New York – Emeritní kardinál zveřejnil názor na situaci kolem dohody mezi Vatikánem a čínskou vládou. V článku kritizuje římského biskupa a tvrdí, že situaci křesťanů v Číně nerozumí a dokonce to může vést ke zničení skutečné církve. Naopak vyzdvihuje práci kardinála Tomka ze Slovenska.
„Svatá stolice a Peking přerušili v padesátých letech vztahy. Katolíci a jiní věřící byli zatčeni a posláni do pracovních táborů. Celý národ byl pod otrockým jhem. Tyto věci zapomínáme příliš snadno. Zapomínáme také na to, že nikdy nemůžete mít skutečně dobrou dohodu s totalitním režimem,“ tvrdí v článku pro NY Times kardinál Zen.
„Čína se sice otevřela, ale i dnes je vše pod kontrolou Čínské komunistické strany. Oficiální církev v Číně je řízena tzv. Vlasteneckým sdružením a biskupskou konferencí, obě pod palcem strany,“ poukazuje čínský kardinál na vztahy mezi církví a státem.
Zen v článku chválí slovenského kardinála Tomka, který znal komunizmus a pod jeho vlivem si Vatikán držel Čínu na distanc. Dokázal rozpoznat hranice rozumné spolupráce. Tato situace se však podle čínského kardinála změnila po jeho odchodu. „Věci se změnily v roce 2002, kdy kardinál Tomko dosáhl věku odchodu do důchodu. Nahradil ho mladý Ital bez zkušeností a začal legitimizovat oficiální čínské biskupy příliš rychle, příliš snadno a vytvářel tak dojem, že nyní Vatikán automaticky přijme výběr Pekingu,“ popisuje Zen postup Vatikánu po odchodu kardinála Tomka.
Zvolením papeže Benedikta se však situace, podle kardinála Zena, změnila k lepšímu. Joseph Ratzinger zažil nacizmus i komunizmus a autoritářské režimy mu nebyly cizí. Zen v textu upozornil na důležitou událost, když Benedikt v roce 2007 vydal dopis čínské církvi a vyzval k usmíření, překlad byl zveřejněn s chybami a „tehdy se v Číně rozšířil mylný originál a někteří biskupové pochopili Benediktův historický dopis jako povzbuzení k tomu, aby se připojili k církvi schválené státem.“
Emeritní kardinál ve svém komentáři kritizuje papežův optimizmus vůči komunizmu, který je podporován „cyniky kolem něj“ a osobnosti jako kardinál Zen, které zažily a znají komunizmus, byly odsunuty na okraj. Obává se, že i případná návštěva Číny by stejně pro církev nepřinesla nic prospěšného, tak jak mnoho nepomohla ani návštěva Františkova křesťanům na Kubě.
„Věřící v Číně trpí a nyní se dostávají pod rostoucí tlak. Začátkem tohoto roku vláda zpřísnila předpisy týkající se náboženské praxe. Kněží podzemní církve mi říkají, že odrazují farníky od účasti na mši, aby se vyhnuli zatčení,“ popisuje situaci podzemní církve Zen. Čínský kardinál na závěr svého komentáře kritizuje přítomnost dvou čínských biskupů oficiální církve, kteří jsou „blízcí čínské vládě a jejich přítomnost na shromáždění byla urážkou dobrých biskupů Číny.“
-mn- Foto: Wikimedia Commons, kardinál Jospeh Zen
Tento článek by nevznikl bez Vaší podpory.Pokračovat ve čtení Přidejte se k podporovatelům