AALST – Tradiční karneval v belgickém Aalstu se opět neobešel bez antisemitských karikatur. Podle izraelského velvyslance v Belgii, Emmanuela Nahshona je to „morální poskvrna Belgie“. Organizátoři však argumentují tím, že „si dělají legraci ze všech stejně“ … tak proč by si ji nesměli dělat i ze Židů? V sobotu večer začala třídenní masopustní slavnost, součást „Vlámského kulturního dědictví“. V kulturním centru De Werf se koná parodie na zasedání místní radnice, při kterém si organizátoři karnevalu utahují z belgických i lokálních politiků. Pak zvolí „prince karnevalu“, který po tři dny vládne městu. Jsou to dny plné hluku, barev, nevázaného veselí a hodování.
Průvody masek, který sledují místní i turisté všeho věku, trvají několik hodin (jiné v neděli, pondělí i úterý). Maškary jsou různého druhu: historické kroje a variace na ně; klauni a šašci; hororové zjevy; kreace s prvky husarských uniforem; politické karikatury; pohádkové bytosti a pitoresknosti na volné téma. – V maskách bývají i přihlížející a dělají legraci ze sebe, ze všeho a ze všech.
Problémy: nejen antisemitismus
Organizátoři už v minulosti několikrát narazili na problémy: poprvé to bylo v roce 2005, kdy velvyslanec Saúdské Arábie předal stížnost Arabské ligy na to, že jedna skupina účastníků představovala teroristy ukryté v burkách. Belgická vláda tehdy odpověděla, že na karnevalu nedošlo k ničemu, zač by bylo třeba se omlouvat. Situace se změnila v roce 2013, kdy jedna skupina vystoupila v napodobenině uniforem SS; na druhé straně alegorického vozu, připomínajícího „dobytčák“ kráčeli „Židé“. „Esesáci“ drželi plechovky s nápisem „Cyklon B“, v narážce na plyn, jímž byli vražděni vězni v nacistických vyhlazovacích táborech. To vedlo k oficiálnímu protestu organizace UNESCO, která karnevalu v roce 2010 udělila status „nehmotné světové dědictví“.
Loni se v průvodu skupina De Vismooil’n objevila na alegorickém vozu s figurínami dvou ultraortodoxních Židů s orlími nosy a štrajmly (tradiční kožešinové čepice některých chasidů). Oblečení nebylo tradičně černé, ale růžové. Postavy seděly na pytlích s penězi a jedna měla na bílého potkana. Alegorický vůz měl název „Sabatical“ a záměrem autorů bylo „reagovat na stále rostoucí ceny“. – Belgické židovské organizace podaly stížnost organizaci UNIA. Ta dospěla k názoru, že „nedošlo k porušení zákonů, neboť vše se odehrálo v kontextu karnevalové parodie a bez zlého úmyslu členů skupiny“.
Smějeme se všem stejně! (Opravdu?)
Organizátoři na loňskou kritiku zareagovali obranou. Loni v říjnu vydali propagační materiály s rozesmátou postavičkou chasida, který v místním dialektu říká: „UNESCO, no to je fór!“ Muslim v podobném stylu říká: „Z nás si udělali srandu taky.“ Na další je pak sdělení: „Smějeme se všem stejně!“ Jejich tvůrce Kris Vonck k tomu řekl, že cílem není dělat si legraci ze Židů, ale hlavně z organizace UNESCO. Hans Knoop, mluvčí vlámských židovských organizací to označil za „Čistou provokaci.“ – 13. prosince loňského roku UNESCOstáhlo karnevalu svoji podporu a vyňalo jej ze seznamu nehmotného světového dědictví“ (starosta Aalstu poslal předem žádost o vyjmutí).
Letos před začátkem karnevalu začali organizátoři prodávat „rabínské“ masky, karikující chasidy. (Podle Jpost jich prodali několik set.) K sadě patřil veliký nos, pejzy a černé klobouky. Skupiny, karikující Židy byly letos dvě. Jedna šla kolem struktury označené jako „Zeď nářků“; postavy s obrovskými černými štrajmly měly těla, připomínající hmyz. Druhá se jmenovala „Jews for Climate (tj. „Židé za klima“ místo hnutí „Mladí za klima“). Podle fotografií v místním deníku Heet Laatste Nieuws se však jednotlivých karikatur na židovské téma objevilo více (a další se mohou vyskytnout v příštích dnech). Na fotografiích je také skulptura tří postav vousatých Židů sedících u zlatých cihel a zakrývajících si oči, uši a ústa (jako známé tři opice). Na nich jsou nápisy „Respekt pro Vismooil’n”, tedy skupinu, která měla loni na karnevalu kontroverzní karikatury. A jak hodiny postupují, snímků „židovských“ karikatur přibývá.
Belgické židovské organizace jsou právě v nezáviděníhodném postavení. Pokud si budou stěžovat, nejenže budou obviněny, že nemají smysl pro legraci, ale nejspíš způsobí, že napřesrok projde Aalsem šklebících se „chasidů“ ještě více. Budou-li mlčet (což po předchozích stížnostech dost dobře nejde), mohou tím dát podobným karikaturám v Evropě „košer razítko“. – A na druhou stranu, jestliže karnevaly bývaly kdysi přitažlivé tím, že tématizovaly například sexualitu a výměnu pohlavních rolí (v Aalstu je zvykem, že se muži v úterý promenují v ženských šatech), dnes se jim nabízí „lákavě zakázané“ rasistické a xenofobní stereotypy…
Autor: Ztis.cz Datum: 26. únor 2020 Foto: EPA: „Žid“ na alegorickém voze.