Nedávno jsem kázal na část Ježíšova kázání na hoře, a vzhledem k tomu, že Ježíš v tom úseku hovořil o posledním soudu, mluvil jsem o něm i já. Nešetřil jsem sbor. Neobcházel jsem nepohodlné pravdy plynoucí ze rtů našeho Pána po špičkách. Jestliže podle něj bylo důležité varovat posluchače před širokou cestou vedoucí k záhubě, zdůraznit, že nemáme sloužit Bohu i penězům, a napomínat nás, že zlost a chtíč vedou do pekelného ohně, jak bych mohl já jako Ježíšův následovník a kazatel jeho Slova dělat něco jiného než předávat toto poselství dále – ať to dnešním uším zní sebehrozivěji?
Po bohoslužbách mi jedna návštěvnice sboru řekla, že to bylo vůbec poprvé, co kde slyšela od nějakého pastora zmínku o pekle. Děkovala mi, že jsem to řekl nahlas. To slovo téměř zašeptala, aby nemohlo nadužíváním ztratit svou moc jako nějaká nadávka, nýbrž aby se zachovalo něco z tajemství; to je skutečnost, která, jak věřící vědí, je součástí pravověrného křesťanství, která ještě zůstává jako vrchol učení, které se nesmí řečmi rozředit.
SOUVISEJÍCÍ – Byl objeven nový rukopis „evangelia“? Co to je a proč je to důležité
To vše mne uvedlo v úžas. Jak může někdo kázat Ježíše a nezmínit soud? Jak se vyrovnáváte s podobenstvími? S jeho stálým a soustavným varováním před zatracením? Se všemi jeho „buď – nebo“ a kontrasty? Dokonce i když se módně stylizujete do podoby „křesťana“, jakého puritáni označovali šarlatovým písmenem hanby, který odmítá Pavla i ostatní apoštoly, nemůžete nepostřehnout šarlatová písmena varující před záhubou a zatracením vaší duše, obrazy červa, který neumírá, a ohně, který nikdy nevyhasne.
Pápá, satane
S absencí pekla těsně souvisí i vymizení satana. V mnoha kruzích lze jen velmi vzácně zaslechnout slovo o ďáblovi, o démonech nebo o mocnostech a „knížatstvu“ (Efezským 6,12 – Bible kralická, pozn. překl.) opovažujících se vést válku proti Bohu a jeho lidu. Satan se vytratil. Pravda, v charismatických nebo letničních sborech se ukazuje, avšak v evangelikálních denominacích s jejich stále blahobytnějším a vzdělanějším členstvem se nepokojně zavrtíme, setkáme-li se s kázáním, co o tom žalobci říkají Ježíš a apoštolové.
Vím, že jsou pastoři, kteří chtějí varovat před přeháněním převažujícím v jiných věroučných tradicích, kde démoni vykukují za každým problémem a kde se satanův vliv zveličuje takovým způsobem, že to deformuje biblické svědectví. Tak ho tedy raději podceníme, co? Vždyť je to jediná překážka, která brání přiblížit se k Bibli. No, nejen k Bibli, nýbrž i k dějinám církve. A ovšem, k našim bratřím a sestrám na světovém Jihu. Tedy v podstatě, k Bibli … a ke všem věřícím před námi a k většině věřících okolo nás.
SOUVISEJÍCÍ – Chcete zasáhnout svět? Evangelizujte církev
My jsme ti, kteří svým lhaním a svým podle všeho přemoudřelým zamlčováním odstraňujeme tu překážku z cesty.
Účinek vymizení satana: šíří se narušující vlnění
A tady je ten problém. Nemluvíte-li o satanovi, pak pravděpodobně ani o hříchu a o spáse nemluvíte takovým způsobem, který by přesahoval terapeutické, světské kategorie („dělat to, co je pro vás dobré, a nedělat to, co je pro vás špatné“). Pokud nikdy nezmiňujete satana, pak evangelium pravděpodobně zvěstujete bez jakékoli naléhavosti: pouze lidi vyzýváte, aby žili lepším a naplněnějším způsobem, což koneckonců dělá všude každý – od člověka šířícího svůj vliv prostřednictvím Instagramu po buddhistu, který bydlí ve vaší ulici o kousek dál.
Nemluvíte-li nikdy o démonech, nemyslíte pravděpodobně často ani na anděly; a to je ochuzená představa, pohled na veškerenstvo postrádající nadšení, takže si jen zřídka můžete všimnout duchovního a neviditelného světa, o němž skutečně mluví Bible, který potvrzovala prvotní církev a který má podle důrazného tvrzení církve stále ještě svou důležitost.
