Beth Moore nejprve otřásla evangelikálním světem oznámením, že opouští Jižní baptisty (Southern Baptist Convention) a nyní známá biblická učitelka poprosila o odpuštění za podporu teologie o mužském vedení, která je zakořeněné v mnoha evangelikálních církvích.
Ve středu 7. dubna se Moore zaměřila na svém twitterovém účtu na komplementarismus, teologický rámec 20. století, který tvrdí, že muži a ženy byli stvořeni pro různé role a který prosazuje mužské vedení a podřízenost žen.
Související – Beth Moore se už necítí být jižní baptistkou
Jak informuje Religion News Service pro mnohé je tato teorie pomyslnou čárou, kterou nejsou ochotni překročit, protože to podle nich zpochybňuje samotnou autoritu Bible. Moore nyní tvrdí, že to bylo nesprávné.
Podle ní se teorie komplementarismu stala prioritou číslo jedna a to není vůbec správné. Někteří křesťané v této otázce podle ní zašli příliš daleko a zároveň se omluvila, že v minulosti zastávala tento pohled.
„Prosím o odpuštění, že jsem byla spoluviníkem,“ napsala na sociálních sítích. „Neviděla jsem to tak až do roku 2016. Žádám o odpuštění za to, jak jsem se tomu jen podřídila, podpořila to a vyučovala.“
Související – Beth Moore: Ani Biden ani Trump, jedině Bůh je hoden naší chvály
V e-mailu zaslaném Religion News Service Moore nešla tak daleko, aby uvedla, že úplně opustila komplementarismus. Ale už to nevidí jako zásadní.
Jak zásadní je pro evangelikály její vyznání?
Některé historičky tvrdí, že tweety Beth Moore mohou být rozhodujícím posunem pro americké evangelikály. Historička Beth Allison Barr z Baylorské univerzity, která je autorkou knihy „The Making of Biblical Womanhood: How the Contubation of Women Became Gospel Truth“, přirovnala Moore k biblické postavě Jozua, který přikázal lidem křičet, dokud nespadly zdi Jericha.
Poznámky Beth Moore přinesly očekávané reakce ze strany některých kazatelů. Baptista Tom Buck z Texasu poznamenal, že jen „prostým čtením“ úryvku z Novozákonní knihy 1 Timoteovi zakazuje ženám učit nebo kázat.
Naproti tomu někteří novozákonní teologové poukazují na další dopisy přisuzované Pavlovi, které vyjadřují různé postoje. Pavel také dovolil jáhence Foebí, aby nahlas četla dopis v domácím sboru. Pavel si vážil sestry Junii a jejího spolupracovníka Andronika natolik, že je označil jako „chvályhodné mezi apoštoly“.
Jak ale dále píše RNS za posledních 20 let vydali jižní baptisté spolu s dalšími evangelikálními denominacemi sérii knih a organizovali konference s cílem podpořit program oslavující důstojnost tradičních genderových rolí, v nichž se manželky podřizují svým manželům v domácnosti a v kostele mohou kázat jen muži.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 13. dubna 2021 Foto: Wikimedia Commons – Beth Moore