Na Jesenicku nalezen starověký rukopis

Při svých jarních toulkách po jesenických kopcích jsem učinil nález, jehož význam budou vědci pomalu vstřebávat několik desetiletí. V nejmenované skalní rozsedlině jsem našel několik měděných svitků silně porostlých měděnkou zesílenou kyselými dešti minulého století. První zběžné ohledání ukázalo, že text je unciálka koine řečtiny, což by vznik svitků datovalo do 1.-2. století. Chemický rozbor provedený v nedaleké Ondřejovické slévárně potvrdil, že složení odpovídá technologii výroby mědi používané v době římské říše. Proto jsem rekonstrukci textu pod měděnkou svěřil prof. Danu Drápalovi ThDr.

První výsledky jeho drápání na sebe nenechaly dlouho čekat a odhalily text ΕIΣYΠΑΚOHΝΠIΣΤΕΩΣEΝΠΑΣΙΝΤΟΙΣEΘΝΕΣΙΝ, což nás hned vedlo k závěru, že zde máme fragment epištoly Římanům 1,5, tedy “k poslušnosti víry mezi všemi národy”. Další rekonstruovaný text, ale obsahoval zmatené vojenské povely, něco o obsahu masa a době spotřeby. Naší pracovní hypotézou tedy bylo, že před sebou máme zbytek římské masové konzervy z vojenského proviantu podle obsahu něco podobné dnešnímu lančmítu a že výše zmíněný text připomínal konzumujícímu vojákovi jeho slib, ve kterém sliboval zachování poslušné loajality římskému císaři mezi všemi národy pro jeho (tedy císařovo) jméno.

Už tohle by byl světově významný nález, ale Boží prozřetelnost chtěla mnohem víc. Unavený postarší pan profesor na jednom místě drápal déle, než by měl a úplně náhodou odhalil ještě jednu starší vrstvu textu! Tohle mu už nedalo spát, a proto pracoval pilně několik měsíců. (To vysvětluje, proč přes letošní léto vydal tak málo nových knih). Zkoumaný svitek je tedy něco jako palimpsest, ale v případě mědi jde o naprostý unikát. Starší text ukazuje na jedinečný záznam ústní tradice o Ježíšově životě, který se zdá být nezávislý na evangeliích. Naší pracovní hypotézou je, že autorem byl asi křesťanský Žid, který se z Palestiny přestěhoval do Říma a při vyhnání Židů nechal svitek ve svém domě. Dům byl zkonfiskován státem a svitek použit na výrobu masových konzerv pro vojska operující na sever od Alp. Tak se konzerva dostala až ke skále na hřebenu Jeseníků, kde asi hlídkoval malý římský oddíl. Upozorňujeme, že dnešní nápis poblíž místa nálezu “Co sis přinesl, to si odnes” je mnohem pozdějšího data a římský voják by češtině stejně asi těžko rozuměl, když podobným nápisům nerozuměli ani nám jazykově mnohem bližší Rusové.

Teď jste určitě napjatí, co je obsahem textu. Samozřejmě že s tím, jak Drápal rekonstruuje starší vrstvu, se pokouším o simultánní překlad do češtiny. Velkým problémem jsou tzv. hapax legomenon, což jsou řecká slova, která se nevyskytují nikde jinde v řecké literatuře té doby a jejichž význam tedy nelze spolehlivě ověřit v jiných kontextech. Takže berte následující výňatek jen jako pracovní verzi s nejistým významem.

A hned odešel z té krajiny a přišel k němu pro-vaxer a ptá se ho. “Mistře dobrý, co mám dělat, abych obdržel království Boží?”. Ježíš se ho zeptal říkaje: “A přikázání znáš?” On odpovídá: “Ano znám. Rozestupy dodržuju, ruce si dezinfikuju, roušky nosím, s nikým se nestýkám, třetí dávku v sobě mám. Co mi ještě chybí?” A Ježíš říká: “Jdi na nejbližší JIP, starej se tam o neodpovědné anti-vaxery a až se od nich nakazíš, přijď a následuj mne. Neboť k čemu je ti tvoje zdraví, když jej nechceš obětovat pro dobro nemocného?” Tu člověk sklopil oči a smutně odešel, protože měl velkou pifku na neodpovědnost anti-vaxerů.

A hned poté k němu přichází jeden známý anti-vaxer a ptá se ho. “Mistře dobrý, co mám dělat, abych vešel do království nebeského?” Ježíš se ho zeptal říkaje: “A za svobodu na světě se zasazuješ?” On odpovídá: “Ano velmi. Pomáhám odhalovat komplot farmaceutických firem, bráním zasahování státu do svobody svědomí, bojuji za ústavní právo na integritu a nezasahování do lidského těla. Co mi ještě chybí?” A Ježíš říká: “Jdi a nechej se naočkovat. Certifikát vystav na svém FB profilu a pak přijď a následuj mne. Neboť k čemu je ti tvá svoboda, když ji nechceš obětovat pro dobro těch, kteří potřebují operaci a nejsou volná lůžka na JIP?” Tu člověk sklopil oči a smutně odešel, protože měl hodně důvodů milovat svobodu a málo důvodů milovat lidi.

Autor: Ondra Kameník Datum: 31. prosince 2021 Foto: Wikimedia Commons – ilustrační

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

6 Komentáře

  1. Ani velmi dobré a ani bych neděkoval za krásu, milí spolukomentující.

    Křesťané mají být nositelé pokoje a smíření. Pan Kameník se přidal k boji proti lidem, kteří se nechtějí očkovat a používá nefér válečné prostředky. Vkládá do úst svatého Krista výrazy obvinění z neodpovědnosti a ošklivou nálepku „antivaxeři“. Jeho Kristus používá argumentační fauly: prý jsou tito, na rozdíl od očkovaných, nakažliví a nemilují lidi.

    Pan Kameník tak přispívá k prohlubování nepokoje a nesmíření, prohlubuje příkopy mezi tábory rétorikou i tím zaštiťováním se Kristem. Jít v Kristových stopách přece znamená milovat lidi, kteří nemají stejné názory jako já.
    Jednotu nikdy nedosáhneme násilím.

    Odpověď
  2. Úvod je vtipný. Dál už nechápu, jak se vyznávající křesťan ( byť na Silvestra ) odváží vkládat Ježíši do úst něco, co neřekl a co je jen autorovou projekcí 🙁 Kde je úcta k Písmu, zásada Sola Scripture, varování ze závěru knihy Zjevení ( 22, 18 – 19 ) ?
    M. Pinkas

    Odpověď
  3. Zajímavě vymyšlená souvislost s řeckým textem. Jinak slátanina a ještě k tomu smíchané texty Písma s politickou objednávkou. Škoda času na čtení.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář