David Novák: Ježíš z Gottlandu

Pomalu umlká rozjitřená atmosféra okolo pohřbu Karla Gotta. Nesledoval jsem jeho pohřeb v katedrále, nicméně jsem četl modlitbu pronesenou knězem Czendlikem a popravdě to, co jsem četl, jsem nejdříve považoval za hoax, za snahu dotyčného kněze zdiskreditovat. Nevěřil jsem, že by něco takového kněz veřejně pronesl.

Chápu snahu evangelium kontextualizovat – tedy vykládat Písmo a křesťanství tak, aby mu bylo rozuměno. Jenže kontextualizovat neznamená degradovat. Jako mnoho jiných pastorů jsem měl možnost promlouvat na pohřbech lidí, kteří nebyli vyznávajícími křesťany nebo na pohřbech, kde bylo více nekřesťanů než křesťanů.

Jako křesťanský farář/kazatel/kněz nejsem od toho, abych vynášel soudy, kdo půjde do nebe a kdo nikoli, ale abych dokázal sdělit evangelium a zároveň nedegradoval Ježíše nebo Pána Boha na postavičku, která zapadá do linie pohledu na církev á la farář ze Slunce, seno, jahody nebo feldkurát Katz ze Švejka.

Nemohu posuzovat, jak se mi to povedlo, ale přednášet v národní katedrále slova, ať dá Bůh Karlovi „tu nejlepší kapelu, aby mohl zástupy Tvých andělů obveselovat svým božským hlasem,“ doporučovat Bohu, aby „zašel na Gottův koncert a ať si s Karlem osladí kávu“… Dokonce srovnávat Gottovo úmrtí se skonem Pána Ježíše a to slovy Czendlika „stejně jako v případě Tvého syna Ježíše, když odcházel, tak i nám nastala tma po celé zemi a slunce se jakoby zatmělo,“ je, nevím, zda přímo rouhání, ale populismus a kýč.

Tisíce a možná milióny lidí dostaly obraz přitroublého Pána Boha, který s Karlem popíjí kávu, naslouchá jeho koncertům, a který by měl v nebi nějak kompenzovat temnotu, kterou seslal na tuto zem, když si pana Gotta povolal. Není divu, že tomuto pohledu tisíce ateistických Čechů tleská, takovému pánbíčkovi by se nakonec i dalo věřit, ne?

Jenže se jedná o degradaci Pána Boha. Vím, jak těžké je kázat na pohřbu, kde nejsou křesťané, mnohokrát jsem promlouval k nevěřícímu auditoriu, několikrát jsem měl možnost hovořit v celostátních médiích a znám zápas o volbu slov. Zároveň ale degradovat Pána Boha tak, jak to zaznělo v katedrále, je smutné.

Dle reakcí mnoha lidí Czendlik nepochybně získal další body. Toho dobráckého altruistu nad námi skutečně není třeba brát vážně. Tohle by nám církev měla sdělovat častěji, ne?

Kdysi proběhla diskuse na téma Ježíš z Disneylandu. Autoři vyčítali především některým evangelikálním kruhům, že Ježíšovo poselství příliš přizpůsobují současné pop-kultuře. To, co zaznělo z úst Czendlikových, byl Ježíš z Gottlandu a popravdě nevím, co je horší.

 

Autor je předseda Rady Církve bratrské  Zdroj: Blog Davida Nováka  Foto: screenshot YouTube

Tags: ,,,,

16 Komentáře

  1. To tu muselo zaznít, díky za článek. Jde to ovšem daleko dál – víc na tělo jiným podobným snahám i v tzv. evangelikálním prostředí (např. tzv. Parabible, apod.) – a diskuse na toto téma by měla pokračovat.

    Odpověď
  2. Ladka Ebenstreitova

    Ano, bylo to hloupe. V celem obřadu bylo nejlepší přečtení zalmu 139 panem profesorem Trnenym. Zároveň v tom byla velká naděje, když řekl, že pan Gott chtěl v posledních časech číst Bibli a měl rád zalmy. Je velká milost, že Pan Bůh panu Gottovu pripravil jednoho z našich nejlepších lékařů a zároveň krestana, který mu mohl být na blízko.

    Odpověď
  3. Czendlikovy bonmoty jsou bonmoty a kdo je bere vážně, tak ať je bere vážně – je to jeho věc. Lidé u nás nejsou tak hloupí, aby si mysleli, že se v nebi vaří kafe. Je to jako s bonmoty Zemana. Některé nemají chybu, některé se příliš nepovedly. Czendlik se snaží být vtipný a proč by ne, někdy to vyjde a někdy to prostě nevyjde tak jak by asi chtěl.

    Odpověď
  4. Saša Štěpánovský

    Nejsem si jistý, zda si tím Cziendlik neutahoval z našeho Gottlandu. Mimochodem knihu jeho krajana Mariusze Szygiela o nás Češích vřele doporučuji.

    Odpověď
  5. Kdo chce psa býti hůl si najde… Myslím, že daný kněz chtěl jen odlehčit tíživou a smutnou atmosféru a nevidím na tom nic špatného a dle mého na tom nevidí nic špatného ani samotný jediný Bůh.
    Ale celkem nedávno jsem četl pár článků, kde byl V.H srovnáván s Ježíšem a to byl opravdu nepěkná blitka, dokonce ho někteří satanisté mají i na svých oltářích.

