A tak, bratří, svou sílu hledejte u Pána, v jeho veliké moci. Oblecte plnou Boží zbroj, abyste mohli odolat ďáblovým svodům. Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla. Ef 6, 10
Kdybychom tento text četli někde v latinské Americe, v Asii nebo v Africe, posluchači by s ním neměli problém. Čteme-li ho v Evropě, pak to vypadá tak trochu jako pohádka. O jakých „nadzemských silách zla“ Pavel píše? Proti komu jinému, než proti lidem z masa a kostí vedeme svůj boj?
Nejlépe je pochopitelně nebojovat s nikým, ale když už to musí být, pak naši nepřátelé jsou lidé, nikoli duchové, mocnosti nebo síly někde v povětří. Mnoho lidí by namítlo, že i Češi věří v nadpřirozený svět, protože mnoho Čechů i Evropanů věští z horoskopů, používá kouzelné kameny nebo chodí ke kartářkám. Náš národ v tomto patří dokonce k nejvíce praktikujícím v Evropě. To sice ano, ale jedná se o pověry, o víru v osud, nastavení hvězd, o astrologii. Pavel zde ale hovoří o jiné dimenzi zla. Hovoří o inteligentních bytostech, o mocnostech, o něčem, co dokonce ovládá tento věk. Jako křesťané a jako církev tedy máme co do činění s inteligentními bytostmi nebo bytostí, která má v Bibli nejčastější jméno Satan.
Na západě tomuto pojetí moc nevěříme, protože zdroj zla jsme schopni tzv. vědecky odůvodnit. Zlo má buď psychologické, nebo sociologické důvody. Z toho plyne, že pokud změníte okolnosti, prostředí, přirozené důvody zla, změní se i člověk. Bude-li člověk vzdělanější, bude-li vyrůstat v harmonické rodině nebo prostředí, změní se k lepšímu. Jedna z nejznámějších teorií, je teorie nevinného divocha. Člověk je ve své podstatě dobrý a zkazila ho společnost. Rodí se jako nepopsaný list papíru a pokud na tento nepopsaný list napíšete dobré věci, bude člověk dobrý. Myšlenka nevinného divocha pak prostupuje literaturu a je známe třeba v postavách robinsona, indiánů a dalších. Argumenty o propojení zla a prostředí jistě nemůžeme vyloučit. Pokud jste někdy znali někoho, kdo adoptoval děti v pozdějším věku, pak víte, jak je někdy složité toto dítě integrovat z ústavní péče do rodinného života. Zde prostě hraje roli prostředí. Zároveň ale nejen to…
Dalším problémem je, že v naší společnosti nemáme příliš rádi slovo zlo. Je příliš černobílé, příliš odsuzující a posuzující a to se v rámci korektnosti nemá vyslovovat. Proto se volí slova jako disfunkce, patologie, úchylka nebo nemoc. Ano, někdy tomu tak skutečně je, ale někdy nikoli. Zlo je zlem a je třeba ho dokázat pojmenovat.
„Jsem si jistý, že jedna z hlavních příčin dnešního úpadku církví je v tom, že zapomněla na ďábla. Vše se připisuje nám, všichni jsme se stali ve svém postoji a myšlení psychology. Nepoznáváme tento velký a objektivní fakt bytí ďábla, protivníka, žalobce a jeho ohnivé šípy“.
V 17. století napsal puritánský kazatel Richard Baxter knihu „O melancholii“, což bychom asi dnes přeložili jako „O depresi“.
Psychologické – napětí v rodině, v práci, psychické indispozice.
Morální – život ve lži, podvody, rozdvojený život.
Démonické – posedlost, zahrávání si s okultismem.
Jedním extrémem je, že hledáme démonickou podstatu v jakýmkoliv důvodu deprese nebo melancholie. Druhým extrémem pak je, že na démony nevěříme. Jenže problémy, které prožíváme, bývají vícevrstevné.Pavel v tomto textu píše o ďáblovi a mocnostech, které ovládají náš věk. Kdo to tedy je? O koho se jedná? Bible mluví o satanovi jako o osobnosti s určitými rysy jako je inteligence (2 Kor, 11, 3) city, hněv (Zj 12, 17), touha (Lk 22, 31) a vůle (Iz 14, 12 – 14, 2 Tim 2, 26). Ve Starém a Novém zákoně se o satanovi mluví jako o osobě (Jb 1, Mt 4, 1 – 22).
