Už devatenáct let se živím překládáním knih. Je to pro mě řemeslo, které mám rád, a měl jsem to štěstí, že ze zhruba 130 knih, které jsem přeložil, mi naprostá většina dávala smysl. Některé knihy mi ale mimořádným způsobem „sedly“ do mé situace. Jedna z prvních knih, kterou jsem překládal, byly Rozbité sny od Larryho Crabba. Dostal jsem ji k překladu nedlouho poté, co se nějaké mé sny rozbily, a kniha mi velmi pomohla. Z trochu jiného soudku byla kniha Proč nejsem muslim, jediná kniha, kterou jsem překládal pro „světské“ nakladatelství (Votobia). Bylo to dlouho před velkou migrační vlnou a před tragickými událostmi v islámském světě. Tato čtyřsetstránková kniha mi dala určitý vhled do islámské problematiky, což se mi o několik let později velmi hodilo.
A nyní…
Nyní překládám knihu Francise Frangipana Moc jednoho kristovského života (Nakladatel možná zvolí trochu jiný název.) Mám za to, že se mi tato kniha dostala do rukou nejen z vůle nakladatelovy, ale přímo Božím řízením.
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / K diskusi o homosexualitě
Autor dal knize definitivní podobu v roce 2011. Uznává, že evangelikálové a konzervativci mají pravdu, konstatují-li, že Amerika je v hlubokém morálním úpadku. (Od roku 2011 se tento úpadek ještě více prohloubil a společnost je rozdělená víc než kdy jindy v dějinách, možná ještě více než za občanské války severu proti Jihu, byť se nebojuje střelnými zbraněmi.) Nicméně duchovní reakce na tento úpadek je zcela nesprávná.
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Mnozí evangelikálové jsou pohoršení a naštvaní, a dávají to hlasitě najevo. U nás to není tak vyhrocené jako ve Spojených státech, nicméně je to podobné.
Frangipane ukazuje na několika biblických případech, jaká reakce by byla správnější.
Nejprve mluví o Abrahamovi. Abraham nepochybně věděl o morálním úpadku v Sodomě. Věděl, že Bůh se chystá Sodomu soudit. Mohl by zvolit reakci „dobře jim tak, vždyť jsou naprosto zvrácení“. Ano, byli naprosto zvrácení, a Boží soud byl na obzoru. Jak ale reaguje Abraham?
Přimlouvá se. Smlouvá s Bohem. Prosí Boha o milosrdenství.
Abraham s Bohem usmlouval, že Bůh Sodomu ušetří, nalezne-li v tomto městě alespoň deset spravedlivých.
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Roboti a sexuální život
Mnozí komentátoři položili otázku, jak by to asi dopadlo, kdyby Abraham smlouval ještě o trochu déle. V Sodomě byl jeho synovec Lot. Byla tam Lotova žena a jejich dvě dcery a jejich muži. To už je šest lidí… Nezískal tam Lot pro zbožný život alespoň hrstku přátel?
Jsou to otázky, na něž na této straně nebes nenajdeme odpověď, jakkoli by nás zajímaly. Jedním si ale můžeme být jisti: Abraham volal po milosrdenství, ne po soudu. Můžeme oprávněně říci, že v jeho srdci „milosrdenství vítězilo nad soudem“ (Jakub 2,13).
Druhým příkladem je Mojžíš. Když Izrael upadl do modlářství, Bůh Mojžíšovi řekl, že Izrael zničí, ale Mojžíše zachová a učiní z něj velký národ, jakýsi náhradní, ale lepší Izrael. Mojžíš navenek jedná s Izraelem velice přísně, ale v soukromí padá na kolena před Bohem a volá: „Odvrať se od svého planoucího hněvu a lituj zla vůči svému lidu“ (Exodus 32,12). Opět – podobně jako Abraham – jedná podle Jakubova slova, jež bylo napsáno až o více než tisíc let později: „Milosrdenství přemáhá soud“, jak stojí v jiném překladu.
Jak budeme reagovat na úpadek v naší zemi a na nadcházející soud? Padneme na kolena a budeme prosit o milosrdenství pro náš národ, nebo zareagujeme tak nějak jako Jonáš, který si připravil pěknou vyhlídku, z níž by mohl pozorovat zkázu Ninive, kterou prorokoval?
Na mé články někdy reagují lidé, kteří si podle všeho myslí, že Boží soudy jsou neodvratné. Možná ano. Nicméně domnívám se, že Bohu budou tak jako tak nejmilejší lidé, kteří budou volat k Bohu a prosit o milosrdenství.
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Dopis na druhou stranu
Ano, Bůh někdy posílá proroky, aby zvěstovali soud. A Bůh skutečně má za co soudit – i v našem národě. Současně ale hledá člověka, který by se „postavil do trhliny“ před Boží tvář: „I hledal jsem mezi nimi muže, který by stavěl zeď a postavil se za tu zemi před mou tvář do trhliny, abych ji nezničil, ale nenalezl jsem“ (Ezechiel 22,30).
I v našem srdci může milosrdenství vítězit nad soudem. To bychom ale z něj museli vymést všechny pocity nadřazenosti. Ne, Bůh si nepřeje, abychom přestali zvrácenosti považovat za zvrácenosti, nicméně člověk může být pravdivý a milosrdný současně. Je čas přímluvy. Je čas horlivých modliteb.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
Autor je teolog a publicista Datum: 12. dubna 2023 Foto: Pixabay – ilustrační
60 Komentáře
Jíří Bouda
Domnívám se, že nejpodstatnější ze všeho je stav současné církve, která je povolána k tomu být solí a světlem. Situace Izraele se liší od církve, která je ve světě, ale není ze světa a není státním útvarem. Jinak řečeno, modlím se, abychom my byli těmi spravedlivými, kvůli kterým Bůh zemi odpustí. Když však sleduji náš stav: rozbitá manželství, rozbité rodiny, falešná proroctví, zneužívání autority, zviditelňování sebe sama, etické kompromisy, mesiášský komplex křesťanských aktivistů, zabývaní se politikou namísto evangeliem, jsem přesvědčen, že soud je neodvratný. Ale nevyhlížím ho ani tak nad světem, protože musí začít od Božího domu. Mě samozřejmě nevyjímaje! Ale čas k pokání stále existuje, je však třeba začít u sebe (tedy u mě).
