Nevím, jak to prožíváte vy, ale pokud jde o mě, zdá se mi, že s knihami o modlitbě se roztrhl pytel. Dostal jsem k překladu dvě knihy o modlitbě od křesťanského klasika Andrewa Murraye, pak knihu Moc Kristem proměněného života od našeho současníka a u nás dobře známého autora Francise Frangipana, a nyní bych rád upozornil na knihu Modlitební kruhy jiného současníka, Marka Battersona, pastora sboru National Community Church ve Washingtonu, D. C. Domnívám se, že tolik knih o modlitbě nevychází náhodou a že jde o jeden ze způsobů, jakým nás Duch volá k oživení a prohloubení našeho osobního i sborového modlitebního života. (Některé možná volá k tomu, aby se konečně začali opravdově modlit. Co se týče mě osobně, všechny tyto knihy mě někdy usvědčují, ale vždy povzbuzují.)
Odkud název knihy? O jaké „modlitební kruhy“ jde? Batterson začíná svou knihu příběhem. Hlavní postavou tohoto příběhu, který se odehrál někdy v prvním století před Kristem, je muž jménem Honi. V Izraeli vládlo zničující sucho, už dlouho nepršelo. Honi udělal kolem sebe kruh, poklekl v něm a řekl Bohu, že z něj nevyjde, dokud Hospodin nesešle déšť. A Bůh ho vyslyšel. Netrvalo dlouho a Hospodin déšť skutečně seslal – k radosti všech obyvatel země.
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Proč lidé nemají rádi evangelikály
Další podrobnosti neuvádím, ty si případně přečtete sami. Na mladého pastora Battersona udělal tento příběh velký dojem. Je vidět, že nad ním hodně přemítal, a výsledkem bylo, že na představě kruhů rozvinul svůj osobní i sborový modlitební život. Tuto svou knihu s podtitulem „Kreslete modlitební kruhy okolo svých největších snů i nejděsivějších představ“ napsal až mnoho let poté, co „modlitební kruhy“ nejrůznějším způsobem aplikoval. Když jako sbor usilovali o nějakou budovu, nejprve je „obkroužili“. Mnohdy opakovaně. Tato myšlenka, jak asi mnozí křesťanští modlitebníci tuší, má svůj základ v biblickém příběhu o „obkroužení“ Jericha.
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Kniha je výborná nejen pro svůj obsah, ale je i literární skvost. Mnohé věty jsou velmi pregnantní a mohou stát jaksi samy o sobě. Nedá mi to a některé zde uvedu:
O tom, kým se stanete, rozhoduje to, jak se modlíte.
Největší životní tragédií jsou modlitby, které nebyly vyslyšeny proto, že nebyly nikdy vyřčeny.
Byly okamžiky v mém životě, kdy mi Boží Duch šeptal do mého ducha: Marku, právě teď ve tvém životě odpovídám na modlitby tvého dědy.
Výsledkem pevné víry jsou přesně definované modlitby. A výsledkem přesně definovaných modliteb je dobře prožitý život.
Nezůstaňte u toho, že si jen něco přejete. Sepište si seznam životních cílů, oslavujících Boha.
Víra je ochota udělat ze sebe blázna.
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Evangelikální reakce na zkázu
Budete-li hledat odpovědi, nenajdete je. Budete-li hledat Boha, odpovědi si najdou vás.
Bůh nepovolává kvalifikované, ale kvalifikuje povolané.
Usilovné modlitby probíhají ve dvou dimenzích: Modlíte se, jako by to záviselo na Bohu, a pracujete, jako by to záviselo na vás.
Prostřednictvím čtení se projdete Biblí. Prostřednictvím modlitby se Bible projde vámi.
A tak bych mohl pokračovat. Je patrně jen málo tematických okruhů týkajících se modlitby, k niž by Batterson neměl co říci.
Kniha v sobě spojuje teorii a praxi. Je plná příběhů. Jsou to příběhy o tom, jak se Bůh oslavil. Kniha je veskrze pozitivní, což však neznamená, že by autor nepoznal i chvíle nejistot a úzkostí, včetně slepých uliček. Věřím, že povzbudí i vás.
Anglický originál se nazývá The Circle Maker. Knihu ve výborném překladu Stanislava Harta vydal Tomáš Hovorka – H Ateliér. Kniha má 231 stran, stojí 279 Kč a lze ji zakoupit u většiny křesťanských knihkupců.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
Autor je teolog a publicista Datum: 26. dubna 2023 Foto: Pixabay – ilustrační
6 Komentáře
Jiří Aron
Každý křesťan, který čte myšlenky typu „Když uděláš tohle takhle, když použiješ správnou techniku, tak Bůh ti zase udělá tohle“ by měl zpozornět.
Např „Výsledkem pevné víry jsou přesně definované modlitby. A výsledkem přesně definovaných modliteb je dobře prožitý život.“ jde svým smyslem opačně vůči biblické zásadě, že naše víra vychází ze slyšení Božího slova. Tedy z Boha.
Stejný duch mluví i zde „O tom, kým se stanete, rozhoduje to, jak se modlíte“; tedy nerozhoduje Bůh, ale člověk si to zařídí nebo pomůže v tom Bohu.
Tyto dva výroky spolu s náznakem, že technika zafungovala a Bůh obkroužené budovy sboru autora té příručky přenechal a s tím, že podkladem teologie tohoto postupu není Boží slovo, ale Talmud (Honi a jeho kruh) mě inspirovaly.
Abych se podíval, jestli se nejedná o pohanskou praktiku jak přimět Boha udělat, co chci, užitím správné techniky. Třeba množstvím slov Mt 6,7. Podobně na Karmelu skrze tanec hlasitý křik a zářezy na těle 1. Král 18.
A skutečně. V tom článku jsou i další odkazy https://the-end-time.org/2013/06/22/updated-showing-in-pictures-how-the-circle-maker-practice-is-occultwiccan/
Modleme se za to, aby Bůh chránil církev před falešnými učeními. A držme se Jeho zaslíbení, že On to udělá.
Konečný Fr.
Problém je v tom, že se křesťan může domnívat, že jeho vůle je i vůlí Boží. Správná modlitba je – buď vůle Tvá. Křesťan se musí Boží vůli podrobovat i když se mu nelíbí.
Eva A.
Pane Arone, děkuji za váš komentář k tomuto článku a odkaz, také děkuji za další
vaše komentáře k článkům jiným. Povzbuzují a ukazují na pravdy z Božího slova.
Petr Adamec
Pane Arone, myslím, že projevujete jednu dost nedobrou vlastnost. Jste podle svých komentářů velmi silně přesvědčen, že máte úplnou pravdu a máte právo okolní křesťany soudit a posuzovat jejich pravověrnost. To není moc biblické – spíše bychom měli pokládat ostatní za přednější sebe a slabé ve víře (z našeho pohledu) přijímat a nepřít se s nimi o jejich názorech.
Knihu jsem nečetl. Ale než bych ji posuzoval, pečlivě bych to udělal. A neodsuzoval bych praktiku kruhů. Pokud by někdo věřil, že jen ta čára křídou mu nějak dá výsledek modlitby, bylo by to samozřejmě zcela mimo. Ovšem věří snad tomu někdo? Zřejmě spíše ne a když, tak jen malá část. Může jim to ale dobře pomoci jako pomoc při modlitbě. Osobně to dělat nebudu, ale neodsuzuji to. Každý může mít a má nějaké své způsoby a pomůcky. Posuzovat kvůli nim něčí modlitby pokládám za velmi nemoudré. Upřímnost modlitby rozsuzuje Bůh, který hledí k srdci. Podobných pomůcek je mnoho – třeba klečení, tality, smekání čepic, kipy, ikony, vymezená místa pro modlitby, ležení ve tvaru kříže, chození dopředu do lavic pro kajícníky, tanec, dary jazyků… V historii církve se jich nastřádalo dost. Něco nám třeba není vůbec blízké. Ale pokládat nám kulturně vzdálený způsob za zcela okultní, pokládám za arogantní. Křesťan vyrostlý v této kultuře může být upřímný před Bohem a jeho modlitby Bohu vzácné, třeba vzácnější než ty naše… i když třeba někteří křesťané ten svůj způsob uctívají až nezdravě a upínají se na něj až modlářsky. Pokládat ty nám kulturně vzdálené za modlářské a nám kulturně blízké za pravověrné není dobré.
Jiří Aron
Panu Adamcovi. Máme biblicky rozsuzovat jakékoliv duchovní směry. Nesoudit lidi, ale posuzovat jejich učení či ovoce bychom podle Bible rozhodně měli. Jsme k tomu mnohokrát vybízeni v Bibli.
Ano, vůbec biblické soudit lidi. Co je uvnitř člověka, to ví jen Bůh. A sám to často nevím a tápu. Řekl bych, že to tak má aspoň občas každý. Vypadá to, že jste velmi silně přesvědčen o tom, co je mé vnitřní rozpoložení :). Přijde mi, že jste se nechal unést hněvem. Místo, abyste ukázal na to, v čem se konkrétně mýlím, odsoudil jste rovnou mé vnitřní motivace.
Ten článek, jakousi reklamu vč. vydavatelství a ceny, jsem četl několikrát po sobě. A četl i ty recenze knihy. Napsal jsem konkrétně, co mne zarazilo přímo v textu a v čem se to, zásadně, rozchází s Biblí. Nepíšu tam o jen o samotné pomůcce jako klečení či ležení atd.
O souvislostech či snad přímo gnostických kořenech dokládají ty odkazy.
Díval jste se i na další v něm odkazované zdroje prosím? Velmi pečlivě a rozvážně napsané, včetně dlouhých citátů z knihyJe dobré se nad tím pořádně zamyslet. Jde v důsledku nezaměňovat svou vůli za vůli Boží. Nesnažit se Boha pomocí i ‚nové‘ techniky přimět a nasměrovat. Aby mi dal, požehnal, ať už materiálně či nějak jinak, co chci.
Pokorný prosebník, ne má, ale Tvoje vůle se staň. Bůh mi může i říct NE. Bůh často dělá to, že mění naše přání na nesobecká. (Počítá s tím pan Batterson? Opravdu zní podobně jako hnutí prosperity.) Podle modlitby Otče náš se máme modlit: buď vůle Tvá, jako v nebi, tak i na zemi.
Jiří Aron
P.S. pak mi došlo, že jsem Vám neměl psát „nechat se unést hněvem“ protože ani já nevidím dovnitř… Omlouvám se.