Nepravda sociálních sítí

Ježíš Kristus přinesl na Zemi osvobození a spásu skrze zjevení pravdy. Říká to na mnoha místech v Evangeliích, nejvíce asi u Jana: „Poznáte pravdu a pravda vás učiní svobodnými.“ (8, 32); „Ježíš mu odpověděl: „Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne“ (14, 6); „Posvěť je pravdou; tvoje slovo je pravda“ (17, 7).

Nechci se zde dnes zaobírat fenoménem dezinformací a polopravd, či aktuálním ultralevicovým populistickým trendem zejména LGBTQ+ komunity a jejich podporovatelů v mainstreamu. Jde mi o fenomén jiný a tím jsou sociální sítě, na kterých se realizuje drtivá většina současné mladé generace. Sítě jako Instagram, Facebook, TikTok jsou přeplněné často krásnými fotografiemi a krátkými videi, které mají znázorňovat žádaný ideál současnosti: wellbeing & trendy (česky něco ve smyslu mít se dobře a jít s dobou.) Já sám ze zmíněných sociálních sítí používám jen FB a to zejména k propagaci evangelizačních akcí, do kterých jsem nějak zapojen, nebo které podporuji. Občas tam „poustnu“ nějakou fotografii z výletu či z rodinné oslavy. A zde se dostáváme k prvnímu kamenu úrazu: na sociálních sítích téměř nikdo nezveřejňuje své negativní zážitky a už vůbec ne fotografie, na kterých by mu to neslušelo. Ani já to nedělám. A přitom, dlužno přiznat, můj život rozhodně není fotoalbem šťastných momentů. Spíše naopak – často bojuji a mračím se, či mě něco bolí a kroutím obličejem. Když si lidé dříve dělali papírová fotoalba – šlo také zejména o hezké fotky. Účel však byl jiný. Album nemělo být on-line výkladní skříní jakési demonstrované pseudo-pohody, ale sloužilo ke vzpomínkám a jako podklad pro vyprávění dětem a vnoučatům, když se rodina sešla a povídalo se po slavnostním obědě.

Manželka pracuje v ženském kolektivu a často mi s úsměvem povídá o mladších kolegyních, které stráví nakrucováním a pózováním při pořizování selfie-fotografií i několik hodin pracovní doby. (Tu nejpovedenější potom zveřejní se statutem „náhodné momentky“ na nějaké té síti.) Říká tomu „dělat kačera“, protože holky přitom nepřirozeně špulí rty a vůbec vypadají úplně jinak něž v reálu. (U nás v práci je mladá kolegyně. Ta má silnou nadváhu, avšak na těchto autoportrétech, které také každý druhý den zveřejňuje, vypadá, že má míry modelky. A přitom každý, kdo ji zná, ví, že takto ve skutečnosti nevypadá.) Objevuje se tedy k poměrně závažné téma a tím je ÚMYSLNÉ klamání okolí. Nejsem psycholog, ale i bez této erudice je mi více než zřejmé, jaké důvody se za takovým chováním skrývají: nespokojenost se sebou samým, smutek, deziluze, snaha být „in“, touha po uznání, nedůvěra ve své vlastní schopnosti, a další. Proč jinak by někdo inzeroval často tisícům „přátel“ na síti fotku z dovolené, kde s manželkou či přítelkyní vypadají jako pár snů, ale ve skutečnosti každý ví, že jejich společný čas se podobá spíše válečné zóně, a i tu dovolenou nakonec poplivou kvůli chování toho druhého…

Kdosi napsal, nevím už kdo, že my lidé chceme být klamáni. Asi každý čtenář s tímto souhlasí. Ovšem zamyslíme-li se nad tím, proč tomu tak je – odpověď nebude tak jednoznačná. Osobně si myslím, že za vším stojí strach. Strach z neznámého, strach z neúspěchu, strach z nepřijetí.

