Před měsícem se Taras Djatlik sešel v Moldavsku s přáteli a partnery na další desetidenní konferenci. Působí jako regionální ředitel pro východní Evropu a střední Asii a je základním pilířem strategie a financování sítě teologických institucí na Ukrajině a v Rusku.
O tři dny později se zoufale snažil dostat zpět do Kyjeva. Jeho rodina – stejně jako většina Ukrajiny – byla pod palbou ruské armády. A jediné, co bylo hlasitější než zvuk sirén, které se brzy staly součástí mnoha jeho bezesných nocí, bylo ticho jeho ruských kolegů.
SOUVISEJÍCÍ – „Nejsem odvážný, povolal mě k tomu Bůh,“ říká šéf ruských evangelikálů po kritice invaze
„Toto není konflikt, napětí nebo speciální operace,“ řekl s použitím výrazů, který si osvojila většina Rusů. „Je to invaze a válka,“ vysvětluje pro Christianity Today.
Zdůraznil, že Bible poukazuje na důležitost přesnosti v jazyce.
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
„Nejde jen o to, že Abel zemřel nebo že Ježíš byl jen zrazen; Jidáš zradil Ježíše, Kain zabil Ábela,“ vysvětluje pro Christianity Today. „Nejen to, že nějaký muž zhřešil; Adam a Eva zhřešili. Biblická pravda má jména, má řetězec příčin a následků,“ dodal.
Djatlikovy poznámky souzněly s těmi, které zazněly během online setkání, které zorganizoval Východoevropský teologický institut (EEIT) se sídlem na Ukrajině. Asi 500 příznivců a partnerů se zaregistrovalo, aby si vyslechli svědectví ukrajinských evangelikálů.
Účastníci z nejméně 25 národů obdrželi teologickou reflexi – a syrové emoce.
SOUVISEJÍCÍ – Představitel ruských evangelikálů: Udělal jsem vše, aby se zabránilo válce
„Pro nás Ukrajince je těžké zůstat v klidu, když mluvíme o tom, co se děje na Ukrajině,“ řekl podle Christianity Today Roman Solovij, ředitel EEIT, který sloužil jako moderátor. „Většina z nás mužů nikdy neplakala tolik jako během posledních tří týdnů. Opravdu potřebujeme vaši pomoc, vaši modlitbu a váš hlas ve světě,“ apeloval na křesťany ze zahraničí.
Oleksandr Gejčenko, rektor Oděského teologického semináře (OTS) poukázal na nedávno medializovanou zprávu ze zbombardovaného Mariopolu.
„Zemřeli jsme spolu s těhotnou ženou a jejím dítětem po bombardování porodnice. Utekli jsme s těmi, kteří utíkali před ruskou střelbou,“ řekl. „Vše, na co jsme byli zvyklí, bylo zničeno – teď zůstala jen spoušť.“
OTS je nejstarším ukrajinským evangelikálním seminářem, jehož historie sahá až k místnímu úsilí v roce 1989 vyškolit kazatele a učitele nedělních škol. Areál byl evakuován na začátku války, když ukrajinská armáda začala připravovat obranu černomořského přístavu.
Co však Gejčenka nejvíce zmátlo, je postoj mnoha ruských evangelikálů. Týden před invazí, když narůstalo napětí mezi Kyjevem a Moskvou, se zúčastnil iniciativy k vytvoření společného prohlášení pedagogů teologických škol ve východní Evropě a střední Asii, které by odsoudilo hrozbu války a přípravy na ni.
SOUVISEJÍCÍ – Michael Brown: Ruský útok na Ukrajinu není naplněním proroctví z Ezechiela
Ruští účastníci se zdráhali k tomu přistoupit, komentoval situaci pro populární evangelikální magazín. Chtěli jen obecnou výzvu k modlitbě za mír.
„O týden později byla naše města zasažena raketami a tito naši kolegové začali měnit svůj úhel pohledu,“ poznamenal pro CT Gejčenko. „Širší okruh ruských kazatelů, evangelikálních osobností a běžných křesťanů to bohužel neudělala.“
„Většina expertů se mýlí, když říkají, že tato válka je Putinova válka,“ řekl. „Ne, tuto válku podporuje značná část ruského lidu,“ tvrdí Gejčenko.
Velkou výzvou, řekl Valentin Sinij, rektor Křesťanského institutu Tavriski (TCI), je zpracování pocitů bolesti a zrady.
Jeho seminář, který se nachází v Chersonu, prvním velkém městě, které spadá pod ruskou kontrolu, je nyní obsazeno ruskou armádou. Ukrajinská pravoslavná církev označila tyto akce za „svatokrádež“.
Sinij uvedl biblický příklad, kdy Ježíš bičem vyčistil chrám od penězoměnců. „Pokud budeme skrývat svůj strach, svůj hněv za maskou, budeme se chovat jako farizeové,“ řekl. „My Ukrajinci budeme muset přijmout svůj hněv a dát ho Bohu.“
Zamyslel se nad svým mládím ovlivněné mennonity. Dnes se ale Sinij modlí slova Debořiny kletby ze Soudců 5 na ty, kteří nepřišli na pomoc. Ve snaze nasměrovat ji proti válce samotné se také modlí, aby se ve světě projevilo jasněji Boží království.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 27. března 2022 Foto: Twitter – ilustrační