Peter Palenčar
Prosim Boha aby sa na všetkych platformach zverejňovali svedecstvo kresťanov ktorý precitli v pokání´a vyznávaju ´ako naleteli svedkom kovidismu ,farárom ktorý žehnali homosexuálnym párom a beru od štátu
plat ,chválili agresivnu americku ´ politiku, v nadradennosti sa povyšovali´nad chcimírami a podporovali tzv.
spravodlivu Zelenského vojnu .
EVA URBANOVÁ
Krásný článek.
Díky Dane.
JE TO TŘEBA VÍC NEŽ COKOLIV JINÉHO.
Nedal by se zorganizovat třeba týden modliteb za náš národ?
Dan Drápal
Milá Evo, určitě dal. Ale modlitebních iniciativ je tuším dostatek. Nedávno proběhla akce pomazat celé hranice České republiky – taky jsem se účastnil. Dále existuje čtyřiadvacetihodinová modlitební stráž.
Honza B.
Různé „typy soudů“:
1. Soudy jako naplnění konkrétních biblických proroctví – TY NEZVRATITELNÉ.
Eschatologický Den Hospodinův přinese s sebou konkrétní množství Božích soudů nad lidmi tohoto světa a světem samotným.
Naplnění těchto určitých konkrétních budoucích biblických proroctví, vč. soudů, která se týkají Posledních dní, je nezvratné. Je to Boží slovo, které se naplní. Když se o těchto proroctvích mluví, např. při studiu Písma, znamená to zároveň, že se tím vyjadřuje lhostejný postoj těch, kteří je studují, vůči kázání evangelia a přímluvám za druhé? Samozřejmě, že ne. Jsou to 2 různé věci.
Říct, že se konkrétní biblické proroctví NEZVRATNÝCH SOUDŮ naplní, jen znamená, že říkáme, pozorujeme na to, co říká Bůh, jak se věci budou mít a dít. Obecně, studium Písma a jeho proroctví, sdílení proroctví, přeci nic neříká o postojích člověka, který je zmiňuje. Znamená to jen zájem a víru člověka v Boží slovo, ale nenaznačuje to, jaké jsou jeho osobní postoje, že není např. milosrdný a že se automaticky nepřimlouvá za druhé a nehlásá evangelium. To, co skutečně naznačuje jeho postoje je jenom to, když člověk řekne, jaké jsou jeho postoje v době naplňování konkrétních biblických proroctví. Nelze z jednoho – v tomto smyslu – vyvozovat, dosazovat druhé. „A“ automaticky nerovná se, neznamená „B“.
2. Soudy, Bohem avizované, Boží slovo (soud), jež bylo již vyslovené, které změnila např. přímluva, pokání a byly ODVRÁCENY.
pavel v
Nevím, co přesně považuje autor za úpadek v USA nebo v naší zemi. Zkusím hádat. V USA to asi je akceptování obří Trumpovy lži o ukradených volbách a jejím důsledku: útoku na Kapitol – pokusu o ozbrojený puč. Vždycky jsem si myslel, že ve svobodné zemi nemají lháři šanci – že je smete veřejné mínění. V USA je cca 80% křesťanů. Tím více šokuje vysoká podpora Donalda Trumpa. Zvláště když uvážíme jeho sexuální styky s pornoherečkami a trojí manželství motivované vždy výměnou staršího modelu za mladší.
V naší zemi je pravděpodobně tím úpadkem, že část občanů je odhodlána zradit ubožáky, jejichž vlast byla napadena primitivními hordami, které se vyžívají v demonstraci síly vraždami civilistů a znásilňováním jejich žen. Chtějí tak znovu zrealizovat to, čemu se v hodinách dějepisu říkalo mnichovská zrada.
pavel v
Přečetl jsem si velmi pochvalnou recenzi ke knize Proč nejsem muslim. Autor recenze velmi oceňuje, že autor knihy píše o islámu bez obalu (bez politické korektnosti). Na druhé straně autor knihy je ateista, takže nekritizuje toliko islám, ale také ostatní náboženství.
Ateisté mají tendenci kritizovat nejen korán, ale také Bibli. Zde je jedna z takových kritik: https://www.osel.cz/7240-biblicke-nasili.html Když ji bude číst ateista, vytvoří si o křesťanství velmi nepříznivý obrázek. Křesťan však ví, že některé pasáže, kde jsou hříchy nemilosrdně trestány smrtí, jsou vývojově překonané, že se podle nich již ani židé, ani křesťané neřídí. Je však otázkou, zda kritici koránu také berou v potaz, že jeho tvrdost již také není uplatňována (mimo Íránu a Saúdské Arábie).
Karel Krejčí
Pane Drápale,
ano, člověk může být pravdivý a milosrdný. Ale Bůh je ještě něco více, je i trestající – i toto je pravda! Trestající za nepravdu, kterou si lidé podle svých potřeb překroutí za pravdu. Kdybych četl Váš komentář poprvé, nechal bych se jím unést. Jenom slepí nemohou nevidět to, co se zamlčuje, co se dává na odiv pro všeobecné blaho, jak se dělá maximum pro život v „pravdě“. Stav a úpadek tohoto světa úzce souvisí s onou pravdou, na kterou se Vy odvoláváte.
Neměli bychom se modlit nejdříve za pravdu, kterou představuje Písmo, za Krista, který je Alfou a Omegou všeho?
Vraťte se zpátky na začátek.
pavel v
pro paní Evu Urbanovou
Máme my, křesťané právo v modlitbě žádat Boha o věci, které můžeme zařídit sami? O tom vypráví známý vtip: Vesnice je zachvácená potopou. Voda již sahá téměř ke střechám domů. Hasiči na loďce objíždějí obydlí, aby zachránili ty, co se nestihli evakuovat. V jednom domě je stařeček, který však pomoc hasičů odmítne, že ji nepotřebuje. To se opakuje ještě 2x – naposledy, když je dům téměř zaplavený a stařeček sedí na komíně. Voda stoupne nad komín a stařeček se utopí. U nebeské brány se zlobí: „Bože, já jsem se tak modlil, a ty jsi mě nechal ve štychu.“ Bůh odpovídá: „Nenechal, 3x jsem ti tam poslal hasiče.“
Podle mého soudu bychom se měli nejen modlit, ale také konat. Měli bychom vystoupit ze své komfortní zóny a otevřeně se postavit na stranu spoluobčanů, kteří proti úpadku naší společnosti aktivně vystupují. Snad se shodneme, že tím úpadkem je zrada (neochota pomáhat) trpící Ukrajině.
Konečný Fr.
Gott mit uns. K tomu se může hlásit kdekdo. Opírá se EU nebo NATO o Boha? Nezdá se mi. O co se opírá naše vláda nebo prezident? Proč by měl Bůh žehnat těm, kdo jeho vůli nehledají?
Karel Krejčí
Zjevení 21:8 Avšak bázliví, nevěřící, ti, kdo propadli modlářské ohavnosti, vrahové, smilníci, kouzelníci, modloslužebníci a všichni lháři mají svůj díl v jezeře, které hoří ohněm a sírou, což je smrt druhá.“
Zjevení 22:8 Já dosvědčuji každému, kdo slyší slova proroctví tohoto svitku: kdo by k nim něco přidal, tomu Bůh přidá ran zapsaných v tomto svitku; a kdo by ze slov svitku tohoto proroctví něco odejmul, tomu Bůh odejme jeho díl ze stromu života a ze svatého města, které byly popsány v tomto svitku.
Tato varování se týkají všech, bez výjimky. Jsou nepopiratelným důkazem a pečetí, že obsah knihy Zjevení nelze obejít ani si jej přizpůsobit podle svých potřeb. Můžeme sami sebe oslavovat, můžeme se pyšnit svými skutky, ale dělá to z nás vítěze? Rozhodně ne, vítězství není z tohoto světa.
Karel Krejčí
Svět si je vědom, že součtem číslovky čtyři plus pět bude výsledkem devět. Jedná však a tváří se tak, jako by bylo otázkou času, kdy se výsledkem stane kýžených deset. Snad přiživuje tuto falešnou naději i modlením. Otázkou však je, jakou pozici přisuzujeme Bohu? Děláme z Boha hlupáka, který nám nevidí do karet?
Jakého výsledku svět dosáhne touto falešnou hrou?
pavel v
Domnívám se, že úpadkem naší společnosti je infantilita spojená s konzumismem. Jiný název protento stav je nároková společnost. Když jsem byl malý kluk, chtěl jsem, aby mi rodiče koupili kolo, protože „kolo měli všichni kamarádi“. Myslel jsem si, že tím pádem mám na to kolo nárok. Na tomto principu uvažuje velká část dnešních dospělých lidí. Rodiče jim nahrazuje stát. Ti lidé si myslí, že mají nárok na zimní dovolenou na lyžích a letní dovolenou u moře. Já jsem v mládí k moři nejezdil, ale necítil jsem to úkorně. Byl jsem vychován tak, že když něco chci, musím si na to vydělat a ne že mi životní úroveň musí zajistit stát.
Infantilismus má nelmi nepříjemný důsledek – snoubí se s populismem. Populista je člověk, který lidi utvrzuje ve víře, že stát je od toho, aby se o lidi staral (jako o malé děti). Infantilní jedinec proto rád populistovi uvěří. Je rád, že na něj může delegovat veškeré své starosti a je pak ochoten obětovat i své pravomoce, včetně své svobody.
Populismus se snoubí s národním sobectvím (nacionalismem). Nacionalismus je jakési náboženství poslední doby. Nacionalista je sobec, který své sobectví skrývá za lásku k národu. Jakoby kolektivní sobectví sobectvím nebylo. Je to vlastně návrat k primitivismu kmenového uspořádání společnosti.
Naše společnost má životní úroveň jakou nikdy neměla. Přesto popřává sluchu populistům, kteří neříkají nad chudobou. Žádný populista neřekne, že mnoho chudých jsou lidé líní – znám mladé muže, kteří se nechají živit rodiči. Žádný populista neřekne, že se v ČR ročně utratí 200 miliard za alkohol a tabák. Mnozí z těch, co jsou na okraji společnosti, jen sklízí ovoce svého životního stylu.
Mám za to, že křesťané by se měli stát apoštoly občanské společnosti. Společnosti lidí, kteří si váží své svobody a kteří nejsou ochotni ji vyměnit „za kus žvance“. Lidí, kteří nikdy nebudou ochotni nechat se živit, dokud budou schopni postarat se o sebe sami. Lidí, kteří budou cítit svou odpovědnost za svět a kteří budou ochotni něco obětovat, aby odstranili alespoň část utrpení, kterého je svět plný.
Karel Krejčí
Ne nadarmo apoštol Pavel upozorňuje na zcestné úsilí naplňování požadavků litery, která je neživá. To však ale zároveň nezpochybňuje její pravdivost. Ježíš nezhřešil nejen proto, že naplňoval beze zbytku požadavky Zákona, ale že v každém daném okamžiku naplňoval současně i Boží vůli, což si příkladní a zapřisáhlí vykonavatelé dobra vůbec nepřipouští. Může kdokoli z nás o sobě tvrdit a být si jistý, že právě „tímto konkrétním“ skutkem naplňuje současně obojí?
Do jaké míry je každý z nás schopen vnímat a naslouchat Boží vůli a podřídit se jí?
A právě proto apoštol Pavel si je sám se sebou jist, když říká: „Už nežiji já, ale žije ve mě Kristus“.
Tedy Ten, kdo jako jediný naplnil a také je schopen za nás naplnit obojí.
Olga Nedbalová
Souhlasím s panem Boudou a panem Krejčím. Ano, ve světě se v poslední době velmi rozmnožuje hřích. Ale vskutku na tom není nic divného, v Písmu je jasně psáno, že se rozmnoží nepravost mnohých. A církevní instituce místo aby se staraly o šíření evangelia, jsou některé velmi okouzleny světskou mocí. Někdo bojuje proti homosexuálům, jiný proti potratům, někdo bojuje buď na straně Ruska nebo naopak USA. Ne, my nemáme schvalovat hřích, ale Satan velmi mazaně namluvil některým křesťanům představu, že víra je vlastně potírání nepravostí tohoto světa. Nemusíme lidem říci, kdo je Ježíš a že je to ten jediný správný Pán a Spasitel. Že pokud otevřou svá srdce a nechají se proměnit Duchem svatým, přestanou s pácháním nepravostí. A tak vyzbrojeni internetovými moudry, místo štítu politickou legitimaci a opásáni pravdou tohoto světa se vrháme do boje proti fiktivnímu nepříteli. Zatímco ten pravý nepřítel je velmi potěšen. Přesně to mu vyhovuje. Nakrmte pár chudých tohoto světa, přemluvte pár homosexuálu, aby se stali heterosexuály, zvolte tu správnou politickou stranu. A na zemi nastane ráj. To pravé království. Ano, přesně to nastane, jenom králem nebude Ježíš, ale Satan. Pokud budeme mít Ježíše ve svém středu, budeme moci alespoň záblesk Božího království přenést zde na zemi. Jedině Ježíš může dát lidem Pokoj. Nikdo jiný toho není schopen. Ale zároveň počítejme s tím, že o Ježíšův Pokoj, který je tak odlišný od světského pokoje, nebudou stát davy lidí. Je to totiž velmi nesnadné kázat vyznání hříchů a pokoru. Říci lidem, že Boží království není z tohoto světa. Ježíš řekl: „Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mě.“ Není to žádná zbožná fráze, je to přímý a jasný pokyn od našeho Pána Ježíše Krista. Nepřítel je velmi mazaný, ale nikdy nemá šanci Ježíše porazit. Ano, i Ježíše pokoušel. Nabízel mu chleba, nabízel mu svobodu skočit a nechat se zachránit jen tak, z plezíru. A nakonec mu nabízel moc nad světem. Ježíš odolal. Odoláme i my?
Jiří Aron
Z článku na mne vane duch jakéhosi pokrytectví. Mám na mysli ty horlivé výzvy k modlitbám za odvrácení Božích soudů. Stejný autor nás hned vedle zásobuje mohou politickou názorovou formací či agitací, čímž přispívá k duchovnímu úpadku. Mj. vede k takovým hádkám mezi diskutujícími, až se to někdy nedá ani číst.
V této souvislosti děkuji za 1. komentář, cituji „… rozbitá manželství, rozbité rodiny, falešná proroctví, zneužívání autority, zviditelňování sebe sama, etické kompromisy, mesiášský komplex křesťanských aktivistů, zabývaní se politikou namísto evangeliem“
Mluví mi tak z duše, podobně také paní Nedbalová. Ježíš odolal. Odoláme i my?
Jiří Aron
Oprava místo mohou patří mnohou
Karel Krejčí
Ano paní Nedbalová. My jsme povolaní a vyvolení k tomu, abychom se stali Kristovým vojskem a stejně jako On i my máme válčit dvousečným mečem svých úst. Máme být lvem i beránkem. Máme sdělovat Dobrou zprávu a stejně tak i odhalovat lsti a praktiky dočasného vládce tohoto světa. To je smysl a cíl našeho boje – ne zbraněmi – ale mečem svých úst. Bůh není slaboch, ale naopak, je absolutním vládcem ve svém Stvoření. To potvrzují i slova Ježíše na kříži – Mt 26:53. Naší protizbraní proti narůstající všeobecné lži a iracionalitě není násilí, ale pravda, obsažená v Písmu. Nikdo není bez hříchu. Kdyby na místě kamenované ženy stál kdokoli, počínaje nejprostším člověkem a konče nejmocnějším vládcem, kdo by se na stejnou Ježíšovu otázku odvážil první hodit kamenem? V Božích očích jsme všichni stejní hříšníci a všichni máme stejnou šanci se zachránit. Smysl našeho života zde na zemi není pro rozmnožení hříchů, ale naopak pro záchranu.
pavel v
Paní Nedbalová,
píšete, že Satan namluvil některým křesťanům představu, že víra je potírání nepravostí tohoto světa. Já se ptám: Co jiného dělal Ježíš, než že potíral nepravosti tohoto světa, když odhaloval faleš mocensko-náboženské elity svého národa?
Dále píšete: Nakrmte pár chudých…. Vy nevíte, že když nakrmíte hladového, poskytujete službu samotnému Ježíši?
Píšete, že když se lidé nechají proměnit Duchem, přestanou páchat nepravosti. Jaké nepravosti? Podle mého je tou největší nepravostí neláska k bližním. A právě vy opovrhujete láskou, když naznačujete, že nakrmit chudé nic neznamená.
Máte pravdu, že Boží království není z tohoto světa a přesto je v tomto světě přítomno. To když uděláte skutek milosrdenství pro trpícího člověka, uděláte ho pro samotného Ježíše (byl jsem nahý a oblékli jste mě….).
pavel v
To Jiří Aron
Píšete, že vám Jiří Bouda mluví z duše. Mně také, když kritizuje rozbitá manželství, rozbité rodiny, zneužívání autority, zviditelňování sebe sama, mesiášský komplex křesťanských aktivistů, zabývání se politikou místo evangeliem…
Ruští vojáci opravdu rozbili ukrajinská manželství a rodiny tím, že otce rodin zabili. Mimo to odvlekli desítky tisíc ukrajinských dětí. Dovedete si představit jejich úzkost? Máte pravdu, že Putin ovládaný mesiášským komplexem znežil svou autoritu k vyvolání války. Stejně tak zneužil autoritu moskevský patriarcha Kyrill k podpoře Putinovy války. Kyrill se tak stal politickým aktivistou hlásajícím ideje, které jsou v rozporu sevangeliem.
pavel v
to Karel Krejčí
Podle vás jsme v Božích očích všichni stejní hříšníci. Mám tomu rozumět, že jste stejný jako Lenin, Hitler, Stalin, Mao či další masoví vrazi. Počítáte se k nim?
Karel Krejčí
Pane pavle v,
Bůh nečiní mezi hříšníky žádný rozdíl neboť Jeho láska je bezpodmínečná – na rozdíl od té Vaší. Vaše láska je podmínečná a proto ten, kdo si „zaslouží“ Vaší lásku musí splňovat Vámi stanovené podmínky a kritéria. Takto milovat dokáže i ateista a vůbec k tomu nepotřebuje o sobě prohlašovat ani to „minimum“ , že věří v „něco“ co nás přesahuje. Svou podmínečnou „křesťanskou“ láskou, neomylně prozrazujete, jak to s Vámi ve skutečnosti vypadá.
Jiří Aron
Pane Pavle V.
V tomto případě mi zde podsouváte své vlastní myšlenky. Takže vedete dialog sám se sebou.
Mirek P.
Pane Pavle V.
naučil jsem se tolerovat Vaše prvoplánové politické agitky. Naučil jsem se tolerovat, že se vydáváte za křesťana a jste jen internetový troll. V posledních včerejších příspěvcích jste mne už však pohoršil :
Proč zatahujete Putina pod článek, kde není o rusko-ukrajinském konfliktu ani slovo? Obsese, syndrom „já vám všechno vysvětlím“ nebo dokonce placený agitátor ?
Pokud si myslíte, že někteří lidé jsou menší hříšníci než jiní, je to v rozporu s evangeliem. Každý z nás je ve své nejvnitřnější hlubině tak zvrácený, že za každého z nás musel zemřít Ježíš na kříži – spravedlivý za nespravedlivé, svatý za hříšné. Jste si sám sebou jist, že kdybyste vyrůstal v německé třetí říši, urostlý modrooký blonďák, krmený rasistickou propagandou, že byste se nedopustil žádného zločinu proti lidskosti ? Já za sebe přiznávám, že jist si nejsem.
Evangelium není o počítání dobrých skutků na posledním soudu. Evangelium je o tom, že se člověk setká s Ježíšovou láskou a ta změní jeho kamenné, tvrdé srdce v masité, citlivé. Že se vzdá snahy být lepším než druzí a z vděčnosti za darovanou spásu začíná vést nový život “ vírou skrze lásku konající“ ( Ga 5,6 ). Opravdu doporučuji poctivě číst list Galatským, list Římanům ( jako Luther či Bonhoeffer ) velepíseň lásky 1 Kor 13. kapitola. A vyjít od internetu do reálné církve, budovat společenství se stejnými z milosti spasenými hříšníky jako jste Vy ( i já ).
M. Pinkas
pavel v
Pane Pinchasi,
křesťané v Česku vymírají. 91% mladých dospělých nevěří v Boha, Stvořitele. https://www.krestandnes.cz/9100-velikonoce/ Je jasné, že my, věřící něco děláme špatně. Já jsem byl k víře veden odmalička v tom duchu, jaký vidím zde na tomto webu. Že by se křesťan neměl hřešit, odolávat žádostem těla, činit pokání atd. Myslím, že tento přístup je určitou formou sobectví – starat se jen o spásu své duše. Odporuje Ježíšovu prohlášení: „Vy jste sůl země…ať vaše světlo září před lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a vzdali slávu vašemu Otci v nebesích.“ To znamená, že křesťan se má ve společnosti angažovat. Bez této angažovanosti se rozmáhá hřích. Největším hříchem, vedle něhož jsou ostatní hříchy pouhé banality, je válka. Je to vina nás, křesťanů, že jsme válce na Ukrajině nezabránili, ač to bylo v našich silách. Měli jsme se všichni spojit a když Rusko provedlo anšlus Krymu, měli jsmet proti této krádeži demonstrovat a měli jsme usilovat o přijetí sankcí proti agresorovi. Už tehdy jsme měli dodat Ukrajině zbraně, aby svou vojenskou silou odradila teroristu. Mohli jsme zabránit surovému vraždění a znásilňování. Místo toho jsme vedli nicneříkající zbožné řeči.
„Kdyby sůl ztratila svou chuť, čím se zas osolí? Nebude už k ničemu, jen se vyhodí ven a lidé ji pošlapou.“
Hezký den
Pavel Vybíhal
Karel Krejčí
Pane pavle v,
proč nežalujete v první řadě samotného Boha? Vy nevěříte v Jeho moc a pokud ne, tak proč se k němu modlíte – pokud se modlíte? Není snad středobodem samotného křesťanství Kristus jenž s Otcem a Duchem svatým jsou jedno? Najděte v Písmu alespoň jedinou zmínku o tom, že pokud budou podle Vás křesťané solí země, nedopadnou na zem pohromy, jenž jsou popsány v knize Zjevení. Taktéž dokažte, že válka v Armagedonu se neodehraje, když křesťané budou solí země. Je to ale daleko jednodušší než to předkládáte – Vy prostě nenávidíte Rusy a jako berličku si na pomoc berete Písmo. Vy deformujete a překrucujete křesťanství pro „vylepšení a nápravu světa“, toho světa, jenž naopak sám Bůh jednou pro vždy odsoudil k zániku.
Mirek P.
Také přeji hezký den, pane Pavle,
problém s Krymem a celou východní Ukrajinou je v tom, že my doopravdy nevíme, kolik % obyvatel by se raději připojilo k autoritářskému Rusku, když Ukrajina byla plná korupce. Navíc Krym proběhl pokojně ( skoro jako rozdělení Československa ), problém byl Donbas a nedodržování Minských dohod. A pokud jsme jako křesťané v menšině, těžko můžeme diktovat zahraniční politiku naší vlády. Stejně jako nevyřešíme lidskými prostředky právě propuklé násilí v Súdánu.
V roce 1991 v českém překladu vyšla kniha Modlitba a půst mění dějiny. Z oblasti Ruska je tam případ náhlého úmrtí Stalina, když se křesťané dozvěděli o jeho záměru k další čistce ruských Židů. Stejně tak se mnoho křesťanů modlí za muslimy. To, že jim slušně řeknu, v čem s islámem nesouhlasím, není žádný projev nenávisti. Článek na osel.cz je zcela zmatený, ten by měl vyvrátit každý apologeta. Co by ovšem neměl zapřít, že Boží hněv provázený soudem, je jen reakcí na lidskou zvrácenost a nespravedlnost. Proto novozákonní církev říká maranatha – Pane, přijď brzy a ukonči tento věk zla.
Když vypuklo dělení Jugoslávie, pražský sbor tam vyslal několik rodin misionářů, jedna je tam dodnes. Jiné sbory vysílaly misionáře třeba do Ruska. Každý, kdo podpoří takto misijně zaměřenou církev, má podíl na šíření Ježíšova světla ve světě. Jen nesmíme skončit jako komunisté, co chtěli pomáhat národům na opačném konci světa a v osobním životě žili jak zvířata. Bez zájmu, soucitu, plni samospravedlnosti. Teď jsem byl 2 víkendy za sebou v církvi a hned jsem potkal několik lidí, s nimiž stálo za to promluvit, povzbudit se navzájem. Nějaké dlouhodobé fyzické výpomoci už se s věkem vyhýbám, i když jednorázovky jako např. stěhování ještě zvládnu. Ale když jsem se jako mladý obrátil, jako pokání jsem si uložil uklízet jednomu invalidovi. A začal kamarádit s nejpodivínštějšími lidmi ve svém okolí
M. Pinkas – není to hebraismus Pinchas, je to stejný slovní základ jako pěnkava. V opačném případě bych tu nebyl. Z naší vesnice se nikdo ze židovských rodin po válce nevrátil, jak jsem slyšel z vyprávění.
M. Pinkas
pavel v
Pane Krejčí,
proč bych měl žalovat Boha za zvěrstva, která provádějí lidé (například Rusové)? Ne vždy dopadnou na zem pohromy, které Bůh chystá – viz knihu Jonáš. Máte pravdu, mám silnou averzi vůči Rusům. Ale ne proti všem. Jen proti těm, kteří mají na svědomí zvěrstva, jako například v Buči a Izjumu a proti těm, kteří znásilňují Ukrajinky. Jestli za nápravu světa považujete redukci utrpení lidí, pak ano, jsem pro jeho nápravu, byť jeho existence není věčná. Dobré skutky totiž věčné jsou.
pavel v
Pane Pinkasi,
omlouvám se, že jsem zkomolil vaše jméno.
Pavel Vybíhal
Jiří Aron
Podle Pavla V. jsou křesťané vinni válkou, protože jí nezabránili. Vadí mu zbožné řeči křesťanů, které mu nic neříkají.
Soudí nás. Používá další argumentační fauly „starat se jen o spásu své duše“.
Obžalovává. Žalobce.
Mat 10:17-18: „Mějte se na pozoru před lidmi; neboť vás budou vydávat soudům, ve svých synagógách vás budou bičovat, budou vás vodit před vládce a krále kvůli mně, abyste vydali svědectví jim i národům.“
pavel v
Pane Arone,
myslel jsem si, že se my dva s Jiřím Boudou shodneme. Například na rodiny Ukrajinců rozbitých válkou. Nebo tomu tak není?
Karel Krejčí
Pane pavle v,
již jednou jsem se zmínil o shlédnutí videí na you tube se záběry jak probíhají boje na Ukrajině. Neskutečné, nejmodernější technika versus lidský život. Jakou hodnotu a jakou cenu má v očích politiků, zbrojních magnátů a všech těch, co přímo či nepřímo podporují válku, lidský život? Kde bere křesťan právo, který navíc hlásá, že jsme zde na zemi pouze jednou, zabít člověka – vzít mu Bohem darovaný život? Do jaké říše to vlastně patříme?
pavel v
Pane Arone,
Ježíš řekl na adresu farizejů a zákoníků: „Hadi, plemeno zmijí, jak uniknete pekelnému trestu?“ (Mt29-33). Tito lidé byli formálně velice zbožní a mysleli si, že jen oni mají mají recept na spásu duše. Jejich hříchem byla pýcha.
Když američtí vojáci osvobozovali koncentrační tábory a viděli ty hrůzy, ptali se Němců, kteří v té oblasti žili: „Jak jste mohli být taková zvířata? Vždyť Německo bylo vysoce kulturní národ, který dal světu velikány jako bylnapříklad Goethe.“ Prostí lidé odpovídali: Za všechno mohl Hitler. Kdo nesplnil jeho rozkaz, šel ke zdi.“ Byla to lež. Po válce vydal filozof Karl Jaspers knihu Otázka viny, kde vysvětlil, že Hitler (a jeho klika) nebyl jediným viníkem. Že vinu nesli všichni ti, kdo Hitlera v roce 1933 zvolili (nacisté získali 40% hlasů v Reichstagu) a také ti, kdo neudělali nic, aby Hitlerovi zabránili v jeho mocenském vzestupu. Všichni věděli, že je to bývalý zločinec, odsouzený za vzpouru proti legální vládě při které vyhrožoval zastřelením rukojmí. Církev, jak katolická, tak protestanté s Hitlerem sympatizovali. Neuvěřitelné.
Církve se mohly z těchto nešťastných událostí během druhé světové války poučit. Mohly poukázat na faleš vedení ruské pravoslevné církve, v jejímž čele stojí bývalý agent KGB Gunďajev (dnes Kyrill), který válečnou agresi Ruska podporuje a který slibuje ruským vojákům, kteří padnou na Ukrajině (za svatou věc) odpuštění všech hříchů. Církve by měly být svědomím světa. Měly by jako první rozeznat klíčící zlo a bít na poplach, než zlo zesílí a způsobí řeky nenávisti, které každá válka přináší. Válka na Ukrajině jednou skončí, ale nenávist, kterou probudila, bude ještě dlouho pokračovat.
Jestli křesťané nedokážou včas rozeznat nastupující zlo, kdo by je měl rozeznat?
Jiří Aron
Nastupující zlo křesťané rozpoznávají nejen na Ukrajině. Je to všude.
Jistý diskutující zde na KD opakovaně napadá křesťany a obviňuje je, obžalovává je. Překrucuje slova druhých či dokonce jim vkládá do úst své vlastní názory, jakoby to byly jejich názory. Používá četné argumentační fauly. Jiní diskutující se snaží opakovaně obrátit jeho pozornost k Bohu. Opakovaně potvrzuje tím, jak argumentuje, že Písmo nezná. Vytrhává verše Písma z kontextu. Druhé přitom obviňuje z nic neříkajících zbožných řečí.
Ano píšu o veskrze negativní, destruktivní, agresivní diskusi pana Pavla V.. Tváří se jako křesťan, ale jeho nenávistné projevy opakovaně prozrazují, kým je doopravdy.
Stále nechápe, že v Božích očích je každý hříšník stejný jako Lenin, Hitler, Stalin, Mao či další masoví vrazi. Tito dostali jen o něco více příležitostí, ale hlavní princip, lidská vzpoura vůči Bohu, je stále stejný.
pavel v
Pane Pinkasi,
odkud máte vaše informace? Jsou vesměs nepravdivé. Jestli byla na Ukrajině korupce, pak v Rusku byla mnohem horší. Máte pravdu, že nevíme, kolik obyvatel Ukrajiny by se chtělo připojit k Rusku. Není to ani podstatné. Žádný občan nemá právo rozbít stát, ledaže by byl v tom státě utiskován. Rusky mluvící občané na Ukrajině utiskováni nebyli stejně jako německy mluvící občané v předválečném Československu. Pokud by přece byli, mohlo Rusko požádat o pomoc OSN, aby tam vyslalo experty a ověřilo, že tomu tak opravdu je. Místo toho tam Rusko vyslalo své neoznačené vojáky, kterým se říkalo zelení mužíčci, jakože přiletěli z kosmu, protože Rusko tvrdilo, že s nimi nemá nic společného. Separatisté s jejich pomocí vytvořili atmosféru strachu a v této situaci vyhlásili referendum o odtržení. Žádný slušný stát je neuznal. Kdyby si Rusové byli jisti, že obyvatelé Krymu chtějí odtržení, neposílali by tam své neoznačené vojáky – neuchýlili by se k podvodu. Putin, zak známo, zelené mužíčky nakonec vyznamenal a tím se k tomu podvodu přiznal. Krymská krize se tak více podobala zabrání Sudet Hitlerem. To také proběhlo pokojně. Následná válka na Donbase pak již byla zcela v režii Ruska. Bez něj by by separatistům velmi rychle došla munice.
Pane Pinkasi, Putin řekl, že jeho vojáci (190 000)rozmístění blízko ukrajinských hranic, jsou tam jen na cvičení. Nakonec Ukrajinu napadli. Putin tedy znovu lhal. Co jste to za křesťana, že věříte člověku, který opakovaně lhal. Patříte duchem ke komunistům, kteří touží po obnovení poměrů před rokem 1989? Ptám se, protože si nedokážu vaše názory vysvětlit.
Jsem přesvědčen, že modlit se máme jen za to, co nemůžeme udělat sami. V opačném případě to není modlitba, ale lenost. My jako křesťané nemůžeme diktovat vládě zahraniční politiku. Můžeme však mluvit pravdu a ta má obrovskou moc. Na světě je 2,5 miliardy křesťanů. Kdyby všichni řekli pravdu o ruské zvrácenosti na Ukrajině, Rusové by se ocitli v mezinárodní izolaci. Museli bychom zvednout zadek a začít něco dělat. Jistě znáte citát Edmunda Burkeho: „Zlu k vítězství stačí, když dobří lidé nedělají nic.“
S článkem na osel.cz o biblickém násilí nesouhlasím. Dal jsem ho tam jen proto, aby bylo jasné, že tak, jak ateisté odsuzují islám, odsuzují i křesťany.
Mějte se
Pavel V.
Konečný Fr.
Pokud někdo přirovnává Putina k Hitlerovi, tak rozhodně má na to právo. Má právo na svůj názor. Já se zase domnívám, že to bylo NATO, které ohrožovalo Rusko a nebralo ohled na jeho zájmy. To považuji za příčinu války na Ukrajině. Nic dobrého si naopak nemyslím o tom ukrajinském hrdinovi, který hájí zájmy USA a ne svého lidu.
pavel v
Pane Krejčí,
tážete se: „Jakou hodnotu a jakou cenu má v očích těch, co přímo či nepřímo podporují válku, lidský život?“ To je dobrá otázka pro Putina. Je zřejmé, že kdyby stáhl svou armádu z Ukrajiny, válka by okamžitě skončila. Ukrajinci by na na Rusko neútočili, protože v tom okamžiku by je Západ přestal podporovat. Myslím, že vy dobře víte, jak se věci mají, ale jste fanda Putina, tak se snažíte jeho vinu svést na jiné.
Co jsem se za komunistů naposlouchal řečí o vojensko-průmyslovém komplexu, který vydělává na válkách. Skutečnost je taková, že státy EU slíbily vynakládat 2% na obranu, ale dávaly jen 1%. Až po napadení Ukrajiny se probudily.
Píšete: „Kde bere křesťan právo, který navíc hlásá, že jsme zde na zemi pouze jednou, zabít člověka – vzít mu Bohem darovaný život?“ Já se ptám: Jste pro odzbrojení policie?
Karel Krejčí
Pane Pavle v,
Váš „věčně zelený“ evergreen o ozbrojené policii je lidsky a významově úplně někde jinde, než pohled na tisíce křížů …
Ne pane Pavle, já nejsem Váš největší nepřítel pokud si mě zařadíte jako fandu Putina. Já jsem ještě daleko větší Váš nepřítel – chci totiž mír. Ale ani toto ještě není konec, jsem dokonce nepřítelem pána tohoto světa.
Přiznávám, v tom jste proti mě ve výhodě.
Mirek P.
Pane Pavle V.
připouštím, že máte fakticky správnější informace. Nikdy jsem neaspiroval vynikat v geopolitice. Jak jsem naznačil, zajímají mě spíše životy obyčejných lidí. Takže doufám, že už té použité munice bude letos co nejméně a mládenci mluvící rusky i ukrajinsky se vrátí domů a začnou rychle opravovat všechno, co zbourali.
A děkuji za včerejší diskusi. Připomněla mi, že nejmocnější zbraní je skutečně modlitba. ( pro případné peskování – nějakou pomoc na podporu Ukrajiny jsem za loňský rok taky poskytnul ).
Putinovi nevěřím, to mi nepodsouvejte. Stejně tak byste si mohl pamatovat, jak jsem zde jasně napsal panu Ašerovi, že není vhodné klást rovnítko mezi demokracii a totalitu. Jsem spíše pravicový volič, ale myslím si, že křesťanských webů v češtině moc nemáme a netřeba je zaplevelovat politickými diskusemi kolovrátkového typu. Pokud chci slyšet kvalifikovanou analýzu Ruska, přečtu si Jocha, Sulovskou, poslechnu Kelina, Romancova. Své sourozence v Kristu s tím obtěžovat nebudu. Třeba mají jiné názory, jiné starosti. Pomíjivost tohoto světa není to, co by nás mělo spojovat.
M. Pinkas
pavel v
Pane Konečný,
Rusko ohrožuje Finsko a nebere ohled na jeho zájmy. Jestli Rusko hraničí s Finskem, mělo by se zbavit jaderných zbraní, protože Finsko jaderné zbraně nemá.
pavel v
Pane Pinkasi,
jsem moc rád, že Putinovi nevěříte a že to dokážete otevřeně říci. Občas označím jako Putinovy příznivce pány Krejčího a Arona. Ti se nikdy neohradí. Těší mě, že máte rád stejné autory jako já (Jocha, Romancova, Kelina…).
Konečný Fr.
Finsko nemělo žádný důvod vstupovat do NATO, Rusko Finsko neohrožovalo a neohrožuje. Pokud Finsko vstoupilo do NATO, tak na ně Rusové namíří rakety. To je přece zcela normální. Takže Finové maximálně ohrožují sami sebe.
pavel v
to Konečný Fr.
Finové mají s Rusy stejnou zkušenost jako my. Rusové přepadli Finsko 30. 11. 1939 bez vyhlášení války, nás pak v srpnu 1968. Žádný stát v dosahu Ruska není před touto primitivní despocií v bezpečí. Ledaže by se spojil s jinými státy a bránili se společně. To, že Rusko namířilo rakety na Finsko, není žádná změna. Byly tam namířeny již před vstupem Finska do NATO. Naštěstí již začínají fungovat sankce Západu a Rusko muselo výrobu raket zpomalit, protože mu do nich chybí součásti vyráběné na Západě. Rusko původně chtělo obsadit celou Ukrajinu, dnes už se jen snaží udržet to, co doposud získalo.
pavel v
Pane Pinkasi,
píšete, že není třeba zaplevelovat křesťanské weby „politickými diskusemi kolovrátkového typu.“ A že „své sourozence v Kristu s tím obtěžovat nebudete.“ Stejným způsobem zřejmě uvažovali němečtí křesťané před druhou světovou válkou a nepodnikli nic, aby zabránili vzestupu Hitlera. Byl to veliký hřích, z něhož se budou odpovídat před soudnou stolicí. Někteří křesťané mentálně žijí ve starověku, kdy prostý člověk nemohl ovlivnit rozhodnutí despoticky vládnoucích panovníků. Dnes však vládneme my, prostí lidé a jednou budeme ze svého vládnutí vydávat počet.
Mirek P.
Pane Vybíhale
nikdo Vám nebrání napsat zde svůj názor. Pod tento článek jste napsal 3 své příspěvky – v pořádku. Jenže pak jste začal postupně reagovat na další čtenáře a mimo kontext jejich příspěvků zde provádět svůj trolling.
Zneužíváte trpělivost a velkorysost křesťanů. Co si pamatuji, na Konzervativních novinách Pavla V. za tento přístup rychle zabanovali – napořád.
Jiří Aron
I já považuji pana Pavla Vybíhala za trolla, protože zapleveluje diskuse politickými diskusemi kolovrátkového typu.
Není s ním možná rozumná diskuse. O tom už se na Křesťan dnes přesvědčily desítky diskutujících. Napadá ostatní, překrucuje a ohýbá to co napsali. Překrucuje a ohýbá i Bibli.
A je velkou ostudou a mínusem redakce Křesťan dnes že jí to nevadí. Je to bezbřehá tolerance bezbožného chování.
pavel v
Pane Pinkasi,
na Konzervativních novinách jsem měl spory s administrátorem, panem Kneiflem. Jemu se nelíbilo (před válkou na Ukrajině) moje strašení Putinem a Orbánem. Oba tito pánové tam byli považováni za strážce konzervativních hodnot. Nemohl jsem pochopit, že příspěvky čtenářů v jejich prospěch procházejí bez povšimnutí, zatímco mně bylo neustále vyhrožováno.
Vy mi píšete výhružné sdělení, ale nikdy jste se neohradil proti příspěvkům nicka Konečný Fr., které jsou převážně o politice a navíc o podpoře Putina.To ukazuje, že vám nevadí politika jako taková, ale jen určité názory.
Se „zabanováním“ mám zkušenosti z dob komunismu. Když jste se dal do řeči s komunistou, ochotně s vámi diskutoval, ale jen v rámci toho, co se psalo v Rudém právu. Když jste řekl něco, co nezapadalo do jejich lží, nejprve určoval, o čem smíte mluvit a posléze začal vyhrožovat, že byste na své názory mohl doplatit.
Jsem rád, že mě na Konzervativních novinách zabanovali. Ušetřil jsem svoji psychiku. Myslel jsem si, že Putinovy válečné zločiny jim otevřou oči, ale moc velká změna tam není.
pavel v
Pane Arone,
když napíšete, že zapleveluji diskuze a nenapíšete, co jsem napsal špatně, dopoušťíte se pomluvy. Ostatně ani váš předřečník „zaplevelování“ nevysvětlil. Chcete-li mě kárat za bezbožné chování, neměl byste nejprve vyndat trám ze svého oka?
Vy zde mluvíte jménem desítek diskutujících. Kdo vás tím pověřil? Podobné fauly používali komunisté. Velmi rádi mluvili jménem veřejnosti, aby ve svém oponentovi vzbudili pocit, že stojí sám proti všem.
Mirek P.
Pan Fr. Konečný píše dle mne též politické agitky, dost často zareaguje někdo jiný. Rozdíl mezi vámi 2 je, že on se přímo nevyžívá v sáhodlouhém a často neférovém rozpitvávání příspěvků druhých.Proto mě vytočí jen skutečné záludnosti ( teď nedávno např. v podání pana Ašera ).
O tom je demokracie – každý řekne svůj názor, každý ho vyslechne a fungujeme dál. Ten kdo chce vyhrát v diskusi za každou cenu, nakonec ztrácí sympatizanty a potencionální spojence. Jak se říká : největším štěstím muže je čestný přítel a druhým největším čestný nepřítel.
Vy máte ve většině pravdu, ale tím jak ji vehementně snažíte prosadit, ztrácíte právě ten lidský potenciál vytvořit třeba zde na webu jakousi slušnou společnost, kde nějaký nonsens občas blahosklonně přejdeme, abychom třeba za čas mohli dotyčnému průšviháři podat pomocnou ruku. Nebo naopak sami mohli uznat chybu. V nejhorším případě bychom aspoň věděli, kdo je kdo a na koho si dát pozor, pokud by se současná situace ještě více vyhrotila. Obecně ovšem soudím, že na křesťanském webu by měly převažovat jiná témata než geopolitika.
M. Pinkas
Jiří Aron
Panu Vybíhalovi:
Kromě toho, co jsem Vám už (nejednou) napsal, vidím, že máte navíc i krátkou paměť. Mnohokrát jsem Vám vysvětloval, v čem vidím Vaši bezbožnost. Jiní lidé se zase ohrazovali, když jste něco někde překrucoval. Atd.
Nazvat pana Pinkase předřečníkem je nevhodná dehonestace, naopak, délkou a počtem příspěvků jste mistrem v řečnění na tomto webu rozhodně Vy.