Mladý kazatel se obrátil na Johna Pipera s dotazem na téma spásy a svrchované Boží moci. Zmínil, že se zúčastnil debaty, v níž jeden křesťan řekl, že Duch svatý uschopňuje každého člověka potenciálně uvěřit v Boha, pokud se rozhodne spolupracovat. Posluchač uvedl, že je reformovaný křesťan, který věří ve svrchovanou Boží moc ve spasení.
„Věřím, že jsme spaseni milostí skrze víru a tato víra není naším „vlastním skutkem“, nýbrž spíše „Božím darem“, který přichází k vyvoleným (Efezským 2,8).“
Jeho dotaz směřoval k jádru rozdílu mezi teologii arminianismu a kalvinismu a Boží svrchované moci v procesu spásy. Baptistický teolog a zakladatel biblického semináře, John Piper, je znám pro svojí vášeň pro kalvinismus a reformovanou teologii.
„Existují dva velmi odlišné pohledy na to, jak funguje Boží milost při přivádění lidí z duchovní temnoty a nevěry do světla, života a víry, které nazýváme spásou a spojením s Kristem,“ řekl v úvodu Piper.
Jeden pohled na tuto problematiku označil kvůli jednomu z jeho nejvýznamnějších obhájců, kterým byl Jacob Arminius, arminianismem. Tím druhým přístupem je kalvinismus po Janu Kalvínovi.
Piper objasnil, že oba tyto pohledy se shodují na tom, že bez Boží milosti v lidském srdci existuje pouze smrt a nevěra. Člověk není schopen změny v srdci, která je nezbytná pro spásu.
Doplnil, že arminianismus souhlasí s kalvinismem, že hříšný člověk nemůže vyprodukovat život ani vytvořit víru. Rozdíl podle Pipera spočívá v tom, co Boží milost koná v lidském srdci a jak to souvisí s vůlí člověka.
Umožňující milost (prevenient grace) je frází, kterou arminiáni obvykle používají k popisu práce Boží milosti, která předchází samotnou víru. Arminiáni tvrdí, že bez toho by nepřišla ani víra, zkonstatoval americký teolog.
Piper dále citoval armianianského teologa Rogera Olsona z jeho knihy Proti kalvinismu. (Against calvinism). „Pokud někdo přijde ke Kristu s pokáním a vírou, je to jen proto, že to způsobila Boží ‚umožňující milost‘,“ napsal Olson.
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Wesley podle Olsona potvrdil původní hřích a úplnou zkaženost a duchovní bezmocnost, ale také potvrdil Boží univerzální dar umožňující milosti, která obnovuje svobodnou vůli člověka.
Klasická arminiánská teologie dává hříšníkovi možnost reagovat na evangelium pokáním a vírou díky Boží milosti. Boží spasitelná milost obnovuje svobodnou vůli člověka, která může přijmout nebo odmítnout Krista, tvrdil Olson.
Takže umožňující milost přivede člověka z hříchu do bodu, kdy může přijmout nebo odmítnout Boží práci ve svém srdci, vysvětlil Piper. Otázkou podle Pipera je, který z těchto pohledů je biblický.
Podle arminianismu nevykonává tento rozhodující okamžik v obrácení člověka Bůh, poznamenal a dodal, že kalvinismus říká, že Bůh překonává veškerý náš odpor a otevírá oči našich srdcí vůči Kristu.
„Věřím, že Boží spasitelná milost nejen obnovuje svobodnou vůli, která může přijmout nebo odmítnout Krista, ale otevírá naše slepé oči a dává nám možnost vidět přesvědčivou pravdu a krásu a hodnotu Ježíše,“ řekl Piper.
V jedné panelové diskusi nad otázkou spásy, Piper popsal tento proces jako, když si někdo sedne na kraj postele, ve které spí člověk, a zvolá na něho, aby se probudil. Vysvětlil, že takto k nám přichází Bůh a svým voláním probouzí spící srdce člověka k životu s Ním.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
Autor: -mn- Datum: 30. černa 2019 Foto: Wikimedia Commons – John Piper