WEA (Světová evangelikální aliance) zahájila projekt AD 2020 Globální rok bible s cílem „vyzdvihnout Bibli jako trvalý základ jednoty, svobody, rozvoje a kvality života dnes i pro nadcházející roky“.
V srpnu minulého roku biskup Efraim Tendero, generální tajemník Světové evangelické aliance (WEA), zahájil během projevu na mládežnické konferenci světový rok Bible.
„Zdůrazníme důležitost Bible jako trvalého základu pro podporu jednoty, svobody, rozvoje a kvality života dnes i pro nadcházející roky,“ cituje Tendera portál Evangelical Focus. V muzeu Bible ve Washingtonu se 16. září sešlo asi 80 křesťanských představitelů z 24 různých zemí, aby oznámili a vyjádřili svou podporu tomuto návrhu. Tuto iniciativu již podpořilo mnoho vlivných křesťanských organizací.
„Na rozdíl od posvátných spisů mnoha jiných tradic, cílem křesťanství je, aby byla Bible čtena a chápána všemi lidmi“, zdůraznil biskup Efraim Tendero. Vysvětlil, že „to není příliš mystické pro to, aby ji lidé pochopili.“
„Neznalost Písma znamená nepoznání Krista. Chceme-li znát Krista, chceme-li pochopit cestu k Bohu, musíme znát Bibli. Je to Boží vyvolený prostředek, jak odhalil sebe a svou vůli lidstvu,“ dodal Tendero.
Generální tajemník WEA zdůraznil, jak „od počátku století šíření Bible a křesťanství nesmazatelně formovala evropské kultury“. „Ještě konkrétnější je, že osobní setkání Luthera, Kalvína a dalších reformátorů s Biblí zahájila masivní duchovní, sociální, ekonomickou a politickou transformaci v Evropě, jejíž účinky lze vidět dodnes.“
Tendero také zdůraznil význam oslovení „milionů mladých lidí, kteří hledají smysl ve věcech tohoto světa, aniž by někdy slyšeli Boží poselství o duchovní spáse.“
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novinAbychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Rádi byste nám pomohli pokračovat v této misi a měli tak možnost se na ní spolu s námi.
-mn- Datum: 1. říjen 2019 Foto: WEA – generální tajemník WEA biskup Efraim Tendero
6 Komentáře
Eva Hájková
Musím napsat, že tomu nevěřím. Tedy nevěřím, že bez důkladné znalostí Bible člověk nemůže poznat Krista. Je někde psáno, že apoštol Pavel svým církvím doporučoval čtení Bible jako něco, bez čeho nelze poznat Krista?
Nevěřím, že na tomhle světě budou jednou Bibli číst úplně všichni. Ani nevěřím, že Bůh si to přeje. Křesťané mají být solí země, což logicky znamená, že jich nemá být mnoho. Je psáno: Kdyby sůl ztratila chuť, čím se bude solit? A mohli bychom dodat: Kdyby všechno byla jenom sůl, bylo by to dobré a mělo by to smysl? Zrovna včera jeden diskutující na Referendu psal, že obyvatele zeměkoule je zapotřebí homogenizovat. Proč? Vždyť jak by to vypadalo, kdybychom byli všichni stejní?
Čím víc budou křesťané přijímat Ducha Páně a proměňovat se v něj, tím víc budou ostatní lidé Krista poznávat.
Pavel Figa
Ohledně soli. Nejde o to, jestli má být soli málo nebo mnoho. Ale jestli je sůl slaná. Slaný křesťan je podobný Kristu, neslaný světu.
David Jan
Neznalost Bible = neznalost Krista? Raní křesťané žádnou Bibli neměli. Kde by ji vzali? Spisy Starého zákona byly velmi nákladné a v celku je měla snad nějaká synagoga. A novozákonní spisy? Existovalo ústní podání, výroky Krista, zvěst, že Kristus vstal z mrtvých. NZ v prvních desetiletích ještě nebyl a ještě dalších sto let se diskutovalo o tom, co tam patří. Neznali tedy Krista?
Arnošt Kobylka
Už za Pavlových cest jsou sepsány jeho hlavní epištoly, které již obsahují evangelium. Vedle toho zřejmě velmi brzy existoval soupis Kristových výroků, který se stal podkladem pro synoptiky, tj. Jana Marka s Petrem, Lukáše, průvodce Pavla a celníka Matouše pro židokřesťanské obce. Čili křesťanské spisy byly ve skutečnosti velmi brzy a je pravda, že pak další staletí se řešily některé okrajové spisy (Pastýř Hermův, …). Ale psané slovo měla církev velmi brzy a velmi brzy ho chápala na roveň dosti rozšířené řecké Septuagintě, čili SZ. A už Petr v epištole píše o Pavlových spisech a srovnává je s jinými spisy Písma.
Ale přesto je Písmo věc „pouze“ služebná, slouží poznání Krista a spásy a k čistotě Boží zprávy a učení, ale toto poznání lze nabýt i ze svědectví, jiných knih apod. Podstatné věci jsou ty, jež jsou ke spáse nezbytné Boží trojice konající Boží plán spásy a z lidské strany víra v Trojici a tento plán láskou jednající v naději na konečné vítězství pravdy a svatých. Jiné následné služebné věci jsou Společenství církve, Bohoslužba, Svátosti, Dary Ducha, Chvály a Modlitby, Svědectví, Služba, Povzbuzení a Kázeň, … To jsou věci, bez nichž křesťan přímo nezahyne, ale jsou nezbytné pro budování jednotlivce i církve. A pak jsou formy, ty jsou místně a časově proměnné.
David Jan
Jasně, každý křesťan měl doma komplet starý a nový zákon ve svitcích.
Eva Hájková
Otázkou je také, uměli-li tehdy všichni lidé číst.