Americký teolog a zakladatel newyorského sboru Redeemer se ve svém článku zamýšlí nad tím, jak by církev ve 21. století měla evangeliem zasáhnout okolní společnost. Keller se pro inspiraci dívá se ranou církev, kdy první následovníci Krista před Konstantinem byli tvrdě pronásledováni za to, že byli příliš exkluzívní, příliš úzcí ve svém smýšlení a tak velmi odlišní, a přesto všechno církev rostla.
Autor několika bestsellerů to nazývá efektivní „misijní setkání“ s římskou společností. Došlo ke srážce dvou odlišných světů, ale křesťanství se pro získání více přívrženců nepřizpůsobilo okolní kultuře, ale zároveň ani nezůstalo malou uzavřenou komunitou. Křesťanství kritizovalo a konfrontovalo svět kolem sebe a věřící pro své postoje trpěli, ale tato jejich víra přesvědčila mnoho lidí a přitahovala nově obrácené, kteří denně rozšiřovali komunitu křesťanů.
SOUVISEJÍCÍ – Popíral jsem smrt a ve vzkříšení jsem věřil jen napůl, říká Keller ke svému zápasu s rakovinou
Podle Kellera je zřejmé, že v dnešní západní společnosti jsou křesťané opět považováni za příliš exkluzivní s úzkým myšlením, což může vést také ke ztrátě práce ve vládní, akademické či korporátní oblasti.
Křesťané se ve své misijní práci musí vyvarovat myšlení, že efektivní evangelizace povede k rychlému a dynamickému růstu nebo k trvalému úbytku s jen velmi malým dopadem pro okolí. Keller jako příklad stručného souhrnu misionářské dynamiky v rané církvi dává pasáž z 1. Petra 2, 11–12, která říká, že někteří mimo církev křesťany obvinili a pronásledovali, zatímco jiní viděli jejich dobré skutky a oslavovali Boha.
Druhým důležitým aspektem úspěšné evangelizace je vyhnout se buď asimilaci, nebo strnulosti. Keller argumentuje, že existují křesťané, kteří pro získání lidí jsou ochotni bagatelizovat ofenzívnější aspekty křesťanské věrouky a naopak existují také takoví, kteří tvrdí, že jakákoli snaha přizpůsobit naši evangelizační prezentaci konkrétním kulturním odlišnostem je špatná. „Přesto Gregor z Nyssy v prologu svého Velkého katechismu trval na tom, že nemůžete získat pro Krista polyteistu a Žida stejnými argumenty. Svůj výklad evangelia musíte v každém případě přizpůsobit. A my také,“ píše na svém blogu Keller.
Raná církve dokázala vytvořit díky Origenovi či Tertuliánovi úspěšnou veřejnou obranu křesťanství. Augustin úspěšně hájil exkluzivně vypadající víru křesťanů. Dnešní křesťanství však musí podle Kellera také ukázat, jak nelze plnit ty hlavní sliby, které sekulární kultura dává ohledně smyslu života, spokojenosti, svobody a identity. Církev potřebuje společnosti ukázat různorodé příběhy lidí, kteří našli Krista a jejich životy byly změněny mocí evangelia.
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Křesťanství také potřebuje nabídnout logicky propracované knihy o křesťanské sexualitě. Jako další důležitý krok, ke kterému musí dojít, je veřejné pokání za minulé ale i současné selhání církve.
Keller jako obrovskou výhodu křesťanství vidí v jeho rozmanitosti. „Křesťanství je zdaleka nejvíce etnicky a kulturně rozmanitým náboženstvím na světě. To je pro křesťanství obrovský faktor důvěryhodnosti.“ Ale zároveň kritizuje církev na Západě, že v čelných pozicích tuto rozmanitost často nereprezentuje.
Dnešní křesťanství se musí snažit budovat mosty pro ty, kteří s ním nesouhlasí. Argumentuje příkladem prvních křesťanů, kteří byli krutě pronásledováni, a přesto dokázali odpouštět a neodplácet. „Nikde na Západě se s tím křesťané nesetkávají, přesto mnozí reagují na dokonce i verbální kritiku stejně laděným opovržením a útoky. Místo toho by křesťané měli být mírotvorci,“ konstatuje presbyteriánský duchovní.
Stejně jako raná církev také dnešní křesťané by měli být známí svou štědrostí, péčí o chudé a snahou o spravedlnost. Měla by být také známá svou prací mezi lidmi na okraji společnosti a zakládat misijní organizace, které vytváří síť sborů v největších městech světa, podle příkladu apoštola Pavla, který se snažil ve své době zasáhnout evangeliem centra Římské říše.
SOUVISEJÍCÍ – Povrchní náboženská víra čelící realitě smrti nepomáhá, tvrdí Keller
Církev dále podle Kellera musí jasně hovořit o svých postojích v oblasti sexuality. Církev nemůže sklouznout jen do udržení tradiční sexuální etiky mezi věřícími, ale musí se také naučit kritizovat falešný kulturní naradiv o sexu ve společnosti. Věřící se musí být také aktivní v v oblasti ochrany života.
Adaptování zvěsti evangelia té dané kultuře patří mezi další křesťanské výzvy. „Každá kultura vyžaduje, aby základy hříchu a spásy byly sděleny různými způsoby,“ tvrdí dále Keller. „Dnešní církev musí objevit různé způsoby, jak prezentovat evangelium naší kultuře.“
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-red- Datum: 26. srpna 2021 Foto: CC Search – Tim Keller