Ba co víc, bezkrevný pohled na anděly, démony, satana a peklo nás oslabuje, když bojujeme s hříchem, když se snažíme správně uctívat Boha a zachovat si čisté srdce potřebné k hlubšímu poznávání a milování Boha. Ztráta satana mění kontext křesťanova života, neboť duchovní bojiště proměňuje v pokojné místo, kde je jen pohodlí a kde všechno je už splněno.
Snižování věčných hodnot
Snižováním věčných hodnot křesťanství vzniká problém: vyzvedáme tím věci méně důležité. Pokud nepřijímáme naléhavost rozhodnutí mezi smrtí a životem, kterou nám ve svém učení předkládá Ježíš a apoštolové, mícháme naléhavost tohoto rozhodnutí mezi jiné výzvy, následkem čehož se pozemské problémy zdají větší, než ve skutečnosti jsou.
A právě to vidíme v církvích na Západě. Když se nám vytrácí kosmický úhel pohledu a když zdůrazňujeme pouze ta životní hlediska, jimiž nás zavaluje „tento svět“, a realitu budoucího soudu zametáme pod stůl, ztrácíme naději na věčnou spravedlnost, takže vše, co nám zbývá, je spravedlnost pozemská. A pokud tady na zemi nedosáhneme úplné spravedlnosti, nedočkáme se jí nikdy, což z veškerého úsilí o spravedlnost na tomto světě činí zápas na život a na smrt. Pokoušíme-li se nalézt něco, na čem by nám mělo hlouběji záležet, odvádějí tisíce menších bitev naši pozornost od hlavní války, která zuří dál a dál. Jakmile přestaneme mít na zřeteli toto velké drama, začneme vyzvedat dramata malého významu.
Zní naše kázání jako od Ježíše?
Nedoporučuji mluvit o satanovi, pekle, andělích a démonech, pokud si sami nejsme vědomi, o jak závažnou věc jde, a nezamýšlíme se příliš nad tím, jak mohou tyto skutečnosti dnes na lidi zapůsobit. Je nutno zařadit je do správného kontextu. Právě proto nám Bůh dal kazatele: mají jeho Slovo vykládat, ne je pouze nahlas předčítat. Zveme-li lidi k tomu, aby svět viděli jinýma očima, je třeba to, čemu učí Bible, vykládat velice pečlivě a počítat s kulturním odstupem.
Ani při velké pečlivosti a ohleduplnosti však podivnost a bizarnost všech těch věcí neodstraníme. A ani bychom se o to neměli pokoušet. Vždyť právě ta podivnost bije do očí.
Máme-li být Ježíšovými heroldy a vyhlašovat jej, musíme se popasovat se vším, co řekl, dokonce i s těmi částmi, které nás dnes znepokojují – s jeho dvojím útokem: na každého, jemuž samospravedlnost brání v pochopení rozsahu Boží milosti a milosrdenství, takže je nedokáže vztáhnout i na sebe, a na každého, jehož přemoudřelost se ušklíbá nad varováními týkajícími se soudu.
Může se stát, že i pravověrný sbor usilující o jasné vyznání víry selže v důrazu na to, co zdůrazňuje Bible. Že sice neopomine články pravého učení, avšak nebude o nich pojednávat s vážností, jakou zasluhují.
Jedním z nejsnazších způsobů, jimiž dnes Nepřítel otupuje bystrost věřících, je, když pastoři sice káží pravdu o Ježíši, ale nedbají nikdy na to, aby to od nich znělo jako od něj.
Autor: Trevin Wax Překlad: Ivana Kultová Zdroj: The Gospel Coalition Datum: 3. listopadu 2023 Foto: screenshot YouTube – ilustrační
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
3 Komentáře
Jiří Kouba
Perfektní popis současnosti v církvích.
Vladimír
Jojo..
Až na to
Že už to ani tady nikomu nestojí za komentář..
Martin Hambálek
Já jsem byl zvědavý, jestli se nějaký komentář objeví. Tušil jsem správně, že jich moc nebude, žel.
Výborný a potřebný článek. V dnešní době se v něm zmiňované důrazy z poselství církve téměř vytratily. Je za tím snaha nenarazit, nepohoršit, nezranit atd.
Tento citát o církvi jsem slyšel od George Verwera (ale nevím, jestli taky necitoval) : „Nejbezpečnější místo pro loď je kotvit v přístavu. Ale to není důvod, proč stavíme lodě.“