Tu člověk, v kterém byl ten zlý duch, se na ně vrhl, všechny je přemohl a tak je zřídil, že z toho domu utekli nazí a plní ran. To se rozhlásilo mezi všemi židy i pohany, kteří žili v Efezu; na všechny padla bázeň a jméno Pána Ježíše bylo ve velké úctě. Přicházeli i mnozí z těch, kteří uvěřili, a přede všemi vyznávali, že také oni dříve používali zaklínání, Sk 19.
Jak se ale ďábel projevuje? Je to tak, jako v Efezu? Posedlost se jistě může projevovat podobnými manifestacemi, zároveň text v Efezským není o exorcismu, ale o životě církve. Když jsme si popsali charakter ďábla a démonů, pokusme se to nejen sumarizovat, ale hledat, jak mohou působit i v nás. V textu čteme výzvu, abychom odolali ďáblovým svodům. Toto slovo doslova znamená úskok, trik. V jednom biblickém výkladu je toto slovo vysvětlené jako vojenská lest, která poskytuje kombinaci taktické šikovnosti a důmyslného svádění.
Z výkladu vyplynuly asi dvě hlavní charakteristiky, jak satan působí na věřící. Pokouší je a obviňuje. Ale jak??? T. Keller vypočítává několik způsobů, jak nás ďábel pokouší, a myslím, že to může být pro nás inspirací, protože to rozkrývá plány našeho hlavního nepřítele. A jak známo, když vidíte nepříteli do jeho plánů, můžete ho snadněji porazit.
– Racionalizace hříchu. Nejsem zvědavý, jen mám zájem. Nepomlouvám, jen hodnotím druhé lidi.
Nejsem tvrdý, jen říkám pravdu do očí.
– Vidíme hříchy vedoucích a zdůvodňujeme to slovy, když může on, mohu i já.
– Laciná milost. Jinými slovy Bůh mi stejně odpustí.
– Zasloužím si to. Např. hříchy nevěry byly zdůvodněny, když tak tvrdě pracuji, potřebuji nějaký ventil.
– Když jsem tak dobrý, mohu v něčem jiném hřešit.Jak nás satan obviňuje:
– Příliš se zabýváme minulostí a hříchy, které jsme udělali a nemůžeme je vrátit.
– Pocit, že za to, co jsem provedl, musí přijít odplata. Tedy Bůh mě musí potrestat. Mám autonehodu, mám nemocné děti, něco se mi stalo, pak mě Bůh jistě trestá.
– Pocit, že jako křesťan bych neměl prožívat úzkosti, zápasy a vnitřní boje. Že bych prostě měl důvěřovat.Nyní, když jsme ve stručnosti viděli, kdo je satan, jak na nás útočí, podívejme se, jak jeho útokům čelit. Více se dozvíme příště, až budeme mluvit o Boží zbroji, nicméně už teď se podívejme na to, jak satanovým útokům čelit.
Podobně je to i s námi a z realitou duchovního boje. Pavel prosí za Timotea, aby bojoval dobrý boj (1 Tim 18) jinde aby bojoval dobrý boj víry (1 Tim 6, 12). Sám o sobě Pavel tvrdí, že dobrý boj bojoval a zachoval víru (2 Tim 4, 7). Timoteovi říká, že musí snášet těžkosti jako voják Ježíše Krista ( 2 Tim 2, 3). Jinde pak že kdo se dal na vojnu, nezaplétá se do věcí běžného života (2 Tim 2, 4). Nejde o to být v nějakém stavu vyšinutí, ale brát vážně realitu satana, jeho pokušení a útoků. Zároveň když vidíme, že se mu poddáváme, pak se vrátit k Ježíši a hledat sílu u něj.
Jinak řečeno vědět, kde jsme zranitelní a dávat si na tyto oblasti pozor, modlit se, být na stráži, kontrolovat, co pouštíme do své mysli. At nám v tom Bůh dává sílu a odhodlání.
1 Komentář
Karel Krejčí
Myslím, že je to dobře napsané. Z biblického pohledu nepochybně. Že satanské duchovní síly jsou realitou ani o tom nepochybuji, protože jeden takový zápas „na život a smrt“, jsem sám v jednom snu musel vybojovat. Ten sen mi ale dal poznání, jak jsme ovládáni strachem. Není žádná síla, která by nás mohla připravit o život . Pokud si toto uvědomíme, přestanou být pro nás satanské síly realitou a my již přestaneme býti otroky tohoto postoje, ale začneme s upřímností hledat příčiny našich životních problémů sami v sobě. Jaký má smysl vyjmenovávat oblasti, kde nás ďábel nejvíc pokouší? Tím si přece naopak tuto realitu přitahujeme.
Jsme přece pod Boží ochranou a jsme vykoupeni Ježíšovou drahou krví a pokud máme naději v Kristu jen pro tento život, jsme nejubožejší ze všech lidí.