Praha – Nařízené uzavření sociálních služeb v první covidové vlně a jejich omezení v dalších vlnách epidemie dopadlo nejvíc na nejpotřebnější. Poskytovatelům péče nejvíc komplikovala práci nejasná doba trvání vládních nařízení i jejich nejednoznačnost. Loni na jaře se potýkali i s nedostatkem ochranných pomůcek, na podzim a v zimě pak s výpadkem personálu kvůli covidu či s vysokým počtem klientů v karanténě. Ukázal to průzkum Charity ČR mezi 553 jejími pracovišti. Organizace je největším poskytovatelem sociálních služeb v Česku. Celkem má po republice 776 pracovišť.
„Co je smutné a bývá u všech krizí, je to, že vždy dopadnou na ty nejohroženější skupiny. I tato krize zasáhla nejvíc lidi bez domova, lidi v krizové situaci, seniory,“ uvedl ředitel Charity ČR Lukáš Curylo.
Průzkum se uskutečnil letos v březnu a dubnu. Podle poskytovatelů největším problémem v první vlně pro služby byla nejasná doba trvání vládních opatření, jejich nepřehlednost a nejednoznačnost i špatné nastavení. Stěžovali si také na nedostatek ochranných pomůcek či informací od úřadů. V dalších covidových vlnách jim pak situaci komplikovala nejvíc znovu nejasná doba vládních nařízení a nepřehledná i špatná omezení.
„Nejvíc nás zasáhla nejasná doba trvání vládních opatření a jejich nejasnost. Ráno byla opatření jiná než odpoledne, museli jsme reagovat. Prováděcí předpisy nebyly vydány vůbec, nebo pozdě. Těžce jsme na některé dotazy odpovídali, sami jsme nevěděli, co je správné,“ popsal Curylo. Podle něj by poučením mělo být, že musí vzniknout přesné epidemické plány, aby byly kroky a postupy jasné.
Na podzim a letos v zimě se pak pracovníci potýkali s vysokým počtem klientů v karanténě či izolaci. Velký byl i výpadek zaměstnanců kvůli nákaze. Přibyly rodiny, které potřebovaly pomoci s dálkovou výukou. Personál se musel ale starat také o vysoký počet lidí po covidu či nedoléčených. Nemocnice je propouštěly dřív, protože potřebovaly lůžka pro covidové pacienty, popsali pracovníci Charity ČR. „Celý covidový rok byl pro sestry obrovská psychická zátěž. Udělaly, co mohly. Vyzkoušely jsme naše síly a odborné znalosti, náš um. Český člověk si vždy nějak poradí,“ zhodnotila vedoucí charitní ošetřovatelské služby z Mladé Boleslavi Pavlína Šimková. Potřebné vybavení k péči o lidi po covidu Charita ČR získala díky sponzorům.
Čtvrtině pracovišť se za poslední rok zvedla poptávka po službách. U tří z deseti pracovišť naopak zájem poklesl. Podle Curyla řada klientů kvůli uzavření a omezení služeb ztratila motivaci svou situaci řešit. Kvůli izolaci se zhoršil psychický stav potřebných, prohloubily se i jiné potíže.
Podle Curyla je do budoucna nutné dokončit očkování, a to hlavně u starších lidí. Instituce by měly připravit také přesné plány postupu při epidemiích či jiných potížích.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
Autor: ČTK Datum: 29. června 2021 Foto: Wikimedia Commons – ilustrační