Brno – Kněz Marek Orko Vácha je otevřený dialogu, hromadně se ale omlouvat nechce. Vácha tak dnes odpověděl na dotaz ČTK. O omluvu divákům televize Noe, kterých se mohl dotknout televizní přenos akce Hospodin v hospodě, požádal Váchu v úterý brněnský biskup Pavel Konzbul. Vyzval jej také k dodržování liturgických pokynů.
„Pokud někomu ublížím, povinnost je omluvit se. Nechci se však omlouvat neosobní množině ´bratří a sester´, o které není známo, kolik má členů, pokud vůbec. Pokud se kdokoli konkrétní zraněný mší svatou na Břevnově ozve, velmi rád s ní nebo s ním otevřu dialog,“ uvedl Vácha.
SOUVISEJÍCÍ – Biskup vyzval Váchu k omluvě divákům, kterých se dotkl Hospodin v hospodě
Arcibiskupství pražské minulý týden odvolalo Váchu ze služby vikáře akademické farnosti při kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze, kde měl částečný úvazek. Arcibiskupství vytýká Váchovi to, že mši zaznamenanou v pořadu Hospodin v hospodě sloužil v rozporu s liturgickými předpisy, což údajně vyvolalo mezi věřícími nevoli. Mnoho věřících se naopak Váchy zastalo.
Pražské arcibiskupství na svém webu uvedlo, že „kázeňské řešení přenechává diecéznímu biskupovi“, tedy právě Konzbulovi, jenž se proto s Váchou v úterý odpoledne sešel. Vácha mu popsal záměr i průběh akce Hospodin v hospodě. Už dříve Konzbul uvedl, že ji vnímá jako evangelizační projekt. Chápe, že jeho podoba mohla u některých věřících vzbudit otázky či rozpaky, pro mnohé účastníky však šlo o hlubokou duchovní zkušenost.
Biskup po setkání požádal Váchu o omluvu divákům televize Noe, kterých se mohlo vysílání bohoslužby nebo její záznam negativně dotknout. Zároveň jej důrazně vyzval ke svědomitému dodržování liturgických pokynů, k čemuž se Vácha podle biskupství zavázal. Biskup také ocenil dlouhodobou Váchovu práci a potvrdil, že na jeho působení v brněnské diecézi se nic nemění, zůstává tedy farářem v Lechovicích na Znojemsku.
„Marka Váchu znám řadu let a vím, že během své kněžské služby duchovně obohatil mnoho lidí. Doufám, že se tak bude dít při pokračujícím působení v naší diecézi. Jsem přesvědčen, že církev potřebuje otevřenou a kvalifikovanou diskusi o nových cestách, jak oslovovat lidi s poselstvím evangelia a zároveň uchovat úctu ke svátostem tak, aby nedocházelo k nepochopení nebo pohoršení,“ uvedl Konzbul.
Lechovičí farníci vyjádřili Váchovi podporu. „Na bohoslužbě jsme nic pohoršujícího neshledali,“ napsali v dopise pražskému arcibiskupovi Janu Graubnerovi. „Otec Marek Vácha je jedním z kněží, kteří jsou schopni věřící nejen u víry ‚udržet‘, ale díky němu nachází cestu k víře spousta dalších lidí, včetně našich dětí,“ stojí v dopisu na webu farnosti.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
Autor: ČTK Datum: 19. února 2025 Foto: Wikimedia Commons
3 Komentáře
Realtoltek
Reknu to asi tak. Vyjadril jsem svuj nazor, ze s odvolanim souhlasim…nasledne jsem byl napaden priznivci pana Vachy a defakto sproste urazen, neslusnymi hulvaty a rvouny. To ze se pan Vacha nehodla omluvit svedci o jeho …kvalitach… Me se samozrejme jeho zpusob mse nedotkl protoze vim, ze katolickka cirkev neni svata a bude ji soudit sam jediny Buh uz velmi brzo. Z meho pohledu je tedy cela mse pozitivni protoze mnoho dotcenych lidi muze opustit katolickou cirkev. Tedy Panu Vachovi vlastne za tu hospodskou msi dekuji
.
Konečný Fr.
Mše porušila předpisy katolické církve, protože to byla mše pod obojí. Účastníci nejprve přijímali místo vína požehnané pivo z půllitrů a potom hostii.
Dále Orko Vácha se nezúčastnil kněžského dne a neomluvil se. Arcibiskup se tudíž domýšlel, že Orko měl kněžský den se svou přítelkyní. V tom případě měl arcibiskupovi zaslal zprávu z průběhu pastorace.
Olga Nedbalová
Jenom samotné dodržování předpisů samo o sobě nikoho nespasí. Je důležité si uvědomit, proč a v jaké době předpisy byly stanoveny. A také kdo a za jakým účelem tyto předpisy stanovil.
Jan Vopalecký ve článku Vracet se nebo nevracet píše:
„Křesťané říkají: Vraťte se k Bohu. Ale nevracejí se raději do minulosti než k Bohu? Je třeba rozlišovat. Někdy se nám zdá, že kdysi v minulosti nám byl Bůh blíž, když jsme ho objevovali a on s námi jednal, odpovídal nám. Rádi na to vzpomínáme a chtěli bychom se k tomu vrátit. K čemu? Do těch dob? To nejde.
Ezau
Když Ezau zjistil, že přišel o své požehnání, plakal, bylo mu to líto, ale nedokázal to vrátit. Bible ho označuje jako zlého, bezbožného, nevěrného člověka. Proč? Chtěl se vrátit jen do minulosti, možná k okamžiku, kdy prodal své prvorozenství. Ale nevrátil se k Bohu, nevrátil se k pokání, to se mu nepodařilo najít (Židům 12,16-17).
Možná nejsme zlí jako Ezau, ale přece jen: nevracejme se do minulosti, vraťme se k Bohu, přijměme dnešní okolnosti. Bůh je stejný a zvládá i dnešní svět, dnešní církev, dnešní okolnosti. Doba je sice jiná, ale Bůh je stejný. A má stejné nároky, i když se nároky světa změnily.
Napodobovat víru, ne skutky
Bůh zůstává stejný, a to znamená, že dokáže dělat stejně velké divy jako dřív. Ale budou to jiné divy, nebude opakovat minulost. Bude dělat velké věci, které odpovídají dnešku − a zároveň jeho velikosti.
List Židům říká, abychom následovali své vůdce ne v tom, co dělali, ale v tom, jak věřili. Pro nás lidi je tak snadné opakovat stále totéž, dělat stejné skutky − není třeba u toho přemýšlet, jen „vytrvat“. Přitom nemusíme postřehnout, že už to není aktuální, dnešní, že dnes už to nemá smysl. Samson si pokaždé myslel, že se mezi Pelištejci probije. Ale jednou se už neprobil.“ https://www.ethos.cz/vracet-se-nebo-se-nevracet.php
Myslím, že je to velmi moudrá rada – napodobovat víru a ne skutky. Nejsme spaseni skrze skutky, ale skrze Ježíše Krista.