Praha – Profesor Tomáš Halík vyjádřil obavu z narůstajícího nacionalismu a obavu ze stav demokracie. Důvody vidí hlavně v globalizaci a v dezorientaci lidí, kteří nemají možnost cestovat a vzdělávat se.
„Demokracie je dnes mnohými věcmi ohrožovaná. Některé mají globální charakter: nárůst populismu, xenofobie a nacionalismus vidíme téměř po celé planetě,“ vyjádřil své obavy Halík.
Teolog a držitel několika mezinárodních ocenění v rozhovoru pro Revue FORUM se zamýšlel také nad výročím něžné revoluce.
Již při příležitosti oslav 30. výročí sametové revoluce na Václavském náměstí Halík varoval před nebezpečím populismu. Apeloval na voliče, aby sebou nenechali manipulovat politickými stranami.
„Problém není v politicích, ale ve voličích, kteří jsou ochotni se nechat zmanipulovat populisty, problém je v nevoličích. Biosférou demokracie je veřejná svobodná diskuze. Musíme se snažit, aby byla tato diskuze skutečně kvalitní,” uvedl tehdy držitel Templetonovy ceny.
Podle jeho názoru je za nárůstem nacionalismu globalizace a ukazuje se jeho odvrácená stránka, která v lidech budí strach. Po pádu socialismu někteří zneužili svůj vliv k tomu, aby zde vznikly finanční a mocenské elity.
Domnívá se, že v Maďarsku a v Polsku se k moci dostaly „populistické síly, které podkopávají základy demokracie.“ V České republice se zas podle Halíka prezident Zeman „podepsal na vulgarizaci společnosti.“
„Jde vlastně o takového Antimasaryka. Masaryk byl člověk, který se nebál postavit proti veřejnému mínění, byl velmi statečný – například ve věci Rukopisů, v Hilsnerově aféře… A Zeman dělá přesný opak. „Jezdí po naší zemi a posiluje předsudky, vypráví občanům své vousaté anekdoty, hrubě útočí na své oponenty, společnost trvale rozděluje a rozeštvává, nestydí se prokazatelně lhát,“ říká pro Forum REVUE Tomáš Halík.
Obvinil prezidenta z toho, že v naší zemi hájí zájmy Ruska a Číny a stal se „trojským koněm“ v rukách velmocí jak v Evropské unii, tak i v NATO.
Velikost posledních demonstrací svědčí o tom, že to není jen akce „pražské kavárny,“ ale také měst a obcí po celé republice, které se protestů zapojily.
Při reflexi nad přechodem ze socialismu k demokracii se ukazuje, že mnozí lidé v 1989 nebyli připraveni na změny, které tento proces s sebou nesl. Halík upozornil, že církev si uvědomovala neblahý stav společnosti a proto v 80. letech vznikala tajná ekumenická iniciativa s názvem Desetiletí duchovní obrody národa. Cílem bylo sjednotit lidi různých názorů a pracovat na obnově kvality různých dimenzí života jako je vzdělání, právní kultura, rodinné vztahy, péče o slabé a nemocné.
Mnozí z lidí, kteří v projektu působili, se však po převratu angažovali v církevní hierarchii, v politice či na univerzitní půdě a většina kléru na to nebyla připravena, konstatoval Halík.
Jak se v časech reformace odpustky staly důvodem k reformaci, tak dnes sexuální skandály vyvíjejí tlak na církev a teology, aby v ní nastala obnova.
„Někteří lidé, ke kterým bohužel patří i náš kardinál Duka, problémy kolem zneužívání systematicky bagatelizují. Pořád říkají, že jde o okrajový jev, o několik jednotlivců, svádějí to na sexuální revoluci 60. let. Zcela opačný je přístup papeže Františka, který chápe, že se jedná jen o vrchol ledovce – že tím opravdovým problémem je klerikalismus,“ uvedl Halík.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novinAbychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Rádi byste nám pomohli pokračovat v této misi a měli tak možnost se na ní spolu s námi.
-mn- Datum: 17. prosince 2019 Foto: Wikimedia Commons – Tomáš Halík
5 Komentáře
Karel Konečný
Ano, zmiňovaní lídři zoufale nic nechápou.
Konečný Fr.
Zeman není opak Masaryka. Naopak je statečný, protože se postavil proti globální moci a postavil se za Trumpa. Nenechal se manipulovat Merkelovou, neustále čelí výpadům mainstremu v médiích. Bojuje za lidi a ne za byrokraty, které živí EU.
Jiří Aron
Pan Halík se trvale staví proti prezidentu své země a podobně i vůči hlavnímu českému představiteli církve, ke které se hlásí. Ohání se „dostatečně kvalitní diskusí“ a přitom se sám neobejde bez zjednodušujících nálepek a bez útočení na své oponenty.
Kristovo království není z tohoto světa. Jaký obrázek si udělají nevěřící o věřících, pokud si je spojí s lidmi, jako je p. Halík?
Římanům 13 „Každá duše ať se podřizuje nadřízeným autoritám, neboť není autority, leč od Boha. Ty, které jsou, jsou zřízeny od Boha, takže ten, kdo se staví proti autoritě, odporuje Božímu nařízení. Ti, kdo mu odporují, přivolávají na sebe soud.“
Karel Konečný
Komentáře lidí ukazují jejich charakter, není třeba k tomu nic dodávat.
Karel Krejčí
Ano. Apoštol Pavel vyjadřuje nutnost oddělení křesťana od tohoto světa. Pokud tuto oddělenost budeme porušovat a aktivně zasahovat do dění světa – byť jen svými názory – pak v podstatě slučujeme obojí dohromady a vracíme se zpět do jeho moci a vlivu. Byť to Halík z jeho pohledu myslí dobře, dopouští se omylu.