HAIFA – V násilné střety vyústil spor o výstavu „Sacred Goods“ (Posvátné zboží) v Haifském muzeu umění. Několik stovek místních arabských křesťanů, kteří od srpna protestují proti některým z vystavovaných artefaktů, uspořádalo v pátek demonstraci před budovou muzea. O den dříve kdosi zaútočil na muzeum zápalnou lahví.
Radikální část demonstrantů se rozhodla vzít muzeum útokem, při němž létaly kameny, které zranily tři policisty. Tématem výstavy je podle organizátorů role náboženství v globalizované konzumní společnosti. Hlavním předmětem sporu je plastika ukřižovaného maskota firmy McDonalds, klauna známého jako „Roland McDonald“. Finský autor Jani Leinonen ji vytvořil spolu s plastikou „McBuddha“. Cílem obou je kritika fastfoodového řetězce McDonald.
To souvisí se záměrem výstavy, která si už v názvu pohrává se slovy „Goods“ (zboží) a „gods“ (bohové, ale i bůžkové). Součástí jsou fotografie, ukazující náboženské předměty (kříže, židovské vzpomínkové svíčky apod.) jako zboží, vyrovnané v regálech nebo mezi akčním zbožím v supermarketech.
Vedle konzumního využití (či zneužití) náboženských symbolů zpracovávají někteří umělci (jako právě Leinonen) téma konzumu jako „nového náboženství“. Kromě tohoto hlavního tématu se objevují i motivy specificky izraelské: prodej náboženských předmětů jako suvenýrů, nebo úcta k portrétům marockého kabalisty Baba Saliho.
Provokativní jazyk konceptuálního umění, který by se v České republice možná setkal dokonce s lhostejností ovšem vnímají arabští křesťané jako urážku svého náboženství. A není v tom (jen) nedostatek pochopení pro soudobou uměleckou tvorbu.
„Kdyby tam dali Hitlera s Tórou…“
Z prezentace je zřejmé, že výstava motivem kříže skutečně nešetří. Haifská křesťanská menšina navíc své protesty vyjadřovala již delší dobu, ale až do minulého týdne se nedočkala odpovědi. Někteří její členové v tom vidí důkaz, že v Izraeli se neměří všem stejně. „Kdyby tam dali Hitlera s Tórou, reagovali by [úřady] okamžitě,“ vyjádřil se jeden z nich pro server Walla (cit. TOI).
Jinými slovy: Dala by na sebe reakce tak dlouho čekat, kdyby díla provokovala židovské charedi komunity, tzn. „košer konzumerismus“ nebo třeba pokusy o komercializaci šoa (zájezdy, prodej suvenýrů v památnících apod.)? Nebraly úřady situaci na lehkou váhu právě proto, že se jednalo o křesťany – a Araby?
Ministryně kultury Miri Regevová poslala řediteli muzea Nissimu Talovi dopis, v němž žádala o stažení sochy „McJesus“, minulý čtvrtek. Píše v něm: „Zneuctění náboženských symbolů, které jsou pro mnoho věřících posvátné, je jako prostředek uměleckého protestu nelegitimní a nesmí sloužit jako umění v kulturní instituce, financované z veřejných peněz.“
Ředitel muzea se v pátek s představiteli místních křesťanských církví dohodl na kompromisu. Tím je oznámení u vchodu, že některé artefakty mohou působit urážlivě. Vzhledem k tomu, že výstava potrvá do 17. února, došlo k tomu necelý měsíc před koncem. Arabští křesťané mezitím vystavujícím dopomohli k incidentu s rozhořčeným davem, po jakém leckterý umělec v Evropě může jen snít.
Zdroj: ztis.cz Foto: Art and Art Deadlines