Je to zajímavé – žijeme na druhé polokouli, máme zcela odlišnou historii, velmi odlišnou strukturu státní moci, a přece v jedné věci jsme téměř totožní. Co mám na mysli? Česká společnost je rozdělená podobně jako ta americká, a kupodivu jsou podobně rozděleni i křesťané, a to jak katolíci, tak evangelikálové.
V obou táborech – katolickém i evangelikálním, trumpovském i bidenovském (nebo, trváte-li na tom, republikánském i demokratickém) – jsou lidé, kteří si nemohou pomoci a věc vyhrocují. Křesťané by měli být střízlivější – alespoň si to stále myslím – ale najdete mezi nimi lidi, pro které byl Zeman spasitel a Schwarzenberg démon. Někteří křesťané prohlašovali Zemana (a v Americe nyní Trumpa) za novodobého krále Kýra, který byl povolán Bohem, aby dal Božímu lidu svobodu. Pro jiné je Trump novodobý Hitler a fašista. Jistý americký publicista se vyjádřil, že Trump je ještě „horší než Hitler“. Dokáže mi někdo vysvětlit, co znamená „horší než Hitler“? Co si pod takovým výrokem máme představit? A u nás v Česku vidí někteří lidé spasitele i v Andreji Babišovi.
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Nemělo by uniknout naší pozornosti
Zkrátka dnešní doba si libuje ve vyhrocování a přehánění. Ale možná to tak bylo vždycky.
Ve skutečnosti není Trump ani spasitel, ani démon. A totéž platí i o Miloši Zemanovi nebo Andreji Babišovi. A dokonce i o … ano, Vladimíru Putinovi, o němž si i u nás někteří křesťané myslí, že je „obráncem hodnot“.
Ne ne, pozice spasitele i ďábla je už dávno obsazená. Ďábel padl už na počátku časů, když chtěl usednout na Boží trůn, a Spasitel byl dokonce ještě před počátkem časů. Na zem přišel v lidské podobně před dvěma tisíci lety a přijde ještě jednou. Jiného spasitele nehledejte, zvlášť v politice ne.
Zbožňování nebo démonizování politických oponentů je součástí problémů, nikoli jejich řešením. Pokud vidíme ve svém oponentovi čiré zlo, ani se nepokusíme s ním komunikovat a zjistit, co si vlastně myslí a proč.
Ano, můžeme dojít k závěru, že se se svým oponentem na řešení nějakého problému nedohodneme. Je to podobné jako v manželství – měli bychom udělat maximum pro to, aby vztah vydržel a zbudoval se a zkrásněl, ale s někým se to opravdu nepodaří, i když se jeho partner snaží. Jsou ale situace, kdyby se, alespoň jsem o tom stále přesvědčen, společné řešení najít dalo. Například právě v těchto týdnech se u nás řeší dvě důležité věci – důchodová reforma a státní rozpočet. Nepředpokládám, že jedna ze stran chce jen a jen škodit. Dohoda není nemožná, jen k ní prostě není vůle. A tak současná vláda něco prosadí, a nebude to patrně ani stoprocentně dobré, ani stoprocentně špatné, ale je téměř jisté, že nová vláda to zase zruší. Fakt to jinak nejde? Dohoda je ovšem těžká tam, kde se lidé opačných názorů navzájem ostouzejí a urážejí.
Polovina obyvatel Spojených států si nyní myslí, že mají nejhoršího prezidenta v dějinách. Druhá si myslí, že ten nejhorší nastoupí do úřadu 20. ledna.
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Diktatura a demokracie
Jsem přesvědčen, že křesťané by neměli říkat, kdo je spasitel a kde je démon, ale měli by být zprostředkovateli, usilujícími o pokoj. Není to nic jednoduchého, protože takový člověk to pak schytává od obou stran a on má často chuť říci si: „Tohle nemám zapotřebí. Tak já to dělat nebudu.“ Nicméně domnívám se, že na posledním soudu nebudou pochváleni ani katoličtí talibánci, ani evangelikální ultras. Pochváleni budou ti, kteří působí pokoj.
Dovolte mi přidat k tomuto článku ještě zajímavou informaci o možných souvislostech vraždy tří děvčátek v anglickém Southportu. Otec pachatele Axela Rudakubany Alphonse Rudakubana prchl do Spojeného království, protože se podílel na rwandské genocidě probíhající v devadesátých letech a byl obviněn z válečných zločinů. Jestli tomu dobře rozumím, celý proces probíhající u mezinárodního soudního dvora ještě nebyl uzavřen. A Alphonsovým advokátem nebyl nikdo jiný než současný britský premiér Keir Starmer. Žádná z těchto skutečností sama o sobě neznamená, že by již byla známa Axelova motivace nebo že by se něčím provinil Keir Starmer. Spíše to osvětluje premiérovu snahu odklonit pozornost ke krajní pravici a celý případ zamlžit. Kdybych já byl jeho poradcem, doporučil bych mu, aby tuto okolnost zmínil hned na začátku vyšetřování. Zamlčování mu na důvěryhodnosti věru nepřidá.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
Autor je teolog a publicista Datum: 20. listopadu 2024 Foto: Wikimedia Commons
19 Komentáře
Realtoltek
Neni to 50 na 50 ale je to manipulace medii a pruzkumy a podvod. Ve skutecnosti to bude 70 ku 30 ale nekdo kdo taha za nitky manipuleje pomoci medii atd a falsuje volby. Pruzkumy by se meli zakazat a tak stejne media ovladana politiky jsko u nas CT.
Konečný Fr.
S pisatelem nemohu souhlasit. Naopak, je třeba jasně říci ANO a ne. Ano Zemanovi, Babišovi, Trumpovi. Nelze se zalíbit všem. Je třeba dát jasně přednost demokracii před totalitou. Dále je třeba si uvědomit, že pokud budou zvoleni ti správní politici, neznamená to, že tím nastává ráj na zemi. Boj za svobodu nekončí. I Trump bude stát proti mocnostem zla, které se nevzdaly, pokud se toho dožije.
Horší než Hitler. To je jednoduché. Západním politikům Hitler nepřipadal tak zlý a proto obětovali Československo pro mír ve svých zemích. Pro Západ na konci války už Hitler příliš nevadil, větší problém představoval Stalin.
Trump je pro některé Američany horší než Hitler zcela pochopitelně. A to proto, že usiluje o mír, ohrožuje jejich blahobyt, který je založený na válčení. Pro imperium lži je pravda nebezpečím.
pavel v
Pane Drápale,
že premiér Spojeného království Keir Starmer byl obhájcem otce vraha Axela Rudakubany je špinavá lež. Keir Starmer byl obhájcem nějakých jiných žadatelů o azyl, ale o výše uvedeném tvrzení nejsou žádné důkazy. Tato záležitost byla v UK veřejně diskutována a uzavřena ( https://tribune.com.pk/story/2510404/rumors-debunked-about-keir-starmer-representing-southport-suspects-father https://www.standard.co.uk/news/politics/southport-suspect-terror-charge-axel-rudakubana-tories-home-office-b1190911.html) Alphonse Rudakubana, otec Axela Rudakubany, skutečně pochází z Rwandy a přestěhoval se do Spojeného království v roce 2002. Informace dostupné z médií nenaznačují, že by měl veřejně známou vazbu na genocidu ve Rwandě nebo žádal o politický azyl. Zdroje uvádějí, že jeho přesun byl spíše prezentován jako součást běžné migrace, nikoliv spojený s konfliktem či specifickým azylovým procesem. Rodina žila klidným životem a podle sousedů nevykazovala žádné problémy před tragickými událostmi spojenými s Axelem.
Naopak pravdivý je teror protiislámských teroristů, jehož rozbuškou byla vylhaná zpráva, že vrahem byl islámský migrant Ali al-Shakati, který však nikdy neexistoval. Zdrojem nepravdivé informace byl web Channel3 Now, který se sice tváří jako legitimní americké zpravodajství, ve skutečnosti je podle Telegraphu napojený na Rusko. Své tvrzení prý zveřejnil na základě spekulací, které již kolovaly na platformě X. Tvrzení pak ale převzaly i krajně pravicové osobnosti, jako je třeba populární aktivista Tommy Robinson, a lidé začali vycházet do ulic. Zmiňovaný Robinson je zakladatelem skupiny English Defence League, která je proslulá násilnými protesty a protiislámským a protiimigračním postojem. Dříve se zapojovala do akcí, jako je umisťování prasečích hlav kolem muslimských objektů. A právě tato skupina při podněcování nepokojů sehrála významnou roli. Přímo u nepokojů však byli i členové dalších krajně pravicových skupin, nebo je alespoň propagovali na internetu. Jmenovitě lze zmínit fašistickou Patriotic Alternative či neonacistický British Movement. Zmínění teroristé uspořádali „křišťalovou noc“ v hotelu Holiday-Inn v Rotherhamu, Den po útocích v Southportu vypukly násilné protesty v Londýně, Hartlepoolu a Manchesteru. Podle policie šlo o přímý důsledek násilí v Southportu. Od té doby se vlna agrese rozlila do více než 20 měst po celé Británii, včetně například Hullu, Middlesbroughu či Belfastu v Severním Irsku. Podle Reuters šlo většinou o setkání stovek lidí, kteří nadávali muslimům, zapalovali policejní auta či házeli cihly na policii, snažili se útočit na mešity nebo ubytovny pro žadatele o azyl. Během protestů povolala vláda přes šest tisíc policistů, kteří v souvislosti s násilnými protesty zatkli 779 osob, přičemž 349 z nich bylo obviněno z trestných činů.
