HAIFA – Spor o (ne)vhodnost sochy McJesus na výstavě „Sacred Goods“ (Posvátné zboží) v Haifském muzeu umění nabývá nových rozměrů. Po střetech z minulého týdne, kdy proti soše demonstrovalo několik set arabských křesťanů se zdálo, že kauza skončí „kompromisním“ vyvěšením upozornění u vchodu, že některé artefakty mohou působit urážlivě.
Novinkou je, že o stažení díla požádal sám autor. Své rozhodnutí odůvodnil podporou hnutí BDS, bojkotujícího izraelské zboží a instituce. Pokud dojde ke stažení díla „McJesus“ z výstavy, Ježíš napodobující panáčka Kena a další provokativní kusy zůstanou na místě. Tvůrce sochy „McJesus“ – plastiky ukřižovaného maskota firmy McDonalds – je čtyřicetiletý Jani Leinonen z Finska. V neděli sdělil izraelskému rádiu Keshet, že o vystavení svého díla v Haifě se dověděl o den dříve ze spousty mailových zpráv, které mu najednou přišly.
„To mě velmi rozhněvalo, protože dílo je na výstavě proti mé vůli. Požádal jsem, aby je odstranili, protože jsem se stal členem hnutí BDS, které Izrael bojkotuje. Podle odpovědí kurátora jsem měl za to, že bylo z výstavy odstraněno,“ uvedl finský umělec.
„Když jsem se dověděl, že dílo je pořád ještě na výstavě a způsobuje násilné protesty, okamžitě jsem kurátorovi poslal další žádost, aby dílo odstranil, jak to už mělo být od začátku. Zatím jsem od muzea nedostal žádnou odpověď. (…) A proto, stejně jako protestující žádám, aby mé dílo bylo z výstavy okamžitě staženo,“ dodal.
Socha byla v rámci smlouvy mezi dvěma institucemi zapůjčena z finské galerie a Haifské muzeum umění prohlašuje, že od Leinona žádnou žádost o stažení díla nedostalo. Někdo zjevně neříká pravdu.
Výstava „Sacred Goods“
Tématem výstavy je podle organizátorů role náboženství v globalizované konzumní společnosti. už v názvu pohrává se slovy „Goods“ (zboží) a „gods“ (bohové, ale i bůžkové). Součástí jsou fotografie, ukazující náboženské předměty (kříže, židovské vzpomínkové svíčky apod.) jako zboží, vyrovnané v regálech nebo mezi akčním zbožím v supermarketech. Vedle konzumního využití (či zneužití) náboženských symbolů zpracovávají někteří umělci (jako právě Leinonen) téma konzumu jako „nového náboženství“.
Problém je možná v tom, že zatímco různá díla ukazují výprodej křesťanských (nebo židovských) symbolů v kýčovitém sériovém zboží, právě klaun na kříži zasahuje do ikonografie. Ačkoli kritizuje (spolu se sochou McBuddha), řetězec McDonalds za to, že se „zbožšťuje“, lze toto dílo číst i prostě tak, že Leinonen dělá z Ježíše šaška. – A v tuto chvíli věřící vnímají jako povinnost vystoupit proti urážce Ježíšovy osoby, a tím i křesťanského náboženství. (Nabízí se porovnání s nepokoji vyvolanými karikaturami muslimského proroka Muhammada v Dánsku, nebo hrou „Vaše násilí – naše násilí“ v ČR.)
Další spor o vztah náboženství a státu
Situaci pro deník Haaretz okomentoval archimandrita Agapious Abú Sa’ada z řecko-melchitské katolické archieparchie. Řekl, že v díle vnímá „poselství autora, který je sám věřícím křesťanem, ale co je vhodné pro Evropu a Finsko, není vhodné pro naši komunitu a nemůže se setkat s pochopením.“
V témže rozhovoru nicméně prohlásil: „Odsuzujeme urážku nejposvátnějšího křesťanského symbolu ze strany instituce, která má sloužit všem náboženstvím.“ Archimandrita (a další křesťanští duchovní, kteří ve věci jednali s muzeem) ovšem vědí, že kauza má i svůj etnický a politický rozměr. Proto se výslovně distancoval od jakýchkoli projevů násilí (ve čtvrtek kdosi na budovu muzea hodil zápalnou láhev a během pátečních střetů byli zraněni tři policisté) a varovat před pokušením „politických zájmů“.
Protesty totiž vypukly ve chvíli, kdy křesťansko-arabské menšině došla trpělivost s neřešením jejích stížností. Výstava trvá od srpna a v únoru bude končit. Mnozí se domnívají, že pokud by se uraženi cítili nábožensky zapálení Židé, úřady by věc řešily rychleji.
Ministryně kultury Miri Regevová poslala minulý čtvrtek řediteli muzea žádost stažení sochy s odůvodněním, že: „Zneuctění náboženských symbolů, které jsou pro mnoho věřících posvátné, je jako prostředek uměleckého protestu nelegitimní a nesmí sloužit jako umění v kulturní instituce, financované z veřejných peněz.“
Asociace pro civilní práva v Izraeli zaslala v pátek dopis zástupkyni nejvyššího státního zástupce Dině Zilberové. V něm žádá, aby ministryni kultury bylo vysvětleno, že nemá právo vměšovat se do umělecké náplně muzeí. „V Základním zákoně není ani slovo o zákazu urážlivého obsahu z náboženských důvodů,“ stálo v jejím prohlášení. Jinými slovy, další spor o postavení náboženství v Izraeli je na světě. Tentokrát v netradiční sestavě: Křesťanští Arabové + Člen BDS + ministryně kultury na jedné straně, versus Muzeum umění + zastánci sekulárního proudu na straně druhé.
Zdroj: ztis.cz Foto: Finnish National gallery – Finský výtvarník Leinonen, autor díla McJesus.
1 Komentář
Adam Hladky
„Problém je možná v tom, že zatímco různá díla ukazují výprodej křesťanských (nebo židovských) symbolů v kýčovitém sériovém zboží, právě klaun na kříži zasahuje do ikonografie. Ačkoli kritizuje (spolu se sochou McBuddha), řetězec McDonalds za to, že se „zbožšťuje“, lze toto dílo číst i prostě tak, že Leinonen dělá z Ježíše šaška.“
.. „právě klaun na kříži zasahuje do ikonografie“ .. a ten Buddha ne ?