SOUVISEJÍCÍSetkávání

A tím se dostáváme ke druhému kamenu úrazu fenoménu sociálních sítí: obava, že nebudu vypadat tak, jak svět žádá, se stává pro mladé lidí fobií a děsem. Je tak silná, že dokáže bořit jinak pevné hranice a meze dané výchovou, školním řádem či etikou společenského chování. Zde by opět mohli přijít ke slovu psychologové a psychiatři a povídat nám o extrémně stoupající křivce sebepoškozování (zejména) u mladých dívek, sebevražd či pokusů o ně. (Myslím, že by sem šlo zařadit i tetování.) U chlapců je problém méně okatý, nicméně však alarmující: chlapci většinou tráví 4-8 hodin času před monitorem jakéhokoli druhu. Jejich vědění a zájem se tak profiluje pouze do trendů a zpráv z vybraných serverů, který takto fatálně deformuje jejich duševní obzor, vědění i světonázor. Schopnost přečíst knihu se nenávratně vytratila z palety činností většiny mladých lidí. Zároveň s tím však mizí i schopnost VYHLEDAT SI relevantní zprávy a informace o dění doma či ve světě. Můj syn přesně zná detaily ze života YouTuberů a jemu blízkých celebrit, ale netuší, že Řecko hoří, nebo že Izrael je na pokraji války. Aby mi nebylo špatně rozuměno: chápu, že zájem o tyto trendy-věci patří k dospívání a asi jsem nebyl jiný. Navíc vítám novinky na poli výpočetní techniky, rychlost internetu a kvalitu současných mobilů, které jsou pro většinu lidí (i pro mě) nepostradatelnou kanceláří v kapse. Alarmující je, že můj syn a jeho kamarádi NEVÍ, kde si informace ze světa vyhledat a jak na ně nahlížet. (Zde neberu v potaz servery typu Novinky.cz nebo Seznam.cz.) Otázka pro čtenáře: Je to jeho vina? Anebo se jedná o zmatení dnešní doby, kdy vám internetoví giganti nabízí bloky svých „zpráv“, kdykoli otevřete notebook nebo se podíváte do telefonu? Stále více mi dělá starost evidentní strach všech těch generací „Z“ a „Alfa“, že jejich vizáž je klíčem k úspěchu a vůbec k přežití. Negativní sebehodnocení mladých lidí zachází do takových extrémů, kdy často nevidí jiné východisko než sáhnout po droze (jakékoli) anebo si sáhnout na život.

Uklidňuje mě, že i v tomto Bábelu současnosti stále platí, že Ježíš přinesl Pravdu, která osvobozuje. Mluvte proto se svými dětmi s láskou o Bohu a investujte svůj čas do vysvětlování současných událostí a trendů optikou Božího slova. Tak totiž narovnáme pokroucené zrcadlo dnešní doby, aby odráželo pravdu o tom, jak se na vše dívá Bůh.

Bude to ale fuška!

Autor: Ondřej (Andy) Janeta Datum: 30. srpna 2024 Foto: Pixabay

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Tags: ,,

4 Komentáře

  1. Název článku by měl být Svět se vydává za dokonalý pomocí sociálních síťí a přitom je celý prohnilý, nespravedlivý, nerovný.
    Tedy sítě používá Satan aby prezentoval jak je vše cool a odpoutal hlavně pozornost od „ducha“ proto se zaměřuje výhradně na tělo.

    Odpověď
  2. Možná ani netuším, jak burcující situace to je. Řešení vidím paradoxně ve dvou věcech. V návratu k osobnímu setkání v normálním (světském) životě a naopak v pronikání evangelia do sítí. Před 500 lety se teprve díky vynálezu knihtisku začalo evangelium šířit do povědomí národů. Proč to není možné i dnes se sítěmi? Oznámení akcí je v pořádku, nebo i vlastní církevní YouTubko, ale to není skutečné šíření.
    Návrat k osobnímu styku se dnes přirozeně hlásí sám. Vyslechl jsem rozhovor dvou školaček v autobuse, které si uvědoměle říkaly, že osobní setkání je lepší. Tak jako my jsme měli návrat k přírodě, současná mládež má návrat k osobním kontaktům.
    Šířit evangelium osobním kontaktem má jistě svou platnost, ale na zasažení národa to asi nestačí. Dnešní doba, když už je o těch sítích, proč je církev více nevyužívá, ale opravdu masivně? Omlouvám se všem církevním předákům, kteří to také tak vidí, ale zatím jen pastor pražské „Milosti“ má vizi, že si o těch evangelizačních událostech v ulicích Prahy, musí povídat všichni jutubeři. A co jít přímo za nimi?
    Před 5 lety se na jedné křesťanské akci objevil Igor Chaun (esoterik), který má na YouTube velmi sledovaný pořad TV Goscha. Udělal se mnou na chodbě improvizovaný rozhovor, sice mi pak tvrdé evangelium z něho vystřihl, ale i tak něco zbylo a ten rozhovor měl rychle přes 10 000 shlédnutí a kolem 50 kladných reakcí. Je přece celá řada velmi sledovaných jutuberů, ke kterým by se křesťané snad mohli dostat. Proč se tak neděje?

    Odpověď
  3. Vypadá to tak, že lidé na sociálních sítích stejně jako lidé angažovaní v politice se chtějí mermomocí zalíbit ostatním. Co na takovou snahu říká Písmo?

    „Získávám si teď lidi, nebo Boha? Či se snažím líbit lidem? Kdybych se chtěl ještě líbit lidem, nebyl bych Kristův otrok.“ (Ga 1:10)

    Čili ten, kdo se chce zalibovat lidem, ať už na sociálních sítích nebo svým angažmá v politice, nemůže být Kristovým učedníkem.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář