Dan Drápal / Zvládli bychom probuzení?

Mezi americkými intelektuály v poslední době registruji určitý posun. Ostatně, už jsem ho v některých svých článcích zmiňoval. Zatímco donedávna byli ve flóru „Noví ateisté“ v čele s i u nás známým Richardem Dawkinsem, nyní jsou mnohem častěji slyšet hlasy, že jedním z důvodů, proč Západní civilizace upadá, je, že se odvrátila od svých kořenů a zřekla se jakéhokoli transcendentního zakotvení. Netvrdím, že se z těch lidí, kteří se začali hlásit ke křesťanství, stávají evangelikálové, jak by si to mnozí křesťané u nás i v Americe přáli, a také si nejsem jist, jestli po konverzi některých významných lidí patřících k elitě bude následovat obrácení většího počtu „obyčejných“ lidí, jak se za to denně modlím.

U nás si média všimla nejméně tří politiků, kteří se stali křesťany – Stanislava Grosse, Alexandra Vondry a Jiřího Ovčáčka. (Méně se ví o křtu Petra Pitharta.) Jejich konverze vyvolala spíše nevoli a posměch, jelikož tito známí politici měli řadu nepřátel. Četl jsem jen jeden článek od kteréhosi konzervativce a křesťana, který upozorňoval, že právě takoví lidé potřebují Spasitele, a že v tomto ohledu jsme na tom stejně jako oni, protože i my jsme zhřešili a byli jsme „daleko od Boží slávy“. Ano, Boží milost se vztahuje i k lidem, kteří nám mohou být z dobrých důvodů nesympatičtí. 

 SOUVISEJÍCÍDan Drápal / Kořist a dar

Lékaře potřebují nemocní, nikoli zdraví. Ke Kristu bude přicházet řada problematických lidí. Někteří budou mít politické názory diametrálně odlišné od našich. Jiní budou věřit nesmyslům typu placatá země. Někteří se budou divit, když jim řekneme, že by se nemělo podvádět na daních nebo mít sexuální styk mimo manželství. 

Než se tedy začneme pohoršovat a vyžadovat od těchto lidí pokání podle našeho gusta, vzpomeňme si na vlastní pokání. Já jsem třeba dost pil. Nebyl jsem vyložený alkoholik, nikdy jsem v opilosti nemetal kozelce, ale Pánu Bohu jsem tím dobrou reklamu nedělal. A co teprve pýcha… Měl jsem pocit, že Pán Bůh dobře udělal, když mě k sobě přivedl. Až po čase jsem si uvědomil, že Pán Bůh si tím, že mne přijal, spíše nadělal problémy. 

  Zažil jsem zázračná uzdravení, při kterých se člověk radikálně změnil hned v den obrácení. Ale byly to spíše výjimky. Častěji je tomu tak, že když se obrátí líný člověk, máte líného křesťana, když se obrání upovídaný člověk, máte upovídaného křesťana, když se obrání temperamentní člověk, máte temperamentního křesťana, atd. Výjimky potvrzují pravidlo.

SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Můj život a StB V.

To znamená, že když se začnou obracet lidi ke Kristu, přijde do církve spousta problematických lidí. Duch svatý nám jistě pomůže se s tím správným způsobem vyrovnat, ale nenamlouvejme si, že to bude jednoduché. Zvládáme své názorové rozdíly už teď, když je nás relativně málo?

            Pokud jsme přijali Pána Ježíše Krista jako svého Pána, budou pro nás některé věci nepřijatelné. Před časem jsem přerušil styky s jedním člověkem, který natolik nenávidí Ameriku, že by v případě války mezi Čínou a Amerikou přál zánik Americe. To, že v Číně jsou křesťané tvrdě pronásledováni, pro něj nehraje žádnou roli. Znám i „protiizraelské“ křesťany a jsem ochoten s nimi diskutovat. Pokud by ale hájili Hamás, styky s nimi bych přerušil.

Kdy ještě vést rozhovor, a kdy už to nejde, nebo to nemá smysl? Nezapomínejme, že nejsme spaseni za své dobré skutky, a podmínkou spásy nejsou ani „správné názory“. Člověk může věřit v placatou zemi a být spasen. Vždyť v ní věřily celé generace. Jistě, věřit v placatou zemi dnes je méně rozumné a méně pochopitelné než dejme tomu na počátku minulého tisíciletí, nicméně podmínkou spásy není ani dnes přijetí heliocentrického  pohledu na svět. Dnes je to problém pro pastoraci: Co vede člověka k víře, že například ve středisku NASA vykazují denně lidé činnost, která je vlastně nesmyslná, protože vychází z předpokladu, že lidé skutečně létají do vesmíru a zase se vracejí, a vědci  z NASA tuto činnost vyvíjejí jen tak na oko, protože oni přece dobře vědí, že Země je placatá, a jen nám nestydatě lžou. 

Čím je svět složitější, tím bizarnější je vějíř názorů, které jsou lidé schopni zastávat. A pozor: Bude to stále složitější. Když zadáte umělé inteligenci úkol sestavit argumenty pro placatou zemi, ona vám to patrně udělá, a bude to docela přesvědčivé, a čím bude umělá inteligence inteligentnější, tím to bude přesvědčivější. A mnozí lidé vám neuvěří, že je to tak naprogramované. 

Pokud tedy nastane probuzení, budeme muset spoléhat na to, že Duch svatý si nějak poradí a povede nás, ne na to, že se nám podaří lidi před jejich konverzí „dekontaminovat“ od nesmyslných názorů. Budeme se muset naučit s láskou přijímat člověka, který je o sobě přesvědčen, že právě jeho vysadili na tuto planetu mimozemšťané. (Jde o konkrétního člověka – nedávno jsem mu poslal knížku o počátcích našeho sboru, neměl jsem v tu chvíli po ruce nic lepšího, tak uvidím, jestli snad náhodou nepřijde na jiné myšlenky.) 

Budeme muset odlišit to, co je nezbytné pro spásu (pokání a víra) od různých politických a kosmologických názorů, které nám připadají bizarní, ale lidé jim opravdu věří. Jistě neprohloupíme, když se na tuto situaci budeme připravovat již teď. Raději se jich ptejme, než abychom je poučovali nebo se jim dokonce vysmívali. (Ano, vím, někdy není jednoduché se udržet smíchu, pokud jde o kosmologii, nebo hněvu, pokud jde o obranu různých diktátorů.)

Duch svatý nám jistě ukáže cestu. Problémy jsou od toho, aby se řešily, ne od toho, aby se zametaly pod koberec. Budeme stát před novými výzvami, ale tak tomu přece bylo vždy. Vzhůru, pojďme do toho!

Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin

Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.

Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi. 

Autor je teolog a publicista Datum: 15. dubna 2025 Foto: Pixabay

Tags: ,,,

9 Komentáře

  1. Tento scénář probuzení rozhodně nezvládneme, ale Bůh má připravený jiný. Je třeba lépe sledovat proroky:
    Cindy Jakobs – Jeruzalém 2013 „Pozorujte českou zemi, dám tam nové reformační hnutí a bude to odvážné hnutí těch, co budou psát pravdu, která bude osvobozovat lidi. To hnutí zapálí Německo a z Německa se to rozhoří na celou Evropu, až se všichni budou divit.“ Totéž říkali:
    Paul Manwaring na Awakening Europe Praha 2017 „Vy Češi jste ti kreativci a reformátoři, celá Evropa čeká na to, co vy přinesete.“
    Lance Walnau KK 2018 „Nebojte se snít velké sny. Máte čas reformace, ale vy se jím můžete minout.“
    Robert Stears KK 2018 „Až vám budou říkat: Nedělejte to, to není od Boha. Nebojujte proti nim, jsou to Vaši bratři, teď teprve to začne být dobrodružné.“
    Jakub Kaminský KK 2022 „Nic nedostanete, nadělali byste z nich stejné heretiky, jako jste sami.“
    a dnes to říká Emma Stark – Glasgow, kterou nikdo nezve ani nepřekládá. Podle ní je na vině církve její dnešní učení „starého vína“ čili neokalvinismus, který Ducha svatého ve trojici zaměnil za Písmo svaté.
    Reformační myšlenky byly představiteli církví v historii vždy odmítány a odmítají je i teď a to už se děje. A to mocné probuzení, které sem přijde z Evropy, se jim také nebude líbit a budou ho odmítat jako herezi.(Emma Stark 2020)
    Je třeba přesně definovat co a kdo má nebo nemá zvládat.

    Stran té placatosti Země jsem už několikrát upozorňoval, že zdrojem tohoto nesmyslu je Bible, přesněji řečeno její nesprávné doslovné čtení, čili právě neokalvinismus, jehož dogmatem je doslovná neomylnost Písma v každém verši, tedy i v tomto:
    „Zemi jsi založil na pilířích, aby se nehnula navěky a navždy.“ (Žalm 104:5) Kalvinista ti řekne: „Když tomu nevěříš nemůžeš být spasen.“ Kdyby nebyla demokracie, kalvinismus by byl jako současná inkvizice, ale jsou to naši bratři a mají spaseni. Pokud jinak věřit neumí, tak jim to neberme, jinak kvůli nám odpadnou.
    Je tedy třeba si zamést před vlastním prahem a opravit některá paradigmata svého učení a to pak přinese probuzení.

    Odpověď
  2. Děkuji moc.
    To je tady na fb pořád.
    Dnes a denně rozličné názory na vše.
    Jestli si toho chceš užít jdi do diskusi křesťanské skupiny Křesťané sem, ukažte kdo je tu s Panem bratra Jardy Pechara.
    To je Hyde park.
    Požehnaně Velikonoce.

    Odpověď
  3. V článku se píše:

    „Ano, vím, někdy není jednoduché se udržet smíchu, pokud jde o kosmologii, nebo hněvu, pokud jde o obranu různých diktátorů.“

    Máme to chápat tak, že někdy není jednoduché se udržet smíchu, pokud v bibli čteme, že země a nebe stojí na sloupech (Jb 9:6; Jb 26:11; Ž 75:4) nebo když Ježíš mluví o konci země (Mk 13:27), ačkoli koule žádný konec nemá? A proč bychom se měli hněvat na diktátory nebo jejich obhájce? Hněval se snad Ježíš na vraždícího diktátora Piláta (L 13:1-3) nebo na jeho pána Tiberia? Hněval se snad na ty, kdo s římskými okupanty nepokrytě kolaborovali – na celníky? O tom nikde v Písmu nečteme. Ježíš naopak Piláta považoval za vládce od Boha (J 19:11 srov. Ř 13:1) a s celníky trávil dost času na jejich opulentních hostinách (Mt 11:9). Hněval se však na farizeje pro tvrdost jejich srdce (Mk 2:24; Mk 3:5.6) a pro jejich pokrytectví (Mt 23:2-7), kterými zavírali lidem Boží království (Mt 23:13). Proto se domnívám, že úkolem křesťanů není řešit správnou či nesprávnou kosmologii nebo správnou či nesprávnou formu vlády tohoto světa. Ježíš ani apoštolové se těmito problémy nezabývali, není tedy důvod, abychom se kvůli těmto věcem někomu smáli nebo se na někoho kvůli nim hněvali. Máme se tak jako Ježíš soustřeďovat namísto těchto podružností na kázání Božího království, které není z tohoto světa (J 18:36), lhostejno zda se nám zdá přijatelnější svět placatý či kulatý, svět autokratický nebo demokratický.

    Odpověď
  4. Karel Krejčí

    Poslední odstavec vede k zamyšlení, zda skutečně Duch svatý nás povede k zapojení se do řešení záležitostí a problémů tohoto světa nebo naopak, k hlubokému poznání sebe sama, právě skrze trpkou nedokonalost tohoto světa (tvořený právě námi). Ono nezametání pod koberec nespočívá v řešení problémů kolem sebe – viz politika – ale v sobě samém. Tedy ne u druhých, ale v sobě samém, protože toto je záležitost každého jednotlivce. Proto i Písmo nás upozorňuje na skládání účtů v první řadě každý za sebe.
    Tento pohled vyznívá pro někoho jako „píchnutí do vosího hnízda“, pro zjevný nezájem o dění kolem sebe. Ale, to bychom v první řadě museli obvinit Ježíše, který byl v tomto ohledu zcela „slepý“, ale ku podivu bez hříchu ….

    Odpověď
  5. Karel Krejčí

    Ještě si dovoluji upřesnit, že jedním z důvodů, proč byl Ježíš ukřižován, bylo právě zklamání pramenící z nezájmu o dění a nápravu tohoto světa ….

    Odpověď
  6. Otázkou je, co se myslí tím probuzením, jinak také obrácením. Je to veřejné vyznání, že Ježíš je Pán? Omyl. Ježíš přece řekl: „Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane‘, vejde do nebeského království, ale ten, kdo koná vůli mého Otce v nebesích. Mnozí mi v onen den řeknou: ‚Pane, Pane, copak jsme ve tvém jménu neprorokovali? Nevymítali jsme ve tvém jménu démony? Nedělali jsme ve tvém jménu mnoho zázraků?‘ A tehdy jim jasně řeknu: ‚Nikdy jsem vás neznal. Odejděte ode mě vy, kdo pácháte zlo!‘ “ Naše obrácení tedy nazáleží v tom, co říkáme, ale v tom, co konáme.

    Jaká je vůle Ježíšova Otce v nebesích? Je to jednoznačně milosrdenství vůči trpícím lidem. Víme, že jejich utrpení je utrpením samotného Ježíše. Svět je dnes velkou vesnicí, tak těch trpících, o nichž máme povědomost, je nesmírné množství a my zdánlivě nemáme možnost pro ně něco udělat. Ve skutečnosti můžeme udělat velmi mnoho, protože na to nejsme sami. Ve světě je strašně moc lidí, kterým utrpení lhostejné není. Stačí společně s nimi bojovat proti zlu, které to utrpení působí. Není hlavním úkolem bojovat proti nositelům toho zla, ale proti tomu zlu jako takovému. Co je tím zlem?

    1. Lhostejnost vůči utrpení

    2. Populismus, totiž vyvolávání strachu z domnělých nepřátel, například z cizinců. Vytváření atmosféry, že společnost před katastrofou, což opravňuje samozvaného zachránce k použití násilnických a neférových metod. S tím je spojena psychická manipulace – část společnosti se stává sektou složenou z bezmozků plně podřízených svému vůdci.

    3. Nacionalismus. Nacionalista nechápe lidi jako dobré nebo zlé, ale jako ty naše a ty cizí. Nacionalismus vytváří přehrady mezi lidmi. Nacionalismus, který usiluje učinit naši velmoc opět velkou, je v příkrém rozporu s křesťanskou myšlenkou – je to otevřeně přiznané sobectví. Křesťané usilují, aby všichni lidé byli bratry, bez ohledu na etnikum.

    Nacionalismus a populismus jsou dvě strany téže mince. Toto superzlo měl možná na mysli apoštol Pavel, když říkal, že nebojujeme proti lidským nepřátelům…

    Já rozumím probuzení jako nabytí schopnosti rozeznat dobro od zla. Zlo se často halí do hávu ušlechtilosti. Pro Ježíše byli tím zlem pyšní farizeové, lidé prezentující víru v Boha, ale přesto lidé zkažení ve svém srdci (plemeno zmijí). Dnes máme nové farizeje v církvi. Jsou stejně zkažení jako ti farizeové. Stejně jako oni nejsou schopni rozeznat dobro od zla. Kaifáš byl horší než Pilát. Pilát si nepřál zabít nevinného Ježíše, Kaifáš ano.

    Podobně i dnes existují křesťané, kteří jsou horší než ateisté. Je to například moskevský patriarcha Kyrill nebo americký kazatel Franklin Graham. Oba dva se zaklínají vírou, ale podporují zvrácené politiky. Jeden vyvolal loupež vůči sousednímu státu, druhý je notorický lhář.

    Odpověď
  7. Karel Krejčí

    Pane Pavle v,
    Vy jste opravdu nefalšovaný a obratný žonglér, v uplatňování významu Písma podle aktuálních potřeb.
    No co, prostě to tak je ….

    Odpověď
  8. Ad pavel v

    Napsal jste:

    “Otázkou je, co se myslí tím probuzením, jinak také obrácením. Je to veřejné vyznání, že Ježíš je Pán? Omyl. Ježíš přece řekl: „Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane‘, vejde do nebeského království, ale ten, kdo koná vůli mého Otce v nebesích… Jaká je vůle Ježíšova Otce v nebesích? Je to jednoznačně milosrdenství vůči trpícím lidem. Víme, že jejich utrpení je utrpením samotného Ježíše.“

    Vy ovšem soustavně zapomínáte, že vůlí Ježíšova Otce v nebesích není pouze milosrdenství vůči trpícím lidem, ale rovněž milosrdenství vůči útočníkům, kteří utrpení způsobují, tzn. vůči těm, kdo Ježíšovy učedníky bijí (Mt 5:39), okrádají je (L 6:29-30) a zotročují je (Mt 5:41). Nemůžete rozsah povinného milosrdenství Ježíšových následovníků takto svévolně zužovat jen na trpící lidi. Pokud byste tak činil, zařadil byste se právě mezi ty, kdo Otcovu vůli neplní a kterým Ježíš nakonec řekne: ‚Nikdy jsem vás neznal. Odejděte ode mne, pachatelé nepravosti.‘ (Mt 7:23).

    Napsal jste:

    “Co je tím zlem? (…) Populismus (…) Nacionalismus.“

    Zase zapomínáte na to, že populistou je každý člověk, který nějak apeluje na lid (lat. populus). Z populismu byste proto mohl obviňovat zrovna tak Ježíše i všechny jeho učedníky. Ježíš přece také navozoval atmosféru strachu, že společnost je před katastrofou, neboť ji vedou slepí (Mt 23:16.17.19.24.26) náboženští vůdci (Mt 23:2), kteří ji vedou mimo Boží království (Mt 23:13.38) rovnou do gehenny (Mt 23:15.33). A i tito tehdejší slepí vůdcové mohli stejně jako Vy o dnešních populistech tvrdit, že Ježíš používá násilnické a neférové metody (J 2:14-17). Apoštol Pavel také vytvářel atmosféru strachu, když varoval před svůdci, kteří se přestrojují za veleapoštoly (2 K 11:5), ale ve skutečnosti jsou falešnými apoštoly (2 K 11:13) a služebníky satana (2 K 11:14-15).

    Rovněž z nacionalismu byste mohl mohl obviňovat Ježíše, který řekl:

    “A hle, z oněch končin vyšla nějaká kananejská žena a křičela: „Smiluj se nade mnou, Pane, Synu Davidův! Má dcera je zle trápena démonem.“ Ale on jí neodpověděl ani slovo. I přistoupili k němu jeho učedníci a prosili ho: „Pošli ji pryč, vždyť za námi křičí!“ On řekl: „Byl jsem poslán jen ke ztraceným ovcím z domu Izraele.“ (Mt 15:22-24)

    “Vy se klaníte tomu, co neznáte. My se klaníme tomu, co známe, protože spasení je ze Židů.” (J 4:22)

    Zřejmě si neuvědomujete, že ty zavádějící floskule, které jako papoušek přebíráte ze světského diskursu (populismus, nacionalismus etc.), byste mohl a měl, pokud jim věříte, používat také k diskreditaci evangelia a jeho šiřitelů. Na čí straně pak ovšem stojíte? Na straně světa? Nebo na straně Ježíše a jeho království? Musíte si vybrat. Nemůžete sloužit dvěma pánům (Mt 6:24).

    Napsal jste:

    „Podobně i dnes existují křesťané, kteří jsou horší než ateisté. Je to například moskevský patriarcha Kyrill nebo americký kazatel Franklin Graham. Oba dva se zaklínají vírou, ale podporují zvrácené politiky. Jeden vyvolal loupež vůči sousednímu státu, druhý je notorický lhář.“

    Zase jste příznačně zapomněl na řadu papežů a jiných vysokých církevních představitelů, proti nimž vypadají ti Vámi jmenovaní jako učinění beránci. Měl byste si proto napřed zamést před vlastním prahem Vaší denominace, než budete někoho takto jmenovitě osočovat, biblicky řečeno, napřed vyjmout trám z oka Vaší denominace, abyste mohl vyjímat třísky z očí jiných denominací (Mt 7:5).

    Odpověď

Zanechej svou odpověď

Tvoje e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Děkujeme za váš komentář