Mnoho křesťanů se dnes více obává o vlastní popularitu a sledují, kolik následovníků mají na sociálních sítích, než by následovali Boží vedení ve svém životě, říká bývalý frontman renomované křesťanské kapely.
Mattie Montgomery sloužil 10 let jako vedoucí kapely For Today předtím, než skupina přestala v roce 2016 cestovat. Ve své nové knize říká, že příliš mnoho církví dnes učí věřící, že nemusí mít bázeň před Bohem.
Zpěvák v rozhovoru pro The Christian Post řekl, že ačkoli je bázeň součástí křesťanské víry, domnívá se, že mnoho věřících vyučuje, že je potřeba mít pouze respekt a ctít Boha. Takové učení pak způsobuje, že věřící se vyhýbají tomu, aby hledali Boží pomoc při řešení největších problémů v životě, a vede to mnohé k hledání ochrany, bezpečnosti a pomoci v sekulárních zdrojích.
Americký zpěvák připomněl, že výraz bázeň před Bohem je hebrejsky „yirah“, což je stejné slovo, které Adam použil v zahradě, když se po hříchu bál Boha a schoval se, nebo Jákob, který slyšel, že k němu po odchodu od Lábana jde Ezau s celou svou armádou a bál se setkání s ním.
V rozhovoru také řekl, že je to slovo, které je použito v Písmu, když si lidé myslí, že zemřou. Přesto je to také slovo, které přísloví používá, když říká: „Počátek moudrosti je bázeň před Hospodinem“ (Přísloví 9,10).
Montgomery se domnívá, že mnohé sbory učí, že bázeň znamená respekt nebo čest. A to podle něj je nejen biblicky nepřesné, ale také to není prospěšné v našem praktickém životě. Pokud mám Boha, který je jen milý, tak když potřebuji bojovníka a hrdinu, nemohu se k němu obrátit s důvěrou.
Dále uvádí, že pokud proti nám stojí agresivní nepřítel, a nemáme zjevení o zuřivosti a moci svého Boha, nemohu pochopit, že skutečně žádná zbraň proti mně nemůže být úspěšná.
„Myslím, že respekt znamená pro různé lidi spoustu různých věcí. Mám jiný druh respektu k mému nejlepšímu příteli než k policistovi. Mám jiný druh úcty k prezidentovi než k prodavači v místním obchodě s potravinami,“ řekl Montgomery pro CP.
„Respekt může znamenat milión různých věcí pro milión různých lidí. Takže v církvi máme celou generaci, která říká: Neboj se Boha, jen ho respektuj,“ poznamenal hudebník. „Hlavní nevýhodou našeho nedorozumění o bázni před Pánem je to, že snižujeme své uznání Jeho božství a v důsledku toho se přibližujeme k Bohu jako k nějakému konceptu nebo myšlence,“ uvedl dále.
Montgomery se domnívá, že někteří věřící přistupují k Bohu jako k příteli nebo kolegovi a jiní ho vnímají jako dobrou sílu na obloze, ale ztrácí se smysl pro úctu před Božím majestátem a velikostí. Obává, že dnešní generace považuje sociální sítě za nejdůležitější věc a hodnota člověka je definována hlavně počtem fanoušků a přátel na sociálních sítích.
Církev podle něj dělá chybu, když učí, že důkazem Božího požehnání je jejich popularita nebo kolik lidí přijde do sboru a uvedl příklad Jeremiáše, který za čtyřicet let své služby nepřivedl lid k pokání, nebo Noeho, který kázal sto let, a jen jedenáct lidí bylo zachráněno před příchodem zničení.
„Dokonce Ježíš uzdravoval celá města plná démony posedlých a nemocných lidí. Úplně proměnil kulturu a atmosféru v krajině. Přesto v okamžiku jeho soudu nebyl jediný člověk, který by se postavil a svědčil pro něj,“ komentoval Montgomety svůj pohled na téma popularity.
„Existuje toto nedorozumění, které podle mého názoru vkročilo do církve, co bych nazval „strach z ducha člověka“, které nás klame, abychom věřili, že Boží vůle pro naše životy spočívá v tom, že budeme populární nebo vlivní. Mnozí z hrdinů a otců naší víry nemohli být označeni jako populární nebo vlivní. Ale byli věrní a měli především bázeň před Bohem než před ostatními,“ řekl Montgomery pro CP.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novinAbychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Rádi byste nám pomohli pokračovat v této misi a měli tak možnost se na ní spolu s námi podílet?
-mn- Foto: YouTube
3 Komentáře
Eva Hájková
Ano. Církve nám mohou namlouvat různé věci, které nejsou pravda. Proto je lepší příliš je neposlouchat. Aspoň po dobu, než budou všechny říkat totéž.
Otakar Vožeh
Velmi potřebná a aktuální úvaha . . . napomenutí nejen pro církve a místní společenství věřících, ale pro každého věřícího osobně. Je to jakýsi „protiproud“ k tomu, co se dnes propaguje v sekuláru i mezi věřícícmi. Každý by chtěl být „vedoucí“ a konferencí a knih o „vedení“ a pro „vedoucí“ je bezpočet. Díky Mattie Montgomerymu !
Karel Krejčí
Zaujala mě následující věta: Takové učení pak způsobuje, že věřící se vyhýbají tomu, aby hledali Boží pomoc při řešení největších problémů v životě, a vede to mnohé k hledání ochrany, bezpečnosti a pomoci v sekulárních zdrojích.
Zde je ve skutečnosti nekonečný zdroj „zaručených“ rad, inspirací a návodů, jak bychom se měli zachovat v té, či oné situaci. Nepochybně má své opodstatnění jak spoléhání na Boží všemohoucnost a nadřazenost, stejně tak i na možnosti nabízející sekulární zdroje – které však jsou stejně podřízeny Bohu – protože mimo Něho nic existovat nemůže. Boha tak jako tak, nikdy nelze z ničeho vyjmout. Stěžejní otázka je, do jaké míry jsme Boha schopni vnímat v tomto světě a v našich životech. Podle míry tohoto vědomí máme i přirozený respekt k nepomíjitelnému Božímu řádu. Důraz autora komentáře na ustupující bázeň před Bohem, jistě ne náhodou odpovídá i současnému trendu v křesťanském světě, kdy je populisticky hlásána a zdůrazňována pouze ta „lepší“ stránka Boha. (Viz Vatikán).
Bát se Boha je jistě dobře myšleno, ale my jsme již nepochybně mnohem dál než Adam, a proto by mělo pro nás platit – znát Boha. Bůh přece nechce, abychom pouze „válčili“ se světem, ale nabízí nám i odpočinutí.