Možná to začne už za pár dní. Na Slovensku vyhraje parlamentní volby Robert Fico a podaří se mu sestavit s fašisty vládu. Brzy na to bude následovat uzavření hranic s Ukrajinou. Relativně vysoký počet Slováků bude odcházet do emigrace, zejména do České republiky.
V příštích parlamentních volbách v Německu zvítězí Alternativa pro Německo (dále AfD). Nebude sice schopna sestavit vládu, protože ostatní parlamentní strany se proti ní spojí. V Německu se bude prohlubovat hospodářská krize, což bude mít destabilizující vliv na okolní země, zejména na Českou republiku. Koncem dalšího volebního období už se budou v AfD ozývat hlasy žádající zrušení Benešových dekretů. Poroste napětí s migranty, byť zatím nedosáhne takových rozměrů jako ve Francii nebo Švédsku.
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Genderová ideologie a prohlášení církevních představitelů
V té době už nebude na stole otázka dodávek dalších zbraní pro Ukrajinu, protože ve Spojených státech opět zvítězí Donald Trump. Ten sice neukončí válku na Ukrajině „během jednoho dne“, jak se jednou nechal slyšet, ale během pár týdnů. Ve Spojených státech výrazně posílí izolacionismus, nicméně Amerika se nevyhne čínské výzvě. Pokud se Čína pokusí obsadit Thaj-wan, Spojené státy vyhodí do povětří tamní továrny na čipy, což povede k hluboké ekonomické krizi a velkým zmatkům. Evropa přestane Spojené státy do značné míry zajímat.
Na Ukrajině dojde k velkému zúčtování, kterému padnou za oběť dva až tři miliony lidí. Část bude popravena, větší část poputuje na Sibiř.
Pás států od Estonska po Bulharsko bude pod velkým tlakem, protože dojde k opětovnému sblížení Německa a Ruska. Jistou výjimkou bude možná Maďarsko, kde si budou lámat hlavu, jak opět k vlasti připojit Horní Uhry, Sedmihradsko a Vojvodinu. Uvidíme, co Viktor Orbán vymyslí. Jeho trika s mapou Velkého Maďarska ale nevěstí nic dobrého.
U nás si opět zvolíme Andreje Babiše, který vydatně přispěl k současné vysoké inflaci, aby z ní pak obvinil současnou vládu. Vinu za současné ekonomické problémy bude připisovat této vládě. Co sám vymyslí, přesahuje mou představivost.
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Požehnání
V Evropě se obnoví hranice a rozdrobený kontinent upadne do hlubokého ekonomického útlumu. Některé státy začnou, více méně ze zoufalství, spolupracovat s Čínou.
Proud migrantů do Evropy zeslábne, protože Evropa už nebude tak pohostinným místem, jakým byla a jakým je doposud.
Není mi jasné, co budou dělat všichni absolventi gender studies a podobných oborů. Já bych jim doporučoval, aby se preventivně zajímali i o nějaký jiný obor. Ale to je pochopitelně na nich.
Inu, trápilo nás dobré bydlo. Několik dekád evropského míru pod taktovkou Evropské unie nebylo samozřejmostí, ale spíše anomálií.
*
A co my křesťané?
„I kdyby fíkovník nerozkvetl a na révě nebyla úroda, selhal výnos olivy a pole nevydala potravu, z ohrady zmizel brav a ve stájích nebyl skot, já se budu radovat v Hospodinu, budu jásat v Bohu, který mě zachraňuje. Panovník Hospodin je má síla…“ (Abakuk 3,17-18),
Církev je tu od toho, aby oslavovala Pána, aby adorovala. Pavel a Silas ve filipském vězení jsou důkazem, že to lze činit takřka za všech okolností. Evangelium je stejné. Ježíš je stejný, včera, dnes i navěky. Jistě si nikdo nepřeje, aby se naplnil tento černý scénář. Můžeme se modlit a volat k pokání.
Zajímavé je to, že tento černý scénář se může naplnit, aniž by byly významně narušeny demokratické pořádky. Svobodně si zvolíme Babiše, Fica, Orbána, Bidena nebo Trumpa…
Zdá se ti tento scénář příliš černý? Kéž bys měl pravdu. Zkus napsat vlastní odhad, kudy se bude náš svět ubírat.
Doporučená literatura: Vlastimil Vondruška: Kronika zániku Evropy.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
Autor je teolog a publicista Datum: 6. září 2023 Foto: Wikimedia Commons – Robert Fico
31 Komentáře
Vladimír Neškudla
Dane,
dobře jste zvolil nadpis. Myslím ale, že „není potřeba malovat čerta na zeď“. Daleko větším problémem než to, kdo nám vládne je to, co je v našich srdcích a velmi často je to neochota žít a hlásat Boží království. Vždyť víme, že jsme na konci věků.
Dobře uvádíte, že Církev je tu od toho, aby oslavovala Pána, aby adorovala, to je náš první úkol. Za dobu dějin křesťanství se na území dnešní ČR přelilo mnoho různých režimů – tu byly světlejší tu zase tmavší okamžiky. A i když by přišla totalita, pak svoboda Božích dětí je něco jiného než svoboda světa. Svobodu Božích dětí nám nikdo nevezme. Tu světskou vzít může, ale nikdy nezadusí touhu po změně. Pokud ve společnosti bude panovat demokracie a svobodné volby, je vždy možno příště volit jinak (otázka ale zní, jak). Na EU nemůžeme spoléhat, má spoustu vnitřních problémů a různé geopolitické zájmy jednotlivých zemí, na vypjatý nacionalismus (na rozdíl od vlastnectví) také ne – většinou to nepřináší nic dobrého. Liberalismus zase mnohdy nerespektuje přirozený, tedy Boží zákon. USA má své zájmy, Rusko také. Civilizace a kultury vznikají a zanikají. Lidská společnost tak nikdy nebude dokonalá. Náš domov je jinde, tam napřeme svůj zrak.
pavel v
Tento scénář je rajskou hudbou pro stoupence Babiše a Okamury. Autor ovšem netuší, že tito lidé nejsou schopni pochopit, že scénář byl napsán jako varování. Voliči Babiše a Okamury nemají shůry dáno chápat humor, ironii a nasázku. Pýcha jim to nedovolí. Týká se jich definice demagogie: Demagog je člověk, který hlásá věci, o nichž ví, že nejsou pravda, a to lidem, o nichž ví, že jsou hlupáci. (H. L. Mencken).
Zajímavý je závěr scénáře uvedený: „A co my křesťané? Opovědí je modlit se a volat k pokání. Ani slovo o tom, že bychom měli něco dělat…
pavel v
Odpovídám na výzvu autora a píšu svůj „odhad, kam se bude svět ubírat“.
Rusko utrpí na Ukrajině další porážku jako utrpělo dříve u Charkova. To způsobí, že země, které se k němu chovaly neutrálně, se začnou od něho odvracet. Ekonomické sankce Západu způsobí ještě větší propad ruské ekonomiky a Rusko nebude mít na vedení války dost peněz. To Rusko ještě více oslabí. Nepomohou ani vysoké dosavadní úvěry Rusku ze strany Číny. NATO překročí další „nepřekročitelné ruské červené čáry“ jako to již mnohokrát udělalo a pomůže Ukrajině svým letectvem. Rusko neodpoví jadernou zbraní – jeho nynější pán, Čína to nedovolí.
Ekonomický růst Číny se zastaví, protože Západ postupně přestane v Číně nakupovat zboží – závislost na Rusku otevřela podnikatelům oči. Japonsko, Jižní Korea, Vietnam, Austrálie a USA se spojí a nedovolí Číně anektovat Tchaj-wan. Čína na to nebude mít dostečnou vojenskou sílu – stratégové už nespí.
Donald Trump bude odsouzen za vyprovokování útoku na Kapitol – je na něj podáno několik žalob. Veřejné mínění se od něho odvrátí. Republikáni se přestanou bát armády Trumpových voličů a zbaví se ho, aby jim přestal dělat ostudu.
Orbán prohraje další volby, protože Maďarsko má nejvyšší cenovou inflaci v EU. Úpadek Ruska přispěje i k úpadku Orbána.
Fico možná volby na Slovensku vyhraje, ale nebude mít s kým sestavit vládu.
Babiš další volby v naší zemi nevyhraje tak, jako nevyhrál volby prezidentské. Rozhodujícím jazýčkem na vahách jeho prohry bude stejně jako v minulosti Milion chvilek pro demokracii.
Církve pochopí svou úlohu ve společnosti, stanou se solí země a začnou bojovat proti dezinformacím, které mají vyvolat strach mezi lidmi. Výrobci těchto lží počítají s tím, že strachem ochromení lidé jsou snadno manipulovatelní nechutnými týpky, jako je například estébák.
geras
Jak konkrétně přispěl Andrej Babiš k současné inflaci ? ( podotýkám, že jsem ho nevolil).
Konečný Fr.
Přijde podzim a kazimíři se nám opět budou snažit nasadit roušky a nechat se napíchat pro blaho farmaceutických firem.
Pan Vondruška píše pěkné knihy. Na západě přibývá mešit a ubývá křesťanů v kostelích a tak zánik Evropy, tak jak jsme ji znali je docela možný. Liberální demokracie patrně nezvítězí na celém světě, jak předpověděl Fukuyama a to je dobře. Lidé v Evropě musí pochopit, že USA je špatný spojenec, který nás sráží ke dnu a vypovědět mu poslušnost. Dokud EU bude pokračovat ve svých bludech, tak nemůžeme čekat nějaké světlé zítřky.
Autorův scénář mi nepřipadá jako černý, naopak je třeba změnu. Po této vládě již horší nemůže přijít.
Eva Hájková
Taky nás může už zítra ranit mrtvice.
Terezie z Lissieux, která se dožila pouhých 24 let, budoucnost patrně neřešila, ale žila „jen tento den“:
„Můj život chvilka je, vteřina pomíjivá,
která mi uniká a mizí jako sen.
Na lásku k tobě mi, Pane, jak sám víš, zbývá
jen tento dnešní den!“
Karel Krejčí
Opět typický křesťansko/světský veletoc.
Kdybychom porovnali předcházející komentář s názvem Nezbytnost chození s Bohem s tímto a neznali autory, byli bychom patrně značně prekvapeni, že pisatelem je jeden a týž člověk.
To je však dosti pravdivý obraz toho, jak je samotná podstata křesťanství znečištěna, zneužita a především – nepochopena.
Je opravdu na místě sebelítost?
pavel v
to Konečný Fr.
Píšete, že po této vládě již horší nemůže přijít. Babiš řekl, že nyní žijeme v totalitě. Možná si spolu s ním myslíte, že když zde vládla KSČ, Babiš byl jejím členem, byla u nás naprostá svoboda.
Pro vás je zřejmě všechno z USA totalitní a všechno z Ruska svobodné a mírumilovné. Ruští vojáci podle vás znásilňují Ukrajinky zajisté v zájmu míru.
Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak! Plány imperialistů zhatí naši vepři boubelatí!
Konečný Fr.
Mrtvice nás zcela jistě může ranit z naší vlády. Proto se vůbec nezabývám touto vládou a jejím vůdcem, chráním své zdraví. Když zde vládla KSČ, tak jejím zásadovým členem byl Pavel.
Pozdvihujeme své oči k USA, odkud nám přijde pomoc. Tak nejspíše svrab a neštovice.
Jiří Aron
Na jednu stranu pravdivé sdělení „Církev je tu od toho, aby oslavovala Pána, aby adorovala.“, na 2. straně je tu jako doporučená literatura (namísto Bible) kniha pana Vondrušky. Proč?
Kam se svět bude ubírat, to je otázka, která hodně souvisí s duchovním stavem některých církevních celebrit, jestli i ony oslavují Pána, nebo se zapojují s nekřesťanským světem do jeho politických půtek a nevraživostí, podezírání ze špatných úmyslů. Vždy a výhradně jen moje politická strana (KDU, ODS nebo PRO či SPD…) stojí na straně pravdy lásky, míru, pokoje. My jsme ti dobří a druzí jsou ti zlí, s výjimkou našich aktuálních koaličních partnerů.
Takhle napsané články právě přispívají k tomu černému scénáři současného rostoucího vzájemného obviňování a podezírání se jak u nás, tak ve světě.
Pán Ježíš, na rozdíl od současných celebrit, nepodpořil tehdejší politické strany. Nečteme, že by bezvýhradně stál na straně zélótů, farizejů, saducejů, Římanů či Hasmonejců. Nebo že by maloval čerty na zeď tj. varoval, co se snad stane, pokud jiná než jeho strana zvítězí.
Nakonec to Bůh vyřešil tak, že křesťané utekli do hor a Římané za cenu velkých vlastních ztrát zničili Jeruzalém, zabili velkou část vedení všech výše uvedených nejednotných skupin. Později stejní Římané začali pronásledování křesťanů.
Nejsme tu doma, platí slova 1. komentáře „Náš domov je jinde, tam napřeme svůj zrak.“
Petr Adamec
V historii bylo a je mnoho chvil, kdy situace může vypadat hrozně a beznadějně. Zpětně se nám zdá, že to jinak dopadnout nemohlo, jenže mohlo. Třeba situace, kdy Hitler vyhrával a bylo racionální vidět ho jako budoucího vítěze. Když o tom víte víc, objevíte, o jak malý kousíček mu vítězství ušlo. Pokud odečteme Boha a vidíme jen racionální úvahy, budeme zoufalí. Jenže Bůh je zde.
Čína je demografická časovaná bomba. Její pokles je neodvratný.
Ukrajina svou nezávislost uhájí, mimo jiné s podporou Evropy. K vraždění ukrajinců v koncentrácích nedojde. I kdyby Rusko Ukrajinu obsadilo, nebude mít sílu ji okupovat. Zatím ale Ukrajina útočí a Rusko se brání. Ruská armáda slábne.
I Orbán nakonec odejde.
Situace na Slovensku vypadá zle, snad i tam nedojde k nejhoršímu. Jsou pandořiny skříňky, které je lépe neotvírat. Odchod z NATO či EU by tam vyvolal totální ekonomickou katastrofu. Myslím, že takový krok nikdo ze slovenských politiků neudělá.
Vítěství Trumpa je možné. Snad ani tam by nedošlo k demontáži celého systému vlády a naprostému obratu.
pavel v
to geras
Babiš přispěl k vysoké inflaci několika způsoby:
Během covidu vytvořil obrovské schodky státního rozpočtu. V roce 2020 cca 370 mld, v roce 2021 cca 420 mld, v roce 2022 cca 360 mld. Tím se do kapes lidí dostalo 1150 miliard Kč, aniž by se vytvořili tomu odpovídající hodnoty. Naopak, v dobách covidu vlivem karantén výroba poklesla. Vznikla tak převaha poptávky nad nabídkou. Když se pak rozmohla inflační nákaza, Češi měli dost peněz, aby vysoké ceny akceptovali – k poklesu poptávky prakticky nedošlo a prodejce nic nenutilo cenový růst brzdit.
Inflace byla tažena zvýšením cen energií, ale hlavně potravin. Zvýšení cen potravin způsobili hlavně velcí dodavatelé (agrobaroni), kteří měli dominantní postavení na trhu. Mezi nimi Babišova firma Agrofert. Výrobci potravin se vymlouvali na vyšší ceny energií. Byla to jen výmluva. Dnes se ukazuje, že Agrofert loni zvýšil zisk dvojnásobně na 13 miliard Kč. Jeho Vodňanská drůbež zvedla zisk dokonce o 165% (2,65 krát). Je zřejmé, že Babišovo zvyšování cen nebylo vyvoláno vyššími energiemi, ale jeho ziskuchtivostí
Karel Krejčí
Je smutné, jestliže používáme křesťanství v principu jako „stranickou knížku“, která nám dává přednostní právo a vědomosti, zasahovat do dění a chodu světa. Je opravdu smutné, když křesťan opouští smysl a význam kříže a znovu se zaplétá do dění světa. Znovu nabízí své tělo a. duši vládci tohoto světa a navíc se předkládá jako vzor pro následování dalších křesťanů. Je to doslovný úpadek podstaty křesťanství, toho, co nemá moc nás zachránit z tohoto světa, ale naopak, být nadále jeho otrokem.
Jakákoli politická agitace je ve své podstatě zákonictví a nemůže vést k jakési zachraně nebo ji přisuzovat moc jako má evangelium.
Nebo si tpredstavuji všechno jednoduše a tuto charakteristiku si vyžaduje „doba“ a evangelium musí ustoupit?
Petr Adamec
To p. Krejčí – ano, vidíte věci zjednodušeně a černobíle. Pokud mám nějaký názor na politiku okolo, ještě to neznamená, že nežiji z evangelia, nebo pro mne není evangelium prioritní, nebo snad že si myslím, že politika může evangelium nahradit. Neodcházíme na poušť, zůstáváme uprostřed světa, i když do něj úplně nepatříme. Chodíme do práce, do školy, k volbám, k lékaři, na úřady… Pokud bych tyto věci prohlásil za pod vládou satana, vlastně říkám, že Ježíš není jejich vládcem a tyto věci do života křesťana nepatří. Jenže ony patří. Každý křesťan má žít z evangelia a ve svém okruhu odpovědnosti i prosazovat Boží věci. Třeba křesťan-učitel by měl asi učit s láskou a respektem, ne? Nebo snad myslíte, že křesťan – učitel se nemá vůbec angažovat, protože státní škola patří satanu? Když je křesťan s vlivem v politice, má samozřejmě sloužit lidem. A samozřejmě to nemusí znamenat, že snad politika může nahradit evangelium. Ani že křesťané mají v politice patent na pravdu. V tom máte úplně pravdu. Jak již asi víte, mám křesťanské kulturní politické boje opravdu nerad. Bůh a církev mění svět především kázáním evangelia a životem s Kristem pod vedením Ducha svatého. To ale ještě neznamená, že mají všichni křesťané odejít na myšlenkouvou poušť a zcela se od světa izolovat. Evangelium musí být i vidět na našich skutcích, nedá se hlásat jen slovně.
pavel v
pro pana Krejčího
Ježíš řekl: „Vy jste sůl země. Kdyby sůl ztratila svou chuť, čím se zas osolí? Nebude už k ničemu, jen se vyhodí ven a lidé ji pošlapou. Vy jste světlo světa. Město ležící na hoře nemůže být skryto. Stejně tak se nerozsvěcí lampa, aby ji postavili pod vědro, ale na svícen a tehdy svítí všem, kdo jsou v domě. Tak ať vaše světlo září před lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali slávu vašemu Otci v nebesích.“
Tato slova jsou jasnou pobídkou, že křesťan se má „zaplétat do dění světa“. Když se například Američané zapletli do druhé světové války v Evropě, aby porazili totalitní nacismus, byl to dobrý skutek. Nebo si myslíte, že měli dát Hitlerovi volnou ruku? Ne všichni Američané chtěli Evropě pomáhat. Někteří dokonce s Hitlerem sympatizovali (Ford). Bylo důležité, na čí stranu se přikloní veřejné mínění. Zda směrem k izolacionismu nebo směrem k pomoci. Pokud by, pane Krejčí, byli Američané jako vy, přiklonili by se k izolacionismu a Hitler by 2. světovou válku vyhrál. Vám by nevadilo, kdyby vyhrála vraždící lůza?
Myšlenku, že se věřící člověk nemá veřejně angažovat, prosazovali také bolševici.
Karel Krejčí
Pane Adamce,
buď se zastavíme na cestě do Božího království na půli cesty a budeme se těšit z našich dobrých skutků, dobrého společenského postavení, dobrého zdraví, dobrého hmotného i finančního zajištění, členstvím ve správné církvi atd., nebo si uvědomíme skutečnou křehkost a pomíjivost toho všeho o co bychom velice neradí přišli. Přišli bychom o toto právě oněmi politickými změnami a otřesy, které by zásadně změnily ono prostředí, které nám doposud vyhovovalo a „dobře“ sloužilo. To jsou ony skutečné pohnutky, které skrýváme za křesťanské ctnosti a kvality. Přijdou další a další změny, vlády a společenství a všechno zůstane ve své podstatě stejné. Někdo se bude mít dobře a někdo bude bojovat o holý život. Přitom ale již dobře víme, že Písmo není manuál jak přežít v tomto světě, ale jak se z něho vysvobodit. Konat dobré skutky je z Božího pohledu zákonictví, stejné jako konat zlo. Desatero a Zákon nám byly dány ne proto, že bychom byly schopni je naplnit, ale naopak, tuto Boží normu nejsme schopni naplnit z naší hříšné podstaty, kterou nemáme moc změnit. Apoštol Pavel to výstižně komentuje poznáním, že mysl konat dobro chce, ale tělo to nedokáže. To je ona podstata a zákon – my jsme nad Satanem nezvitezili, ale Kristus. Pokud tedy nebudeme v Kristu, jsme stále zákoníci a jsme pod mocí a vlivem Satana. Můžeme si o sobě vytvářet jakkoli pozitivní predstavy jací jsme křesťané a jak ovlivňujeme svět, ale není to pravda. V Božích očích jsme stále hříšníci a od koruny vítězství máme ještě daleko.
geras
Ke scénáři pavel v : Rusku a Číně připravujete ponížení. To ale není řešení, vzpomeňte na to, co se stalo v Německu po první světové, co způsobilo absolutní ponížení a neúměrné reparace. PO druhé světové byli vítězové stran Německa už rozumnější.
geras
pavel v ve věci inflace: sám mluvíte o agrobaronech, Babiš mezi nimi. To zní trochu jinak než paušalizace v článku. A dále: vymlouvali se na ceny energií. Energie se určitě propsaly do cen potravin, chleba se peče (plyn, elektřina) a rozváží (nafta). Tady musím souhlasit, že to může posloužit jako záminka, a také posloužilo, to ovšem otvírá obecnější otázku: kde je v kapitalismu garant mravnosti? Je to Masaryk, který ostentativně nepodal ruku nejzkorumpovanějšímu ministrovi? (co ti méně zkorumpovaní, ti zpětnou vazbu nemají). Konkurence ? (Když se tak chová většina „konkurujících“ subjektů).
pavel v
Pane Arone,
znovu zde plédujete za to, aby si křesťáné hleděli svého, aby nehasili, co je nepálí a nechali volné pole vraždícím ničemům. Pro křesťana platí přikázání: Miluj bližního svého jako sám sebe. Milujete bližního, když mu bombardují domov či znásilňují ženu vy se tváříte, že nic nevidíte?
Jiří Aron
Jedna věc je rozumná diskuse ta je užitečná pro obě strany.
Opačná věc je nemožnost diskusevs člověkem, zde např. s Pavlem V., používajícím argumentační faul typu slaměný panák, překrucujíce výroky nebo význam a kontext výroků druhých.
PMP-cz Český studijní překlad Miloše Pavlíka
Př 10:23: „Zpozdilci je jakoby hrou páchání hanebnosti, muži obezřetnému však moudrost.“
Konečný Fr.
Pokles Číny je neodvratný. Možná ano. Jinak si myslím, že Číňané již dávno prohlédli tu americkou demokracii, která sobecky hledá pouze vlastní prospěch, a zařizují se podle toho. To znamená, že si musí pořídit takové zbraně, aby si na ně Američané netroufli.
Život na Západě je podobný jako kdyby jste byli zaměstnáni v podniku, který řídí mafiáni, kteří se dopouští rozličných zločinů. Na rozhodování podniku nemáte žádné možnosti, máte svoji práci, kterou děláte rádi a jste spokojeni se svým platem. To znamená, že o tuto práci by jste neradi přišli a tak nějaká kritika vedení absolutně nepřipadá v úvahu. A to je právě to nemorální. Co by dělal Hus? Řekl by – jste darebáci a nesouhlasím s vámi. Ale kdo z nás by chtěl skončit na hranici, že? Tak je lepší držet krok a ústa. Tak je to u nás na tom úžasném Západě.
Karel Krejci6
Pane Pavle,
„Miluj bližního svého jako sebe sama“.
Když si pripustite skutečnou realitu, nejspíš by Vám naběhla „husí kůže“, pokud si predstavite v této roli například i nesmiřitelného ideového odpůrce.
Ne, buďme upřímní, to opravdu nejde. A pokud bychom si namlouvali že ano, protože se o to budeme snažit a navíc ještě modlit, jdeme opačnou cestou, je to marnost.
Marnost je i to, o co se snaží pan Drápal. Ano, dá podnět k jakési „progresivní“ diskusi s aktuálním tematem, ale s
jakým výsledkem? Výsledkem bude to, že každý zúčastněný v podstatě vyjádří to, co považuje za dobré a co za zlé. A po vyčerpávajícím sdělení názorů všech aktivních pisatelů, diskuze vysumi do ztracena, aniž by měla moc něco změnit.
Ale ona opravdu tuto moc nemá. A proč? Protože pouze Písmo nám podává návod, postup a moudrost, ne jak změnit tento svět, ale jak se z něho vysvobodit. To není útěk, zbabělost, necitlivost, povýšenost, ale víra v toho, kdo jediný to za nás dokáže a je k tomu oprávněn (stejně jako toto právo máme my) a očekává nás s otevřenou náručí.
Pak budeme schopni milovat svého bližního, protože se plně odevzdame Kristu. Jinak je veškerá snaha zákonictví a přetvářka.
Petr Adamec
To p. Krejčí: K čemu to je, když někdo tvrdí, že má víru, ale neprojevuje se to skutky? Copak ho taková víra zachrání? …Víra bez skutků, víra sama o sobě, je mrtvá…jako je tělo bez ducha mrtvé, stejně tak je mrtvá i víra bez skutků. … Jak. 2.k.
Petr Adamec
To p. Krejčí: K čemu to je, když někdo tvrdí, že má víru, ale neprojevuje se to skutky? Copak ho taková víra zachrání?…víra bez skutků, víra sama o sobě, je mrtvá….jako je tělo bez ducha mrtvé, je mrtvá i víra bez skutků… ?
Karel Krejčí
Pane Adamce,
podstatné však je, z čeho pramení ona víra a její následné skutky. Zda pramení ze svých postojů a „nutnosti“ je prakticky prosazovat nebo zda pramení z Krista, jenž je zdrojem pokoje, klidu a míru.
Abychom tedy nezůstali „pozadu“ a nebyli těmi prvními aktivisty zahanbeni, prosazujme také tyto hodnoty s co největší „silou a nasazením“ …..
P. Ašer
Ad pavel v
Napsal jste:
„Ježíš řekl: „„Vy jste sůl země. Kdyby sůl ztratila svou chuť, čím se zas osolí? (…) Tato slova jsou jasnou pobídkou, že křesťan se má „zaplétat do dění světa“…“
Položím Vám otázku. Byl Ježíš solí tohoto světa? Patrně ano, když to požaduje po svých následovnících. A zaplétal se do politického dění tohoto světa? Evidentně ne. Neřekl půl slova proti vraždě obětujících Galilejců, které se dopustil Pilát (L 13:1-5). Když v době Ježíšovy kazatelské a uzdravovatelské činnosti zatkli jeho příbuzného (L 1:36) – Jana Křtitele – nepodniknul Ježíš pro jeho propuštění vůbec nic (Mt 4:12;Mk 6:14-26). Ani když byl pak Jan Křtitel ve vězení svévolně zavražděn, Ježíš na to nijak rozhořčeně nereagoval, ba ani to nekomentoval, jen chtěl být sám (Mt 14:12-13).
Z toho vyplývá, že být solí tohoto světa znamená podle Ježíše něco úplně jiného, než si pod tím představujete Vy. Vy si do Ježíšových slov jen promítáte své scestné politické představy…
Napsal jste:
„Když se například Američané zapletli do druhé světové války v Evropě, aby porazili totalitní nacismus, byl to dobrý skutek. Nebo si myslíte, že měli dát Hitlerovi volnou ruku?“
Myslíte si, že Izraelci měli dát Nevúkadrecarovi volnou ruku? Nebo se měli bránit? Dle Božího proroka Jeremjáše se měli agresivnímu babylónskému králi vzdát. Budete kvůli tomu kritizovat proroka nebo dokonce samotného Boha, jehož slova Jeremjáš s nasazením vlastního života Izraelcům jen tlumočil? Hitler se neobjevil na světové scéně bezdůvodně, bez Boží vůle. Úplně stejně, jako se na ní neobjevil bez Boží vůle Nevúkadrecar.
Karel Krejčí
Pane Pavle,
ještě k té „soli země“
Vy a nejen Vy, máte o tom, co je myšleno výrazem „solí země“ velmi pokroucenou představu. Většina té Vaší propagované soli je naopak sladký pamlsek pro vládce tohoto světa. Vlastnost soli jistě necharakterizuje sladké „podlézání“ různými způsoby, ale naopak, nezaměnitelnost, nezbytnost, stálost, neovlivnitelnost. To, je skutečná charakteristika soli – křesťanství. Aby bylo onou skutečnou solí země, musí se od světa správným způsobem oddělit a odhalovat jeho falešnost a beznadějnost. To, co si právě Vy představujete pod oním pojmem je nejen velice zjednodušené a zploštělé, ale zavádějící. Zatahovat křesťanství ve zcela opačném významu do zasahování dění tohoto světa se stalo běžnou a i žádanou normou vzajemně prospěšné „spolupráce“. A ona spolupráce je právě oním sladkým pamlskem pro vládce tohoto světa.
Ne pane Pavle, máte o biblickém významu soli země, velmi zkreslenou představu. Bez opravdové a nefalšované soli to nejde. Ježíš o sobě prohlásili, že je chléb života. Dokážete si představit chléb bez soli?
Petr Kartouz
Třeba to dopadne dobře:
* Naše země konečně uzákoní manželství pro všechny (doufejme, že nejen pro dvojice a s omezením na lidi); zjednoduší se rozvody a i křesťané jich budou svobodněji využívat.
* Děti se budou plodit „ex vivo“, aby mohly být přidělovány novým manželským svazkům.
* Zruší se peníze a zavedou čipy, aby odpovědní politici mohli dohlížet na finanční transakce, zabraňovat neodpovědnému utrácení za nesprávné věci a vychovávat lidi k odpovědnému duhovému občanství.
* Zároveň budou legalizovány psychoaktivní látky (THC, psilocybin, LSD), které budou shledány prospěšnými z hlediska formování nového lidství.
* Zruší se soukromé vlastnictví, aby byli lidé zbaveni své sobeckosti a učili se dělit s druhými.
* Lež bude v médiích zakázána a psát se bude smět jen pravda, na jejíž dohlížení bude zavedeno ministerstvo Pravdy.
* Zavedou se korespondenční volby, přičemž korespondenční lístky budou distribuovat orgány vlády a žádný nesprávný politik již nebude zvolen a nezbaví nás tak těchto svobod.
* Nakonec budou zavedeny volby elektronické, s trestní odpovědností voličů, volících nesprávné kandidáty.
* Homofobní, šovinistické a nacionální Rusko bude poraženo a z Číny se převezme sociální kreditní systém, kde budou kladně hodnoceny: 1. podpora LGBTQ+, 2. kladný postoj k migraci, 3. láska k vládě, 4. globální odpovědnost k planetě Zemi, 5. podstoupená očkování.
* Mnoho států Evropy ještě více zaplaví migrační vlna z Afriky, přičemž migranti budou přidělováni do domů a bytů občanům s nadměrnými metry, které jim už nebudou patřit.
* Tito migranti dostanou bezodkladně volební právo.
* Církev se sjednotí pod vládou globálního ekumenického vůdce, který pozvolna svým politickým vlivem povede k upevnění tohoto nového míru a pořádku a bude jej implementovat v církvi.
* Křesťanští političtí aktivisté konečně získají od globálního vůdce delegovanou autoritu nad školstvím, kulturou, vojenstvím, zdravotnictvím, financemi, vědou a soudnictvím.
* Pak ustanoví Boží království na zemi, kde nikdo nebude nic vlastnit; kde nebude mít starosti, jelikož moudří politici vše rozhodnou za něho a všichni budou šťastní a voleb již nebude třeba, jelikož bude vládnout mocný, spravedlivý vůdce, který všem přikáže mluvit pravdu a konat dobro.
* Lidé již nebudou učeni znát svá práva, ale bude jim připomínána jejich odpovědnost.
pavel v
pro Karel Krejčí
Píšete panu Adamcovi, že „podstatné však je, z čeho pramení ona víra a její následné skutky. Zda pramení ze svých postojů a „nutnosti“ je prakticky prosazovat nebo zda pramení z Krista.“ Když budete mít hlad a někdo Vám dá najíst, bude vás zajímat, z jakých pohnutek to udělal? Cožpak dobrý skutek vykonaný ze soucitu nemá hodnotu sám o sobě? Myslím, že jsme o těchto věcech již mnohokrát mluvili, ale je to házení hrachu na zeď. Podle vás asi dobré skutky z prostého soucitu jsou bezcenné, zatímco když „pramení z Krista“, mají nějakou hodnotu.
Co se týče oné soli země. Vaše vysvětlení je neodpovídá Písmu. Tam se píše o křesťanech jako o soli toto: „Tak ať vaše světlo září před lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali slávu vašemu Otci v nebesích.“ Není tam ani slovo o jakési vaší „stálosti, nepodlézavosti…“, je to jen o dobrých skutcích.
Chleba si nesolím.
pavel v
Ježíš se do politického dění tohoto světa zaplétal, když kritizoval vládnoucí politicko-náboženskou smetánku. Ta v tom viděla ohrožení svého mocenského postavení a proto se rozhodla ho zabít. Aby získala na svou stranu veřejné mínění, snažila se dokázat, že je bludař.
Proč Ježíš nekritizoval Římany? Protože měl jinou strategii. Jeho cílem bylo sjednotit nejprve izraelský národ – viz. Mt 23,37. Do té doby vystupování proti Římanům nemělo smysl. To, že Piláta a Heroda nekritizoval, neznamená, že mu jejich zločiny byly lhostejné. Co by se vyřešilo tím, že by šel hlavou proti zdi? Mohl by dosáhnout snad jen toho, že by vládce vydráždil a utrpení izraelského národa by se ještě zhoršilo.
Úplně stejně uvažoval Jeremjáš, když odmítal vzpouru Judeje proti Nabukadnesarovi II. Byl inteligentní a spočítal si, že vzpoura proti obrovské přesile nemá šanci, že jen podnítí Nabukadnesarův vztek. Proti Nabukadnesarovi se nejprve vzbouři judský král Jójakím. Byl poražen a Nabukadnesar dosadil na judský trůn jeho bratra Sidkiáše. Tomu nestačilo varování, které představovala neúspěšná vzpoura jeho bratra, ani varování inteligentního Jeremjáše. Vyvolal novou vzpouru, jejímž výsledkem byl totální rozvrat Judeje. Proč to tak muselo dopadnout? Protože Sidkijáš činil, co je zlé v Hospodinvých očích. Co bylo zlé? Bylo to například spoléhání na nejistou pomoc pohanského Egypta. Byla to však také netrpělivost diktovaná nezřízenou touhou po moci. Byla to rovněž nesvornost.
Jaké ponaučení so můžeme vzít z Jeremjášova příběhu? Že se máme vždy podvolit násilí? To sotva. To by znamenalo, že Mojžíš nekonal správně. Podle mého odpor proti okupaci je možný jen tehdy, když lidé přestanou cílit na vlastní prospěch a každý si uvědomí odpovědnost vůči společnosti, když společnost prostoupí duch svornosti. Školou svornosti by měla být církev.
P. Ašer
Ad pavel v
Napsal jste:
“Ježíš se do politického dění tohoto světa zaplétal, když kritizoval vládnoucí politicko-náboženskou smetánku. Ta v tom viděla ohrožení svého mocenského postavení a proto se rozhodla ho zabít.“
Ježíš zákoníkům a farizeům nevyčítal žádnou jejich kolaboraci s Římem, nýbrž jejich pokrytectví (Mt 23:3-7) a bezzákonnost (Mt 23:28) či znesvěcení chrámu (Mt 21:13), kterými lidu zavírali království Nebes (Mt 23:13), kterými z proselytů dělali syny gehenny (Mt 23:15). Nešlo mu tedy o žádnou politiku, nýbrž o očistu Hospodinova kultu, o vyzvednutí toho, co je v Tanachu podstatné, ale bylo zašlapáno podružným (Mt 23:23) nebo přímo zrušeno svévolnými lidskými tradicemi (Mk 7:10-13). Ježíš je tedy nekritizuje kvůli jejich politickým postojům, nýbrž kvůli jejich duchovnímu selhání, kvůli tomu že ničí lid tím, že mu zavírají svým zvráceným příkladem Boží království. Nekritizuje je proto, že se podřizují římské okupaci nebo naopak proti ní vystupují. Politika ho evidentně nezajímala, ale zajímaly ho výhradně duchovní věci.
Napsal jste:
“Proč Ježíš nekritizoval Římany? Protože měl jinou strategii. Jeho cílem bylo sjednotit nejprve izraelský národ – viz. Mt 23,37. Do té doby vystupování proti Římanům nemělo smysl.“
Nejprve sjednotit? Nejprve před čím? Tím snad chcete říci, že Ježíš by se sjednoceným národem proti Římanům nějak politicky nebo dokonce vojensky vystoupil? To myslíte vážně? Verš Mt 23:37 je aluzí na Dt 32:11 a znamená, že Ježíš chtěl Jeruzalém (čili izraelský národ) přivést od jeho vzpoury proti Bohu projevující se kamenováním proroků zpět pod „Boží křídla“, tudíž k pokání, nikoli že je chtěl sjednotit do boje proti Římu. Pokud si něco takového myslíte, vůbec jste evangelium nepochopil, podobně jako ho nepochopili do vylití Ducha Ježíšovi učedníci, když si i po jeho vzkříšení tělesně mysleli, že jeho posláním bylo obnovit izraelské pozemské království (Sk 1:6).
Napsal jste:
“To, že Piláta a Heroda nekritizoval, neznamená, že mu jejich zločiny byly lhostejné.“
Bohu ani Ježíši samozřejmě žádný hřích není lhostejný. Jde však o to, zabývat se kořeny zla, ne kosmetickými vylepšovacími úpravami něčeho, co má shnilý kořen a nemá tak žádnou perspektivu. Římský imperialismus a okupace Judeje Ježíše evidentně nijak zvlášť netrápily, neboť nepředstavovaly podstatu zla, nýbrž jen jeho důsledky. Ježíš proto nebojoval proti římskému impériu fyzickými zbraněmi nebo politickou činností, ale bojoval proti impériu ďábla duchovními zbraněmi (1 J 3:8).
Napsal jste:
“Úplně stejně uvažoval Jeremjáš, když odmítal vzpouru Judeje proti Nabukadnesarovi II. Byl inteligentní a spočítal si, že vzpoura proti obrovské přesile nemá šanci, že jen podnítí Nabukadnesarův vztek.“
Jeremjáš si nic nespočítal díky své inteligenci. Zapomínáte na to, že nebyl to žádný politický stratég, nýbrž prorok – tedy mluvčí Hospodina, jehož slova Izraelcům pouze tlumočil. Vy však zde Jeremjáše líčíte jako nějakého politického vizionáře, který své vlastní lidské úvahy jen zaobalil do zbožných řečí („je výrok Hospodinův“), aby jimi snadněji ovlivnil lid. Nepodsouvejte mu laskavě své scestné světské politické úvahy, stejně jako je podsouváte dokonce samotnému Ježíši.
Napsal jste:
„Jaké ponaučení so můžeme vzít z Jeremjášova příběhu? Že se máme vždy podvolit násilí? To sotva. To by znamenalo, že Mojžíš nekonal správně. Podle mého odpor proti okupaci je možný jen tehdy, když lidé přestanou cílit na vlastní prospěch a každý si uvědomí odpovědnost vůči společnosti, když společnost prostoupí duch svornosti. Školou svornosti by měla být církev.“
A mohl byste mi prozradit, jaképak okupaci čelil Mojžíš, že ho tu zmiňujete? To naopak Egypťané se cítili být okupováni cizími imigranty, kteří se jim v zemi z jejich hlediska přemnožili a stali se v ní pátou kolonou (Ex 1:9-10.20). Mojžíš však nevedl svůj lid do boje proti Egypťanům, nýbrž vyvedl ho z Egypta, z domu otroctví, do země zaslíbené. Církev také nemůže být žádnou školou svornosti v boji proti okupaci. Církev totiž nebojuje proti stávajícím špatným politickým poměrům, nýbrž proklamuje Boží království, které není z tohoto světa a proto není na jakýchkoliv politických poměrech nijak závislé (J 18:36). Opět si pletete církev s politickou stranou…