Běloruský režim začíná útočit na katolickou církev. Hlavními zprávami pondělí jsou hned dvě zcela bezprecedentní události přímo spojené s řkc.
Arcibiskup Tadeuš Kandrusievič byl v minulých dnech služebně v Polsku. V pondělí se vracel do Běloruska – a na hranicích ho zadrželi a bez uvedení důvodu nevpustili do Běloruska. Několik hodin čekal, pak se vrátil do Polska. Kandrusievič je běloruským občanem, takže takové jednání je nejen skandální, ale přímo protiústavní. Na několika místech v zemi se konaly protesty katolíků, v Minsku prošlo křížové procesí několika stovek lidí.
Druhá událost je neméně ostudná. U Červeného kostela v Minsku „neznámé osoby“ vyrazily původní zámky a změnily je na jiné, bez vědomí místních duchovních. Ti se nemohli ráno dostat do kostela. Později dostali jeden svazek nových klíčů. Kostel svatých Symona a Aleny (či „po evropsku“ Simona a Heleny), podle barvy svých cihel zvaný „Červený“, byl vybudován v letech 1905 – 1910 v neorománském stylu. Je to kostel s liturgií v běloruštině, který je trnem v oku úřadům. Katolická církev je druhou nejsilnější denominací v Bělorusku, hlásí se k ní zhruba 1,5 milionu lidí (Bělorusko má necelých 10 milionů obyvatel), přičemž tamní katolíci jsou jiní než většina našich. Vzhledem k tomu, že roli „národní“ státem podporované církve hraje církev pravoslavná, hlásit se k jinému vyznání, včetně řkc, vyžaduje jistou dávku odvahy. Naprostá většina řkc věřících jsou tedy lidé skutečně oddaně věřící, ochotní si svou víru obhájit, a mnozí jsou také společensky či politicky angažovaní. Poštvat si proti sobě takovou sílu není od režimu příliš moudrý krok. Nehledě na to, že se jedná o diplomatický skandál a čeká se na reakci Vatikánu.
Hlavní představitel pravoslavných Pavel veřejně zalitoval, že popřál Lukašenkovi k vítězství ve volbách, načež byl odvolán z Běloruska. Hlavní představitel katolíků se opakovaně vyjadřoval kriticky, naposledy 30. srpna – a 31. srpna nebyl vpuštěn do Běloruska. Církev napříč denominacemi se zaktivovala a zapojila se do dění. Většinou pořádáním modliteb jak společných, tak denominačních, ale věřící se také účastní demonstrací s transparenty s biblickými texty či vyznáními typu „Bůh miluje Bělorusko“, „Ještě je čas činit pokání – Bůh je milosrdný“ apod., a také rozdávají demonstrantům Bible. V příloze posílám dvě modlitební výzvy – jedna je právě od arcibiskupa Kandrusieviče, druhá od letničního pastora Antonia Bokuna, kterého někteří z vás znají. Pro Čechy úspěšná sametová revoluce přinesla několik měsíců trvající duchovní probuzení. Kéž se v Bělorusku stane totéž!
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
Autor: Olga (chce zůstat v anonymitě) Datum: 1. září 2020 Foto: Olga – protesty v Bělorusku