Praha – Biskup Václav Malý byl hostem Českého rozhlasu. V úvodu relace se věnoval tématu památky zesnulých. Připomněl, že to není jen svátek svatých ale všech zemřelých jakéhokoli charakteru. „Je to jednak vzpomínka na již zemřelé, ale na druhé straně také připomínka pro nás, že jsme tady jen dočasně,“ připomenul. Podle něj se téma smrti vytlačuje ze společnosti a lidé o ní nechtějí slyšet. A právě při vzpomínce na zemřelé mohou lidé uvažovat nad svým životem.
Na otázku proč je tolik námitek, když Úmluva byla přijatá v tak katolických zemích jako je Španělsko nebo Itálie, Malý uvedl: „Říkám si, že se tomu dává větší váha, než ta Úmluva má. Nerozumím tomu, proč se z textu Úmluvy vyčítá více, než v ní je. Například, že je tam stavěna žena proti muži. Ale to není pravda. V historii mnohokrát byly ženy zneužívány a ta Úmluva je o prevenci týrání žen.“
Rozpaky podle biskupa Malého vyvolává otázka zavedení genderové výchovy do škol. Tu je však důležité, jak bude toto téma vykládáno. Pražský biskup přiznal, že není úplně zastáncem její ratifikace, protože mnohé jmenované problémy již řeší český právní systém, ale na druhé se jejím přijetím nic nezboří.
Neochota komunikovat o tomto tématu zasáhla slovy pražského biskupa taky katolickou církev. „Předpokladem dobrého dialogu je, že člověk dokáže poslouchat.“ Malý podotkl, že je zbytečně mnoho emocí i kolem tématu Úmluvy a opačné straně jsou podsouvány nedobré motivy.
V rozhovoru Václav Malý dále komentoval oslavy 100 let republiky a přivítal množství dokumentů mapujících tuto historickou událost. Chyběla mu však perspektiva do budoucnosti, kam se má republika ubírat ve vztahu k Evropské unii, a reflexe minulosti.
Při příležitosti oslav zvolení Jana Pavla II. do pozice hlavy katolické církve biskup Malý vyjádřil vděčnost za jeho úsilí, které vedlo ke vzniku Solidarity v Polsku a také ke změně režimu v tehdejším Československu. I když je tento polský papež chápán jako konzervativní, připomněl některé jeho pokrokové kroky, jako vstup do římské synagogy, nebo že jako první papež navštívil mešitu v Damašku.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
-mn- Foto: YouTube, biskup Malý
4 Komentáře
Pavol Krištof
Jenom přemýšlím nad tím, jestli takto postavení a vzdělaní opravdu neví, proč je ta úmluva nebezpečná. Jeho kolega Piťha mu to nevysvětlil anebo se ho ani neptal? Anebo ani vědět nechce? Co by tedy řekl na kázání faráře Kuffy ze Slovenska? Kdo neznáte, najdete na Youtube.
Konečný Fr.
Biskup Malý je takový dobrák, ale jak říká, tohle prostě nechápe.
Karel Krejčí
No, vysvětlení je v podstatě jednoduché. Čas spolehlivě začíná odkrývat to, jak se v praxi začínají projevovat účinky společné EU legislativy v oblasti politiky a sociální „výchovy“, v rozporu vůči národním zájmům a identity jednotlivých států. Vývoj potvrzuje tu prognózu, že pokud by ti „prostí“, většinoví občané EU nehájili a neuvědomovali si svou historickou národností entitu, s největší pravděpodobností by bylo pouze otázkou času, kdy by Evropu obýval „jakýsi neurčitý, univerzální“ Evropan. Každá nová úmluva nebo změna legislativy iniciovaná vrcholnými orgány EU, jistě nebude podporovat nezávislost a identitu jednotlivých států – pak by si doslova řezaly pod sebou větev – a zpochybňovali svůj význam a existenci. Potom bychom si ale měli položit zcela zásadní otázku, že ano?
MI
A je opravdu problém v nějaké úmluvě? Jsme jako křesťané inspirující k následování? Hlásáme evangelium nebo poukazujeme na zlo? Ježíš nepřišel svět odsoudit, ale zachránit. Přišel navrátit zrak slepým, uzdravovat nemocné a vymítat zlé. Pokud někoho odsuzoval, tak ne Římany nebo Samaritány, ale ty, kteří se zabývají malichernostmi, nakládají na ostatní břemena, kterých se sami nedotknou, jiným brání vejít a sami nevcházejí. Myslím, že On si zaslouží následování, ne ti, které kritizoval.