Josef Bong
„Otec pachatele Axela Rudakubany Alphonse Rudakubana prchl do Spojeného království, protože se podílel na rwandské genocidě probíhající v devadesátých letech a byl obviněn z válečných zločinů. Jestli tomu dobře rozumím, celý proces probíhající u mezinárodního soudního dvora ještě nebyl uzavřen. A Alphonsovým advokátem nebyl nikdo jiný než současný britský premiér Keir Starmer. “
Nu není to zajímavé: ten afričan se prostě přistěhuje z Afriky do Anglie. Je to anglický občan? Asi ne? Proč si ho tam tedy vůbec pustili? No to se pak může celá Afrika přestěhovat do té Anglie… no ale on vlastně uprchl před pronásledováním a to pronásledováním mezinárodním soudním dvorem a tak to si ten azyl zaslouží…
Jestlipak ti dochází, milý čtenáři, kde je dnes ta Anglie? Nápověda: v zeměpise to není.
Realtoltek
Démoni jsou zde už dávnou dobu a vše řídí a chtějí uvést lidstvo do doby kamenné a pak si znovu hrát na bohy se svým lídrem Satanem.
https://edition.cnn.com/2024/11/14/politics/pentagon-report-ufo-sitings/index.html
pavel v
Podle autora by křesťané měli být zprostředkovateli, kteří působí pokoj. Také v kázání na hoře Ježíš velebí ty, kdo působí pokoj. Ježíš řekl na adresu farizeů: „Váš otec je ďábel a vy chcete plnit touhy svého otce. Od počátku to byl vrah a nestál v pravdě, protože v něm pravda není. Když mluví lež, mluví, jak je mu vlastní, neboť je lhář a otec lži.“ To nebylo žádné usmiřování, to bylo tvrdé obvinění. Působit pokoj neznamená přivírat oči před zlem, znamená to mluvit pravdu – odhalovat zlo. Věc nestojí tak, že ve společnosti jsou dvě znesvářené strany, obě mají máslo na hlavě a úkolem křesťanů je tvořit most mezi nimi. Je faktem, že ani jedna z těch dvou stran není dokonalá, ale přesto je mezi nimi obrovský rozdíl. Na jedné straně jsou lidé, kteří vypracovávají lživé příběhy, jako byl například ten, že holčičky v anglickém Southportu zabil islámský migrant Ali al-Shakati.
„Fialova vláda potichu a potají uznala v několika okresech ČR označených za bývalé ‚Sudety‘ němčinu za druhý úřední jazyk v ČR,“ píše se hned v úvodu dezinformačního článku publikovaného na webu Aeronet News.
Na sociálních sítích se šíří, že počty ukrajinských uprchlíků u nás i v dalších zemích jsou „uměle snížené“ médii.
Po výbuchu muničního skladu na Ukrajině zasáhl Evropu radioaktivní mrak, tvrdí e-mail. Odvolává se na slova „chemika“ v Otázkách Václava Moravce v České televizi. Jednalo se ale pravděpodobně o poslance SPD Jiřího Kobzu. Více než rok starý incident, který e-mail přirovnává k havárii v Černobylu, ale žádné „výkyvy“ nezpůsobil. „Má to jen děsit,“ říká předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová pro projekt iROZHLAS.cz Ověřovna.
Krvavá válka na Ukrajině má pro nás přínosy, a to i ekonomické, vyplývá z videa s náčelníkem generálního štábu Karlem Řehkou, které koluje na sociálních sítích. Dezinformátoři totiž sestříhali jeho projev z loňského prosince, Řehka tak působí jako podporovatel konfliktu s Ruskem. „Generál se opakovaně vyjádřil, že Ukrajinci, kteří bojují za svobodu svého státu, bojují i za Evropu,“ vysvětluje v seriálu OVĚŘOVNA! mluvčí armády Magdaléna Dvořáková.
Na sociálních sítích se začal rychle šířit dokument se zveřejněnou výší humanitární dávky pro ukrajinskou uprchlici v Česku. Ta měla pobírat měsíčně částky kolem 40 tisíc korun. Ve skutečnosti se však jednalo o dávku pro celou její domácnost. Podle údajů MPSV pobírá humanitární dávku asi čtvrtina uprchlíků, tedy zhruba 93 tisíc lidí. „Průměrná měsíční vyplácená částka na osobu činí 7336 Kč a zahrnuje pomoc s úhradou bydlení. Z celkového počtu příjemců dávku čerpá 44 procent žen a 39 procent dětí,“ doplňuje ministerstvo.
„Penicilin vyrábět nesmíme, ale EU nám ho dovolila aspoň balit,“ tvrdí e-mail na který web iROZHLAS.cz v rámci projektu Ověřovna! upozornili čtenáři. Autor v e-mailu tvrdí, že Evropská komise zamítla letos v lednu českou žádost o zřízení linky na výrobu penicilinu u nás. Komise se ale takovou žádostí nikdy nezabývala – Česko ji totiž nikdy nepodalo.
Neváleční okupanti“ z Ukrajiny bydlí v lázeňském domě v Teplicích a české pohybově nemocné děti musí být v komplexu, který na ně není připravený, tvrdí manipulátor. V teplických lázních se přitom děti vždy léčily ve dvou objektech a vedení jen využilo volné kapacity pro humanitární pomoc. „Nebylo to tak, že bychom někomu něco odtrhli od úst,“ vysvětluje v dalším díle rubriky OVĚŘOVNA! obchodní ředitelka lázní Teplice v Čechách Yveta Slišková.
Dezinformace shrnuje hned několik témat, vždy je spojuje výrazná kritika současné vlády a koaličních poslanců. Leták se šíří hlavně e-mailem, a to s několika různými titulky a úvodem. Jedna z verzí například vybízí občany, aby už si „vryli pravdu do svých mozků, neboť již zítra je může nacistická Fialova vláda obžalovat z velezrady, aby si mohla připsat Vaše majetky a bankovní konta na sebe“
Zdroj: https://www.irozhlas.cz/zpravy-tag/overovna
V Česku existuje spolek Společnost pro obranu svobody projevu tvrdě bojující za právo uvedené lži veřejně šířit. Je poučné, kdo se vedle Ivana Davida za to staví: https://www.sosp.cz/vyber-signataru-nasi-petice/
Karel Konečný
Ke tragédii v Southportu je lepší se příliš nevyjadřovat. Není znám motiv. Když ale sledujete události, které následovali a vystoupení některých politiků tak jistým motivem je boj o moc.
Realtoltek
Mno pane Pavle..lzou obe dve strany a proto by mel byt krestan…jit si jinou cestou. Jestli obe dve strany lzou obe dve ovlada Satan… a tak tomu je. Ze budeme mit platy jak v nemecku do 4let je jasny dukaz lhani.
P. Ašer
V článku se píše:
„V obou táborech – katolickém i evangelikálním, trumpovském i bidenovském (nebo, trváte-li na tom, republikánském i demokratickém) – jsou lidé, kteří si nemohou pomoci a věc vyhrocují. Křesťané by měli být střízlivější – alespoň si to stále myslím… Jsem přesvědčen, že křesťané by neměli říkat, kdo je spasitel a kde je démon, ale měli by být zprostředkovateli, usilujícími o pokoj.“
Konečně správné stanovisko. Politika lidi rozděluje, a proto do církve nepatří. V církvi už tak jsou sekty (1 K 11:19), založené na různých naukách či na různých vedoucích. A tyto sekty církev rozdělují. Proč by mělo docházet ještě k dalšímu rozdělení mezi křesťany vnášením světských politických sporů do církve?
Píše-li apoštol Pavel že říká-li někdo:
„Já se hlásím k Pavlovi, já zase k Apollovi, já k Petrovi, já ke Kristu.” (1 K 1:12),
znamená to, že takoví schismatici (1 K 1:10) jsou stále ještě tělesní a chodí podle člověka (1 K 3:3).
Oč více potom o tělesnosti a smýšlení podle člověka svědčí, není-li zaměřena jen na jednotlivé církevní představitele, ale holedbá-li se nějaký křesťan: „Já jsem Fialův, já jsem Babišův, já jsem Okamurův, já jsem Bidenův, já jsem Trumpův atd.“, případně: „Já jsem demokrat, já jsem komunista, já jsem globalista, já jsem nacionalista atd.“? Takové přihlašování se k vůdcům či politickým směrům tohoto světa svědčí o naprosté tělesnosti a nepochopení evangelia.
Proto se o politice v církvi vůbec nemá mluvit, není třeba o ní kázat. A když už, tak pouze obecně, že je to součást světa, který celý ve Zlém leží (1 J :19). Nečteme nikde o tom, že by Ježíš chválil Piláta ve srovnání s Herodem Antipou nebo naopak, že by vládu místního tetrarchy v Galileji, v jehož žilách kolovala oproti Římanům alespoň část židovské krve po samařské matce Malthaké, považoval za přijatelnější než přímou římskou prokurátorskou správu v Judeji, případně že by třeba apoštol Pavel chválil císaře Claudia ve srovnání s Neronem nebo Nerona haněl ve srovnání s Claudiem atd. Ničím takovým se Ježíš ani apoštolové nezabývali. Neměli by se tím proto zabývat ani křesťané, mezi něž satan kromě jiného skrze politické rozpory vráží další klín.
pavel v
to P. Ašer
Není to politika, co rozděluje lidi. Je to neschopnost připustit možnost vlastního omylu. Normální diskuze je cestou k nalezení pravdy. Taková korektní diskuze není nic neobvyklého. Mezi vědci je taková diskuze běžným standardem. Vědecká diskuze nepřipouští žádné urážky nebo obstrukce. Pokud v politice někdo uráží či obstruuje a vymýšlí konspirační teorie, není to chyba politiky jako takové, je to chyba toho, kdo se těch zlých věcí dopouští. Ve fotbale se objevují fauly, ale není to vina fotbalu, nýbrž faulujících hráčů.
Politika jako správa věcí veřejných je pro člověka požehnáním i přesto, že má mnoho nedokonalostí. Myslím, že kdyby k nám přišel člověk z Haiti, považoval by nás za šílence, že si nevážíme toho, co máme. Na Haiti je zhroucená státní moc, policie je slabá a společnost ovládají gangy, denně umírají lidé a zločinnost má volné pole působnosti.
Josef Bong
to je moc dobře, že sem dal …. no někdo …. prostě sem dal to rádijo. to za peníze občanů těmto otevírá oči:
https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/lgbtq-deti-gay-lesba-rozhovor_2408060719_ako
Ondra Kameník
Když člověk padne před Kristovým křížem v němém úžasu a zároveň zděšení nad sebou, vidí rozdrásanou, zkrvavenou a rozšlapanou pravdu, uvidí za křížem vzkříšení a svět, který už je v pořádku, tak mu přijde tajtrdlíkování na sociálních sítích, šermování pravdičkami a skákání do zákopu na správnou stranu, jako velmi trapné. Obávám se, že tohle pokořování před křížem hodně křesťanů vyměňuje za mnohem bezpečnější konzumaci a střelbu na sociálních sítích.
Tohle není rezignace na tento svět, právě naopak. Protože když v kříži spatříme neuvěřitelnou krásu, tak vylezeme ze svého zákopu a začneme vidět Krista v těch slabých, žíznivých a dokonce i v těch zkrvavených v druhém příkopu, na které jsme před tím hodili granát.
Neříkám, že bychom měli rezignovat na pojmenovávání lží a mluvení pravdy, ale před tím bychom se měli naučit procházet testem trapnosti před křížem.
P. Ašer
Ad pavel v
Napsal jste:
„Není to politika, co rozděluje lidi. Je to neschopnost připustit možnost vlastního omylu. Normální diskuze je cestou k nalezení pravdy. Taková korektní diskuze není nic neobvyklého. Mezi vědci je taková diskuze běžným standardem…“
Kde se v Novém zákoně vede diskuse o politice? Taková diskuse přece v církvi není vůbec zapotřebí, neboť křesťané vědí, že celý svět ve Zlém leží (1 J 5:19). Nemusí tedy vůbec řešit, zda má v nějakém konkrétním případě „pravdu“ ta či ona ďáblova strana. Stále jste nepochopil, že zájem křesťanů se musí soustřeďovat pouze na hlásání záchrany v Božím království (Sk 2:40) , a ne na hlásání politických idejí slibujících falešnou záchranu v tomto světě…
Napsal jste:
„Politika jako správa věcí veřejných je pro člověka požehnáním i přesto, že má mnoho nedokonalostí.“
Možná pro nevěřícího, tak jako zákon (1 Tm 1:8-11), nikoli však pro Ježíšovy učedníky, kterým Ježíš participaci na správě věcí veřejných tohoto světa zapovídá (L 22:25-26).
Napsal jste:
„Myslím, že kdyby k nám přišel člověk z Haiti, považoval by nás za šílence, že si nevážíme toho, co máme. Na Haiti je zhroucená státní moc, policie je slabá a společnost ovládají gangy, denně umírají lidé a zločinnost má volné pole působnosti.“
Nejen Haiti reprezentuje Janovo tvrzení, že celý svět ve Zlém leží. Stejně toto tvrzení reprezentují USA, Francie, Anglie, Německo, Rusko, Čína, ČR a kterýkoli jiné stát či území. Není totiž rozdílu, všichni zhřešili a jsou daleko od slávy Boží (Ř 3:22-23). Jestli někdo míjí Boží slávu o kilometry a jiný jen o metry, je nepodstatné. Tak jako tak jsou pořád mimo. Tak tomu je všude na tomto světě vyjma těch, kteří byli přeneseni z temnoty tohoto světa do Božího království (Kol 1:13). A takoví do Božího království znovuzrození lidé se mohou vyskytovat stejně tak na Haiti, jako v USA, Číně…, zkrátka kdekoliv, bez ohledu na politický systém, který v dané zemi panuje.
Ostatně, kdyby si lidé měli vážit toho, co mají, nemuseli by hledat záchranu v Božím království…
P. Ašer
Ad pavel v
Napsal jste:
„Ve fotbale se objevují fauly, ale není to vina fotbalu, nýbrž faulujících hráčů.“
Vaše analogie politiky s fotbalem jen dokazuje nepřijatelnost politického angažování se pro křesťany. Apoštol píše, že tělesné cvičení (tedy i fotbal) je malého užitku:
„Tělesné cvičení je užitečné pro málo věcí, avšak zbožnost je užitečná ke všemu, neboť má zaslíbení života nynějšího i budoucího.” (1 Tm 4:8)
Stejně tak i cvičení se v politických diskusích a politickém soutěžení je malého užitku, to přinejmenším. Spíše je však přímo velice škodlivé, neboť vnáší do církve světské spory, které jsou s to ji rozdělit ještě více než spory o dogmata, tj. o duchovní otázky. Křesťan se má cvičit ke zbožnosti, tzn. v otázkách Božího království, ne v otázkách řízení tohoto světa, který je pod nadvládou ďábla (J 14:30) a křesťan v něm není doma (J 15:19).
pavel v
Nesouhlasím s autorem, že mezi politiky nejsou ani spasitelé ani démoni. Ježíš označil farizeje za děti ďáblovy a hned upřesnil, co tím myslí. Ďábel za prvé lže, za druhé je to vrah. Když nějaký politik lže nebo vede loupežnou válku, patří rovněž mezi děti ďáblovy.
Není lež jako lež. Ježíš měl s velkou pravděpodobností na mysli takovou lež, která ubližuje, která plodí zlo. Jistě neměl na mysli omyl. Když se někdo dopustí omylu, který nikomu neškodí, není to ještě lež.
Podobně je to s vraždou. Dekalog nezakazuje zabití, nýbrž vraždu, což je zabití ze zlého úmyslu. Například když policista zabije teroristu, není to vražda.
Zkusme Ježíšova hlediska aplikovat například na Putina a Trumpa. Putin vede na Ukrajině loupežnou válku, patří tedy mezi děti ďáblovy. Dětmi ďáblovými jsou všichni Rusové, kteří jeho loupežnou válku podporují, včetně vedení ruské pravoslavné církve.
Trump otevřeně lže. Tvrdil, že byly zfalšovány prezidentské volby v nichž vyhrál Biden. Podal žalobu u 60 soudů, ale ani jeden mu nedal za pravdu. Ba dokonce se pokusil zmanipulovat republikánského státního tajemníka státu Georgia, aby volby v Georgii zfalšoval v jeho prospěch. Trump podal podnět, aby se hlasy v Georgii přepočítaly, ale znovu se ukázalo, že tam prohrál. Trumpa takto můžeme započítat mezi děti ďáblovy. Dětmi ďáblovými jsou také všichni Američané, kteří tohoto lháře podpořili v posledních prezidentských volbách. Žel, tím více to platí pro kazatele Franklina Grahama, který Trumpa veřejně podpořil.
Až jednou předstoupíme před soudnou stolici, nebude zkoumáno, zda jsme se modlili, ale to, jak jsme jednali. Například němečtí křesťané, kteří volili Hitlera, nebo nebránili jeho zvolení, budou konfrontováni s hrůzami koncentračních táborů. Nechtěl bych být v jejich kůži.
pavel v
Portorický arcibiskup donutil Trumpa k omluvě. Povinnost hájit pravdu máme všichni.
