Sbory po celých Spojených státech a Kanadě zpívaly po celé desetiletí písně od pastora Briana Doerksena, které vyšly v roce 1990. Podobně tomu bylo také v případě chval od Jona Egana, které se staly populární v roce 2007.
Ale severoamerické sbory zpívaly asi jen tři roky písně jako „Worthy of honor and glory / Worthy of all our praise / You overcame.“
SOUVISEJÍCÍ – Americké megasbory nadále rostou, mají moderní chvály, malé skupinky a vyhýbají se kulturním válkám§
Využití současných moderních chval je na bohoslužbách mnohem kratší než tomu bylo v minulosti. Podle nové studie vydané v časopise Worship Leader je to asi jen třetinou toho, jak tomu bylo před 30 lety.
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Profesor Mike Tapper ze Southern Wesleyan University pro tuto studii využil desítky let záznamů organizace Christian Copyright Licensing International (CCLI). Licenční organizace poskytuje pokrytí autorských práv pro asi 160 000 sborů v Severní Americe a dostává pravidelné reporty o využití chval při bohoslužbách.
Portál Christianity Today informuje, že při pohledu na nejčastěji hrané písně v těchto sborech od roku 1988 do roku 2020 byli autoři studie schopni identifikovat jejich životní cyklus. Průměrná popularita chval se dramaticky zkrátila z 10 až 12 let na pouhé 3 nebo 4 roky. Proč tomu ale tak je, autoři výzkumu nevědí.
Marc Jolicoeur, který se na studii také podílel, řekl pro Christianity Today, že data potvrzují to, co mnozí vedoucí chval intuitivně vnímají. Odpovídá to zkušenosti z jeho domovského sboru.
„Tento týden jsem od lidí z mého sboru dostal tři e-maily se slovy: ‚Viděl jsi tuhle novou píseň?‘,“ řekl. „Můj pastor neříká ‚Potřebuji tento týden nejnovější a nejlepší chválu na bohoslužbu‘, ale zároveň se mu písně zdají zastaralé.“
„Písně se vždy měnily,“ řekl Jolicoeur. „Ale my chceme, aby se skladby měnily rychleji. Taká je dnešní kultura. Je to polévka, ve které plaveme.“
Odborníci, kteří studují křesťanskou hudbu, však tvrdí, že změnu pravděpodobně nezpůsobují samotné písně, ale způsob její distribuce. V 90. letech se vedoucí chval na konferencích dozvěděli o nových písních. Potom naučili píseň své sbory tak, že ji hráli tři týdny po sobě, týden vynechali, další neděli ji hráli znovu a pak ji zařadili do repertoáru.
Nyní se vedoucí chval dozvídají o nových skladbách, když vyjdou na Spotify, Apple Music, Amazon, iTunes, Pandora a YouTube. Mnoho křesťanů bude streamovat novou píseň několik týdnů, než ji uslyší ve sboru. Celý proces se stal mnohem dynamičtější.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 7. prosince 2021 Foto: Sandals Church