V roce, kdy se volby konají ve více než 50 zemích – z nichž polovina může změnit geopolitickou dynamiku -, nebylo načasování vydání knihy Jesus and the Powers náhodné.
Před několika lety si N. T. Wright a Michael F. Bird – kteří spolupracovali na knize Nový zákon ve svém světě – uvědomili, že chybí biblický návod, jak by se křesťané měli angažovat v politice, a rozhodli se s tím něco udělat.
SOUVISEJÍCÍ – N.T. Wright tvrdí, že Bible neříká o nebi to, čemu věří dnešní křesťané
„Oba jsme měli pocit, že většina dnešních křesťanů nebyla o křesťanském pohledu na politiku příliš poučena,“ řekl Wright magazínu Christianity Today. „Až do 18. století existovalo mnoho křesťanských politických myšlenek, které jsme posledních 200-300 let tak trochu ignorovali – a je na čase se k nim vrátit.“
„Vstupní branou“ do politické teologie je podle Wrighta myšlenka, že až do Kristova příchodu „Bůh chce, aby vládli lidé“. A přestože podle Písma byly všechny politické moci v jistém smyslu „ustanoveny Bohem“, křesťané jsou podle něj povoláni k tomu, aby se „ujali vedení,“ což je povede k odpovědnosti.
„Církev je určena k tomu, aby byla malým funkčním modelem nového stvoření, aby před světem držela symbol – účinné znamení toho, co Bůh slíbil pro svět udělat. Tedy povzbudit zbytek světa, aby řekl: ‚Ach, takhle by mělo vypadat lidské společenství. Takhle se to dělá.“
A protože se celosvětová církev stává „společenstvím uctívajícím jediného Boha a konajícím spravedlnost a milosrdenství ve světě“, je to „znamení pro césary světa, že Ježíš je Pán a oni ne“, a „znamení pro knížectví a mocnosti, že takhle má jednat člověk“.
V rozhovoru pro Christianity Today Wright hovořil o potřebě větší teologické spolupráce v politických otázkách, o pokřivené eschatologii, která stojí za křesťanskou abdikací na politickou sféru, a o tom, jak by se měla globální církev angažovat v různých formách impéria, které v dnešním světě ztrácí směr a vizi.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 18. srpna 2024 Foto: Pixabay
5 Komentáře
Realtoltek
Je zcela jiste ze by tento svet nemiloval tak stejne jak pred 2000 lety. K soucasnemu imperiu a soucasnym …zastupcum…cirkve bych se choval taky stejne a oni k nemu taky. Jezis se nemeni dle vetru … je stejny. Miluje lidi a nabizi jim svuj svet a bozi kralovstvi. Mnozi krestane nepochopili a nepoznali jedineho Boha proto je smesne kdyz se stavi do role expertu na politiku. V historii se angazovali do politiky papezove a plody to byly nepekne.
Karel Krejčí
Mnozí křesťané žijí v iluzi, že jejich úkolem je – zalíbit se světu. Ano, mají představu, že je to dokonce i jejich poslání! Oni berou na sebe roli jakéhosi „guru“, který je Bohem předurčen k záchraně tohoto světa. Bůh miluje každého naprosto stejně neboť právě proto je Bohem. Ponechává každému člověku svobodnou vůli a nikoho „neláme“, aby v Něho uvěřil. To, co kolem sebe vidíme a co se děje, není „dílo“ Satana – toho Zlého, ale to, co je skryté v nás a vystupuje na povrch.
pavel v
to Realtolték
zahrnujete mezi „mnohé křesťany, kteří nepochopili a nepoznali jedineho Boha“ také N. T. Wrighta a M. F. Birda? Souvisí vaše replika nějak se sdělením tohoto článku?
pavel v
to Karel Krejčí
Jak vaše replika souvisí s tímto článkem. Myslíte, že N. T. Wright a Michael F. Bird žijí v iluzi, že jejich úkolem je – zalíbit se světu?
P. Ašer
Proč tedy Ježíš i apoštolové projevovali tak nápadnou lhostejnost vůči politice tohoto světa a nikoho nevyzývali, aby se v ní jakkoli angažoval? Naopak Ježíš varuje své učedníky před tím, aby se snažili tento svět řídit a ovládat. Jejich úkolem není panovat, ale sloužit:
„On jim řekl: „Králové národů panují nad nimi a ti, kteří nad nimi mají pravomoc, jsou nazýváni dobrodinci.
Avšak ne tak vy; kdo je mezi vámi největší, buď jako ten nejmenší, a kdo je vedoucí, buď jako ten, který slouží.“ (L 22:25-26)