Krátce před americkými prezidentskými volbami poslal arcibiskup Roberto González Nieves ze San Juanu, hlavního města Portorika, otevřený dopis Donaldu Trumpovi. Napsal jej po poradě s ostatními portorickými biskupy v reakci na výroky stand-upového komika Tonyho Hinchcliffa, zahřívacího řečníka oblažujícího oplzlými vtipy masová shromáždění Trumpových podporovatelů. Zazněla v nich řada sexistických a rasistických urážek na adresu Latinoameričanů a Portorikánců. Mezi jiným slyšeli přítomní například: „Nevím, jestli to víte, ale uprostřed oceánu je teď plovoucí ostrov odpadků. Myslím, že se jmenuje Portoriko.“
Arcibiskup se ohradil proti těmto neomaleným pokusům o vtip. Portoriko je krásná země obývaná krásnými a ušlechtilými lidmi, napsal ve svém dopise a dodal, že žádný humor by neměl urážet nebo znevažovat důstojnost lidí. Hinchcliffovy výroky nevyvolávají jen zlověstný smích, ale i nenávist. Požádal pak přímo Trumpa, aby se osobně omluvil. Trump následně prohlašoval, typicky ve svém stylu, že nikdo nemiluje portorikánskou komunitu tak jako právě on. Tvůrci jeho kampaně se pak snažili zahladit komikovo faux-pas. Trumpův skutečný vztah k Portoriku ovšem asi nejlépe dokresluje historka z jeho prvního prezidentského období, kdy jej nabízel Dánsku výměnou za Grónsko. Dánská premiérka to tehdy označila za absurdní nápad a uražený Trump zrušil státní návštěvu.
Incident, který u nás prolétl stranou zájmu, slouží jako modelový příklad Trumpova vedení kampaně a odpovídající reakce na ni. Trump je schopen říct cokoliv, slíbit dnes opak toho, co řekl včera, navrhovat nesmyslná řešení a druhý den se pohoršovat nad tím, kdo to vymyslel, nestydí se za jakýkoliv výmysl nebo lež.
P. Ašer
Ad pavel v
Napsal jste:
„Když nějaký politik lže nebo vede loupežnou válku, patří rovněž mezi děti ďáblovy… Zkusme Ježíšova hlediska aplikovat například na Putina a Trumpa. Putin vede na Ukrajině loupežnou válku, patří tedy mezi děti ďáblovy. Dětmi ďáblovými jsou všichni Rusové, kteří jeho loupežnou válku podporují, včetně vedení ruské pravoslavné církve.“
Máte to celé nějak popletené. Mezi děti ďáblovy přece nepatří jen politikové, kteří lžou nebo vedou loupežnou válku, nýbrž všichni lidé, kteří se nenarodili z Boha, nečiní proto spravedlnost a nemilují své bratry:
„Kdo činí hřích, je z ďábla, neboť ďábel hřeší od počátku. Proto se zjevil Syn Boží, aby zmařil skutky ďáblovy. Žádný, kdo je narozen z Boha, nečiní hřích, protože Boží símě v něm zůstává; a nemůže hřešit, protože se narodil z Boha. 0 Podle toho se poznají děti Boží a děti ďáblovy: žádný, kdo nečiní spravedlnost a kdo nemiluje svého bratra, není z Boha.” (1 J 3:8-10)
Takže každý, kdo činí hřích, je z ďábla, je ďáblovým dítětem… Nepřípustně proto omezujete skupinu ďáblových dětí pouze na Vaše politické neoblíbence, kterým chcete nasadit psí hlavu, zatímco ve svých oblíbencích, kteří se také nenarodili z Boha a nečiní spravedlnost nýbrž hřích, děti ďáblovy odmítáte v rozporu s Písmem vidět. Tím klamete nejen ostatní, ale především sám sebe. Na tomto Vašem scestném politicky fanatickém přístupu se exemplárně ukazuje, jak zhoubné je zatahování politiky do církve.
Napsal jste:
„Například němečtí křesťané, kteří volili Hitlera, nebo nebránili jeho zvolení, budou konfrontováni s hrůzami koncentračních táborů. Nechtěl bych být v jejich kůži.“
Křesťané, kteří volili Hitlera, se provinili už tím, že vůbec volili. A to vůbec nemuseli volit Hitlera. Křesťané, kteří nebránili zvolení Hitlera a nevolili ani jeho odpůrce, se ovšem neprovinili ničím, poněvadž není úkolem křesťanů zasahovat do politiky, která spadá mezi pozemské věci, jimiž se křesťané nemají zabývat (Kol 3:1-2).
pavel v
to P. Ašer
Ani já si nemyslím, že by církev měla usilovat o politickou moc. Žádný křesťan by v politice neměl vystupovat jako zástupce církve, ale jako každý jiný občan sám za sebe. Křesťan by také neměl propagovat žádnou politickou ideologii, ledaže by se jednalo o ideje Ježíše Krista. Já si pod pojmem politika jako správa veřejných záležitostí představuji prosazování idejí obsažených v kázání na hoře(skromnost, spravedlnost, pokoj…).