    Odpověď
  6. martin dolejší

    Ahoj Davide, nejsem zaníceným komentátorem komentářů a nechci se zde pohoršovat nad drastickým úpadkem současné pop- kultury, která žel nemíjí ani řady církve. Tak ti jenom moc děkuji za tvé jednoznačné a podle mého pohledu velmi správné vyjádření v této záležitosti.
    Ať tě Hospodin provází ve službě svou moudrostí a zdarem.
    Martin

    Odpověď
  7. Panu Czendlikovi – jeho slovy – odchodem zpěváka šlágrů na věčnost „nastala tma po celé zemi a slunce jakoby zatmělo“. Podivné uvažování a slova od kněze… Kdyby mluvil sám za sebe, je to jeho názor. Ale on mluvil za povětšinou ateistický dav, který byl maenstreamově „správně“naladěn „smutnit“. Trochu mi to připomínalo sehrané divladlo a komedii jako na pohřbu sovětských vůdců v 80. letech… Kdybych to vzal doslovně, tak u nás na východní Moravě v den Gottova pohřbu zrovna svítilo slunce a nevšiml jsem si, že by občané města byli znepokojeni odchodem umělce, který se dožil nadprůměrného věku. Tvůrce vesmíru naštěstí ukončí pozemkskou pouť stejně každému, ať je pán nebo kmán… Nicméně hysterie médií nebrala konce. Mně, a věřím, že i tisícům dalších, žádná tma nenastala. Pana Gotta, přes jeho nesporné umělecké kvality nepatří glorifikace. Nezachoval se rovně ani v době normalizace (vystoupení na Antichartě v roce 1977) ani v 80. letech, kdy až do prosince 1989 sloužil režimu jako ikona „povolené“ lidové zábavy. Nepřímo jako „národní“ umělec svým jednáním podpořil normalizaci v 70. letech. Po roce 1989 se stýkal s Mrázkem, Janečkem a podobnými mafiány, kteří zbohatli jako veksláci nebo „privatizátoři“ v 90. letech. Takový člověk může být obdivován jenom plytkým davem, který zapomíná na minulost, nebo ji vědomě vytěsňuje. Děkuji panu Novákovi za článek, byl výstižný. Zažili jsme Gottland na živo ve všech médiích, po dobu jednoho týdne …Děkuji , stačilo.

    Odpověď
    • Hysterie médií – to myslíte ČT. Souhlasím. Jinak bych o hysterii nemluvil. Svíčky na Bertramce a rozloučení na Žofíně mi nepřišlo hysterické. A sluníčko svítilo proto, že odešel dobrý člověk a aby toho smutku nebylo příliš. Když zemře prevít, tak prší.

      Odpověď
  8. Proč ta úzkoprsost? Což to není dokonalé „nízkoprahové“ evangelium, otevírající brány církve dokořán? Proto má Czendlik plný kostel a bude nyní ještě populárnější! Je to: 1. ekumenické, 2. psychologické a hlavně 3. zábavné! Prostě evangelium, jak má být. Navíc to nebazíruje na doktríně. Pěkně to ten Czendlik těm fundamentalistům ze ZODu nandal, jen co je pravda! I noví evangelikálové se mají od takovýchto katolických bratří, zapůjčujících katedrálu pro gottulibé účely, co učit. Sami měli jít příkladem!

    Srovnej s: https://www.krestandnes.cz/david-novak-tri-nebezpecne-nesmysly-biblicky-vericich-krestanu/

    Ale, koneckonců, všichni jsme z opic, takže je to v podstatě jedno.

    Odpověď
  9. Z. Czendlik o sobě:
    „Abych řekl pravdu, sám se za konzervativního do jisté míry považuji. Jsem třeba milovníkem staré dobré „konzervativní“ Anglie, ctím tradiční hodnoty. Určitě mám v úctě i tradiční pojetí společnosti a rodiny. Takže jak vidíte, v tomto smyslu jsem konzervativní až dost.“
    Zdroj: https://www.denik.cz/spolecnost/byt-vsichni-farari-jako-zibi-zacal-bych-chodit-do-kostela-20191019.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

    Odpověď
  10. Moje babička měla knížku Pohádky svatěho Petra někdy z doby c,a k,
    Lakavou formou připravovala děti na život s Bohem a budila v nich touhu po víře a nebi.
    Tak nějak jsem vnímala i kázání pátera Czendlika.
    Aby fanoušci zatoužili po nebi s laskavým Bohem který třeba poslouchá i Káju s andělským sbrem.
    Druhou půlku podal pan primář.
    Bylo by hezké kdyby ty tisíce fandů zatoužily být s Kájou v nebi a začli třeba čtením Žalmů.

    Odpověď
    • Souhlasím s Vámi, Agato,

      navíc je lhostejné, zda Karel Gott věřil, či nevěřil v Krista. Není nyní podstatné, zda měl či neměl nemanžesldké děti apod. Dobře zpíval a rozdával radost a to přeci k přijetí do nebe bohatě stačí.

      Odpověď
  11. Evangelium stálo Ježíše Krista úplně všechno, a vůbec to nebyla show. Evangelium, stálo a stojí některé křesťany život a není to show. Škoda, že někdo, kdo se hlásí k tomu, že je Boží služebník z toho show udělal.

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář