopadu 2021 epidemiologická opatření a nařizuje ve všech případech povinnost ochrany dýchacích cest na bohoslužách a dodržování rozestupů 1,5 metru tam, kde je to prakticky možné a nedojde k závažnému narušení konání bohoslužeb. Na bohoslužbách není nutné prokazovat se testem/očkováním/proděláním nemoci. Na jiných akcích kulturního nebo podobného charakteru jsou účastníci povinni potvrzení mít, byť by akce byla pořádána církví. Více informací naleznete v článku.
Ministerstvo zdravotnictví vydalo dne 25. října 2021 mimořádné opatření č. 948, které upravuje nošení respirátorů a dodržování epidemiologických opatření s účinností od 1. listopadu.
Při bohoslužbách ve vnitřních prostorách se nadále nařizuje používání respirátorů a dodržování rozestupu 1,5 metru mezi osobami, které nejsou z téže domácnosti, tam, kde je to možné bez závažného narušení možnosti konání bohoslužeb. Výjimku mají přednášející, čtenáři, kazatelé, kantoři, zpěváci apod.
Dále platí omezení mimořádného opatření o omezení maloobchodu a služeb Č. j.: MZDR 14601/2021-25/MIN/KAN, které se sice netýká bohoslužeb, ale jiných církevních akcí, např. poutí, tradičních akcí, kulturních akcí, apod., a to tehdy, pokud se jich účastní více než 20 osob:
„Na veřejných nebo soukromých akcí, při nichž dochází ke kumulaci osob na jednom místě, jako jsou zejména spolkové, sportovní, kulturní jiné než uvedené v bodu I/12, taneční, tradiční a jim podobné akce a jiná shromáždění, slavnosti, poutě, přehlídky, ochutnávky a oslavy, nejde-li o schůze, zasedání a podobné akce ústavních orgánů, orgánů veřejné moci, soudů a jiných veřejných osob, které se konají na základě zákona, a shromáždění konaná podle zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím“ platí, že se nesmí účastnit více než 1000 osob uvnitř a 2000 osob venku, přičemž pokud se účastní nad 20 osob (u svateb a pohřbů nad 30 osob), jsou všechny osoby povinny mít doklad o očkování, testu nebo prodělání nemoci v příslušných lhůtách. (odst. 13) Povinnost kontrolovat doklady má organizátor akce pouze tehdy, když je na akci regulovaný vstup, např. vstupenkami nebo pozvánkami – v opačném případě je tíha povinnosti na samotném účastníkovi.
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Církevní svatba nebo pohřeb může nastat ve 3 různých módech fungování:
– podle pravidel pro bohoslužby (pouze bohoslužba samotná, nikoli další program), s respirátory bez omezení počtu a bez nutnosti testu/očkování
– do 30 osob bez povinnosti testu/očkování, pouze s ochranou dýchacích cest. Do tohoto limitu se počítají i snoubenci a oddávající (ti mají výjimku z nošení ochrany dýchacích cest).
– nad 30 osob do 1000 osob uvnitř a 2000 osob venku pouze s testem i ochranou dýchacích cest
Nadále také v platnosti zůstává úprava pro pěvecké sbory. Ty mohou vykonávat svou činnost až do počtu 50 osob, nemusí mít při zpěvu ochranu dýchacích cest, ale musí dodržovat rozestupy 1,5 m a zpěváci se musí prokázat očkováním, testem nebo potvrzením o prodělané nemoci covid-19. Organizátor sboru je zároveň povinen mít po dobu 30 dnů jména a kontaktní údaje na zpěváky.
Autor: TZ ČBK Datum: 3. listopadu 2021 Foto: Pixabay – ilustrační
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
4 Komentáře
Realtoltek
Kdo si myslí, že vše pomine až budou všichni naočkovaní je ve velkém omylu. Je to příchod nové totality a příchod nové rasy – naočkovaných.
Karel Krejčí
Ježíš přišel na tento svět vzkřísit mrtvé a uzdravit nemocné. To, co bylo na povrch zjevně tělesně nemocné, bylo zhmotněním toho, co je uvnitř nemocné duchovně. To, co duchovně odumřelo odloučením od Boha a bylo napadeno a zkaženo tím Zlým. Ani jeho nelze uzřít, ale jeho přítomnost a působení můžeme poznávat a pozorovat v sobě samých a všude kolem nás. Ježíš byl dokonalý uzdravovatel, čímž je myšleno, že neuzdravoval pouze tělo, ale především ducha. Tento svět hledá spásu v lécích a metodách, které mají schopnost léčit pouze navenek, aby blahodárné účinky bylo možné statisticky dokázat. Avšak skutečné uzdravení – tedy nemocného a napadeného ducha – může vyléčit pouze Ten, komu Bůh daroval svou moc, kdo přemohl toho Zlého. Ani křesťané nemají víru, nevěří, že jsou nemocní …
Milan
Ježíš ovšem také varuje před svévolným pokoušením Pána Boha, vystavuji li se nebezpečí a spoléhám při tom na Boží zaslíbení. Příběh pokušení na poušti je toho příkladem.
Příběh Jóba nám ukazuje, že nemocné tělo není důkazem o hříchu, nebo nemoci ducha.
Karel Krejčí
K té první námitce: Někdo může spatřovat východisko nebo záchranu před covidem v „nezpochybnitelném“ očkování. Ano, je to z lékařského pohledu řešení, které sice stále více a více vzbuzuje pochybnosti o jeho účinnosti a konečnosti a je tedy paradoxem, že je naopak stupňován nátlak na co největší proočkovanost. Z Písma si můžeme vybrat podle naší mysli cokoli, co se nám pro danou situaci hodí. Vy jste si použil Ježíšův výrok, že nemáme pokoušet Boha. Já si stejně tak s čistým svědomím mohu zvolit rovněž Ježíšův výrok: „tvá víra tě uzdravila“. Co má moc skutečného uzdravení?
Ke druhé námitce: Bůh Satanovi dovolil, aby Jóba vyzkoušel v jeho víře v Boha. Máte pravdu, v jeho příběhu nebyl v pozadí žádný viditelný hřích a nebylo možné nalézt pro jeho ztráty a utrpení žádné logické vysvětlení. To je ale podstata onoho příběhu, kdy v dané situaci nám zbývá pouze víra, pouze víra, že ač nechápeme důvody a příčiny, dokonalý a spravedlivý Bůh je vždy nade vším a má „poslední slovo“. V protikladu k Jobovu příběhu, hraje však v současné situaci roli tolik viditelných okolností, spojených ve značné míře s neutěšeným celkovým zdravotním stavem současné populace, kde lze nalézt – pokud budeme mít k tomu vůli – příčiny a důsledky nemocí, mezi kterými je nepopiratelné rovnítko a ty se velkou měrou podílejí na stavu, jaký právě je. A opět si můžeme vyhledat v Písmu rčení, že Bůh nikoho nepokouší, takže, lze adekvátně vztáhnout Jobův příběh na současnou dobu?
To svět se nezabývá sám sebou a neřeší příčiny a následky, ale já se s tímto postojem neztotožňuji.