Je pravdou, že žádný člověk není dokonalý, že každý hřeší, tedy páchá zlo. Je však rozdíl mezi masovým vrahem a člověkem, který například překročí na silnici maximální povolenou rychlost. Zatímco ten první je jednoznačně spojencem ďábla, nelze totéž říci o kterémkoliv člověku. Ježíš neřekl, že hřích je nepřekonatelnou překážkou pro vstup do Božího království. Na druhou stranu by člověk bez jediného hříchu do Božího království nemusel být přijat. Rozhodující není hřích, ale solidarita s trpícím člověkem, neboť do trpícího člověka se vtěluje samotný Ježíš.
Když tedy například trpí nějaký stát cizí agresí a takzvaní křesťané s ním nejsou solidární, zavírají si cestu do Božího království. Vymlouvat se, že pomáhání trpícímu je politikou, nemá před Bohem šanci obstát.
Pane Ašere, vaše postoje jsou stejné jako postoje farizeů, které Ježíš kritizoval. Jejich největším prohřeškem byla jejich pýcha, vyvěrající z přesvědčení o vlastní bezúhonnosti postavené na doslovném čtení a slepém plnění Mojžíšova zákona. Oni vzorně platili desátky, ale ne proto, že chtěli někomu pomoci. Dělali to proto, aby „uplatili Boha“. Ježíš jim řekl: Zlodějové a prostitutky vás předcházejí do Božího království. Proč? Protože na rozdíl od farizeů nebyli nadutí.
P. Ašer
Ad pavel v
Napsal jste:
„Já si pod pojmem politika jako správa veřejných záležitostí představuji prosazování idejí obsažených v kázání na hoře(skromnost, spravedlnost, pokoj…).“
To si děláte legraci? Vždyť právě ideje obsažené v Kázání na hoře na tomto webu soustavně popíráte, když proti Ježíšovým slovům o neodpírání zlému (Mt 5:39) tvrdíte, že křesťané mají zasahovat proti násilníkům tak jako policie, nebo když proti Ježíšovým slovům, že jeho následovník má strpět své okradení (L 6:29), tvrdíte, že by to bylo podlé vůči společnosti, jelikož zloděj by tím byl povzbuzen k tomu, aby okrádal i další lidi atd. Takže si jaksi nevidíte do úst, když se na jedné straně hlásíte ke Kázání na hoře, ale na druhé straně ho zpupně odmítáte dodržovat.
Napsal jste:
„Je pravdou, že žádný člověk není dokonalý, že každý hřeší, tedy páchá zlo. Je však rozdíl mezi masovým vrahem a člověkem, který například překročí na silnici maximální povolenou rychlost. Zatímco ten první je jednoznačně spojencem ďábla, nelze totéž říci o kterémkoliv člověku.“
Přečtěte si ještě jednou mnou citovaný verš: „Kdo činí hřích, je z ďábla, neboť ďábel hřeší od počátku.“ (1 J 3:8) Nezáleží na druhu hříchu, který člověk činí, aby byl člověk z ďábla. Nesnažte se tedy zase rozporovat Písmo bagatelizací hříchu, ale berte ho vážně, toužíte-li po spasení.
Napsal jste:
„Když tedy například trpí nějaký stát cizí agresí a takzvaní křesťané s ním nejsou solidární, zavírají si cestu do Božího království. Vymlouvat se, že pomáhání trpícímu je politikou, nemá před Bohem šanci obstát.“
Záleží na tom, jakou solidaritu máte na mysli. Pokud jde o solidaritu s těmi, kteří před válkou prchají, pak odepřením pomoci jim se stravou, ubytováním, léčbou apod., by si křesťané cestu do Božího království vskutku zavírali. Míníte-li ovšem tou solidaritou posílat jim zbraně nebo se dokonce do války na jejich obranu přímo zapojit, pak by si zavírali cestu do Božího království právě ti, kteří by s nimi byli takto násilnicky solidární, neboť by jednali proti Ježíšovým principům (Mt 5:39).
Napsal jste:
„Pane Ašere, vaše postoje jsou stejné jako postoje farizeů, které Ježíš kritizoval. Jejich největším prohřeškem byla jejich pýcha, vyvěrající z přesvědčení o vlastní bezúhonnosti postavené na doslovném čtení a slepém plnění Mojžíšova zákona.“
V čem jsou mé postoje stejné? Zákoníci a farizeové přece právě naopak nedodržovali Mojžíšův zákon, který překrucovali svou lidskou tradicí, aby ho nemuseli dodržovat (Mk 7:6-13). A Vy se opovažujete přirovnávat mé trvání na principech proslovených Ježíšem v Kázání na hoře k postojům farizeů? Nemáte k jejich postojům blíže naopak Vy, který rušíte Ježíšova slova (např. Mt 5:39n) lidskou tradicí, konkrétně svým politickým fanatismem, kvůli němuž usilujete zneplatnit některé Ježíšovy výroky, které ho nedovolují?