Ostrava – Biskupské gymnázium v Ostravě otevřelo novou učebnu virtuální reality, kterou je možné využívat bez pomocí 3D brýlí. Speciální software a konstrukce displeje totiž umožňují propojit počítač a oči uživatele tak, že vidí obraz v 3D dimenzi bez dalších pomůcek. Učebně dnes požehnal biskup ostravsko-opavské diecéze Martin David.
„Myslím si, že s virtuální realitou a moderními technologiemi se dnes studenti setkávají naprosto běžně. Vývoj techniky jde dopředu a tak jsem rád, že se tady dnes otevřela nová virtuální učebna, která umožní studentům tyto technologie poznat, ale také se zamyslet nad tím, nakolik je používají k poznávání tohoto světa a nakolik je to jen nějaké mrhání času,“ uvedl David.
SOUVISEJÍCÍ – Historický objekt bývalé knihovny v Hradci Králové využije biskupské gymnázium
Ředitelka gymnázia Jana Vylobová chtěla pro výuku virtuální realitu, ale nezamlouvaly se jí příliš 3D brýle, které znevýhodňují studenty se zrakovou vadou a u některých navíc pohled přes tento přístroj může způsobovat nevolnost. „Na církevní školy se často pohlíží jako na nějaké zaostalé školy, které nemají techniku. Chtěla jsem učebnu virtuální reality, ale vadily mi 3D brýle. Nápad přišel po covidu, takže jsem si říkala, že teď jsme byli v rouškách a já si pořídím učebnu, kde nebudou vidět oči studentů,“ podotkla Vylobová.
Oslovila proto odborníky na IT, zda už nejsou k dispozici technologie, které by dokázaly vytvořit 3D realitu i bez brýlí. A během průzkumu trhu se ukázalo, že podobná alternativa nově existuje. Uživatel se v učebně dívá na displej a objekt vidí v prostoru, například levitující nad klávesnicí. Displej navíc reaguje na pohyb hlavy. S ohledem na skutečnost, že speciálně vybavený monitor snímá oči, mají při vstupu do virtuální reality úplně stejné podmínky uživatelé s výborným zrakem i s brýlemi.
„Máme ověřeno, že zatím není jiná škola v Česku ani Evropě, která by byla podobnou technologií vybavena na úrovni celé třídy,“ uvedl za dodavatel David Plešinger. Dodal, že výhodou bezkontaktního řešení je jeho větší hygieničnost a učitel má navíc přehled o tom, co žáci ve virtuální realitě sledují. „Vytvořené programy využijeme pro výuku biologie, matematiky, dějepisu, fyziky, zeměpisu a dalších předmětů. Myslím, že to bude bavit nejen studenty, ale také učitele,“ doplnila Vylobová.
Na nákup 16 notebooků se softwarem získala škola evropskou dotaci ve výši téměř 1,6 milionu korun. Z vlastních zdrojů pak pořídila interaktivní dotykový monitor a další potřebné vybavení za zhruba 300.000 korun.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
Autor: ČTK Datum: 5. října 2023 Foto: Wikimedia Commons – biskupské gymnázium