Ukrajina slaví Vánoce dvakrát, přičemž ctí východní i západní církevní kalendář. Přesto letniční křesťané tentokrát strávili adventní týden do 25. prosince modlitbami a půstem, zatímco baptisté dělali totéž od Štědrého dne do Nového roku.
Důvod? Desítky tisíc ruských vojáků nashromážděných na hranici s Ukrajinou a hrozící invaze.
„Modlitba je naší duchovní zbraní,“ řekl portálu Christianity Today Igor Bandura, viceprezident Svazu baptistů Ukrajiny. „Bůh může zrušit to, co politici plánují.“
SOUVISEJÍCÍ – Proruský Donbas brojí proti evangelikálům, zakázal tři sbory
Ruskem podporovaní separatisté od roku 2014 ovládají Donbas, který se nachází na jihovýchodě Ukrajiny. Evropská evangelikální aliance (EEA) v listopadu prohlásila Donbas „oblastí Evropy, kde církev trpí nejvíce“. Celkově kvůli konfliktu zemřelo už přes 14 000 lidí a dalších 2 až 5 milionů osob opustilo své domovy.
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Ve snaze pomoci z ruské strany byl Vitalij Vlasenko označen za špióna. Nyní generální tajemník Ruské evangelikální aliance (REA) se na své vlastní náklady dostal z rodné Moskvy do válečné zóny na Ukrajině.
Představitelé separatistických republik vytvořili zákony k opětovné registraci církví, zdánlivě podle zásady svobody svědomí a shromažďování. Před dvěma lety však úřady v Luhansku prohlásily baptisty a letniční za bezpečnostní hrozbu. Pastoři byli zavražděni; modlitebny byly zabrány státem.
„Naši bratři v Kristu na Ukrajině volají: Proč netlačíte na Rusko, aby zastavilo tuto agresi?“ říká pro Christianity Today Vlasenko. „Říkáme jim, že jsme malá menšina bez postavení a jasných informací a Rusko oficiálně není součástí tohoto konfliktu.“
Nejde to dobře, přiznává. Vztahy mezi evangelikály v sousedních národech se vyostřily a někteří přijali to nejhorší z jeho cesty v prosinci 2018 na separatistické území, aby si promluvili s tamními úřady o procesu registrace.
Vlasenko slyšel, že povolení na setkání se státními úřady mohou získat pouze osoby napojené na KGB.
Ve skutečnosti Vlasenko řekl, že návštěva byla uspořádána díky předchozím kontaktům s metropolitou ruské pravoslavné církve v Luhansku. Vaše církev obdržela registraci, řekl ruský evangelikální lídr svému pravoslavnému protějšku; kde je naše křesťanská solidarita?
Bez registrace byly modlitebny odpojeny od plynu a elektrické sítě. Všechny zbývající evangelikální sbory fungují nelegálně, ale některé stále využívaly své budovy. Ale teď je v regionu zima.
Metropolita souhlasil, že situace je špatná, a usnadnil kontakt s úředníkem pro náboženské záležitosti. Vlasenkovi bylo řečeno, že registrace bude udělena všem, kteří dokončí proces. Informaci předal ukrajinským kolegům. Dnes jsou ale podle něj vztahy na mrtvém bodě.
SOUVISEJÍCÍ – Co čeká křesťany na Donbasu? Pronásledování je pod taktovkou Ruska, tvrdí profesor
„Chápu, že jsou v obtížné situaci,“ konstatuje pro CT Vlasenko. „Většina sborů má své sídlo v Kyjevě, tak jak mohou přijmout registraci a vysvětlit to svým bratrům v ukrajinském hlavním městě?“
Sbory v Donbasu však stojí před volbou: Pokračovat v utrpení nebo pokračovat ve službě. Vlasenko zůstává neutrální, protože jim jako Rus nemůže radit.
Modlitby za křesťany, „tam, kde církev v Evropě trpí nejvíce“
Některé důvody, proč region na východní Ukrajině, ovládaný proruskými rebely, potřebuje modlitby:
• Mnoho sborů je nelegálních a nemohou se setkávat, zejména evangelikální a ukrajinské pravoslavné. Celé denominace jsou bez odůvodnění klasifikovány jako extremistické.
• Velká část křesťanské literatury je zakázána, včetně ruského synodálního překladu Bible. Církevní budovy byly zabrány násilím; křesťanská univerzita v Doněcku je obsazena vojáky.
• Registrační systém pro náboženské komunity je naprosto nespravedlivý. Církvím byly jejich žádosti zamítnuty nebo byly později zlikvidovány kvůli údajnému extremismu.
Letniční se smířili s novou realitou. „Vnímali jsme to jako nejlepší možný prostředek k přežití,“ řekl pro Christianity Today Kulakevyč. „Ve vedení ruské letniční církve jsou ukrajinští misionáři z doby před 30 lety; známe je.“
Ale ne všechny vztahy jsou dobré. To, co nazval druhou největší letniční skupinou v Rusku, vede vůdce „100 procent oddaný kremelské agendě na Ukrajině“.
I v jeho vlastní denominaci byly vztahy obtížné. Kulakevyč mluvil o frustraci ukrajinských letničních v roce 2014, kdy ruská letniční denominace nedokázala protestovat proti jejich utrpení. Později se ale dozvěděli, že jako občané trpí ruští evangelikálové ještě víc.
V srpnu Rusko prohlásilo ukrajinské letniční skupiny nové generace za „nežádoucí“ a fakticky jim zakázalo vstup do země. A v říjnu vstoupila v platnost nařízení požadující, aby všichni duchovní a misionáři vyškolení v zahraničí absolvovali oficiální státem organizovaný kurz, pokud chtějí pokračovat v duchovenské službě.
„Musím uklidnit naše horké hlavy [na Ukrajině], které požadují, aby [ruští evangelikálové] mluvili proti Putinovi,“ řekl Kulakevyč. „Nejsme v jejich kůži a nechápeme rizika, která podstupují pro evangelium.“
Bandura dosáhl podobného porozumění před dvěma lety, když na Ukrajinu přišel Baptistický svaz Ruska. Představitelé ruské a ukrajinské baptistické církve pořádali setkání, které pomohlo uzdravit vztahy, dodává pro CT Bandura. Po dvou dnech jednání za zavřenými dveřmi bez veřejných prohlášení byly problémy mezi nimi vyřešeny.
„Chápeme, že situace v oblasti náboženské svobody v Rusku je hrozná a neočekáváme, že za nás budou mluvit statečně,“ řekl Bandura. „Stačí, když budou mlčet.“
„Všichni říkáme, že jsme společně součástí Božího království,“ řekl Vlasenko. „Ale pokud jde o politiku, okamžitě se zase rozdělujeme,“ dodává pro americký evangelikální magazín Christianity Today.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 7. ledna 2022 Foto: Wikimedia Commons – pravoslavný chrám