Anabaptisté po celém světě si připomínají 500 let od chvíle, kdy jejich zakladatelé poprvé pokřtili dospělé v okolí Curychu a zahájili tak radikální reformaci. Anabaptistické hnutí, jehož tradice zahrnuje mennonity, amiše a další malé křesťanské skupiny, bylo dlouho definováno vírou v odluku církve od státu, v to, že vstup do církve by měl být dobrovolným rozhodnutím, a pro mnohé také závazkem k nenásilí.
V Severní Americe byl vrcholnou událostí úterní vydání nové studijní bible, která zahrnuje poznatky téměř 600 laických skupin, ale v průběhu následujících měsíců si budou anabaptisté po celém světě připomínat toto výročí bohoslužbami, hudbou, přednáškami a dalšími akcemi. Tyto akce vyvrcholí 29. května celodenní akcí pořádanou Světovou mennonitskou konferencí v Curychu, která bude zahrnovat workshopy, koncerty, panelovou diskusi, historické procházky a ekumenickou bohoslužbu.
SOUVISEJÍCÍ – Jižní baptisté jen těsně neschválili trvalý zákaz služby žen v pozici pastora
Religion News Service informuje, že tato akce odráží historii hnutí v této oblasti. V lednu 1525 se v domě Anny Manzové sešla skupina mladých lidí, z nichž někteří se později stali prvními mučedníky hnutí, aby se navzdory místní vládě navzájem pokřtili.
Anabaptisté byli původně negativně označováni za „novokřtěnce“, protože tato skupina odmítala křest dětí.
John Roth, emeritní profesor historie na Goshen College, který rovněž koordinuje celosvětové a severoamerické akce k 500. výročí, řekl RNS, že ve srovnání se 450. výročím, které bylo „ trochu zjednodušené“, protože se soustředilo na několik klíčových osob a Curych, bude tato vzpomínková akce „mnohem pokornější, méně nostalgická, více konfesní a více ekumenická ve svém přístupu“.
V Kostarice budou členové všech 25 sborů o víkendu po výročí slavit zvláštní bohoslužbu s kulturními vystoupeními a prezentací historie mennonitů v Kostarice i globální historie anabaptistů.
Cindy Alpízarová, pastorka církve Jesucristo es el Señor („Ježíš Kristus je Pán“) v kostarické Heredii, která nedávno vedla kurz o dějinách anabaptistů pro pastory, řekla: „Poukazujeme na radikální následování Ježíše, ať to stojí, co to stojí.“
„Být pacifisty neznamená jen nenásilí a zdržení se násilí, ale naopak pracovat pro mír a především pro ústřední postavení Ježíše,“ řekl Alpízarová.
Církve po celých Spojených státech budou v následujících měsících připomínat toto výročí vlastními akcemi, včetně sérií kázání, zpěvů písní a historických prezentací.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 28. ledna 2025 Foto: Wikimedia Commons
1 Komentář
Martin Hambálek
Upozorňuji, že na začátku článku jde zřejmě o nepřesný překlad originálu: „Anabaptistické hnutí, jehož tradice zahrnuje mennonity, amiše, Církev bratrskou a další malé křesťanské skupiny…..“
Místo „Církev bratrská“ by zde mělo být něco jako „bratrské hnutí“ nebo podobně. Dnešní Církev bratrská má své počátky teprve koncem 19. století ve východních Čechách a v Praze.