Přestože Bibli pravidelně čteme, a mnoho z nás už desítky let, Bůh má pro nás stále nová překvapení. Já osobně si většinou myslím, že už znám význam daného textu a že nic nového mne tam nepřekvapí. Bůh mi možná i proto ukazuje, že pro můj zdravý duchovní život je užitečné číst biblické komentáře. Nechat překvapit tak, jako se to stává dětem. Jak je psáno: ‚Nebudete-li jako děti, …‘.
Jako například ten známý obraz Posledního soudu z Mt 25,31 – 46. Zde Kristus jako Soudce bude soudit úplně všechny lidi, kteří kdy žili. Ovce a kozlové budou od sebe odděleni. Ovce, aby s Kristem přijaly dědictví. Kozly naopak čeká věčný oheň a trápení.
SOUVISEJÍCÍ – Zjevení poodhaleno – Tři ženy ze Zjevení
Osobně jsem slyšel velmi mnoho výkladů takových, které mne, jako věřícího, znejisťovaly. Někteří kazatelé se nás ptali: chceš být ta ovce, nebo budeš kozel? Nebo nás varovali: podívej se na sebe, jak žiješ, pamatuj na řádnou péči o nemocné, cizince, vězně, uprchlíky, nebo jinak na Soudu uvidíš ten průšvih. Někteří vykladači zase vztahují význam skupiny Kristovi ‚nejmenší bratři‘ na židovský národ obecně, což je nemožné z kontextu dokázat. Takto berou obrazu celou jeho šíři a váhu. Ve skutečnosti totiž ti nejmenší bratři jsou věřící v Krista ze všech národů.
Co mne nedávno nesmírně moc povzbudilo, je nový pohled na tuto promluvu Pána Ježíše skrze komentář W. Hendriksena k Matouši. Jak nově vidět Boha, Krista, Jeho dobrotu, Jeho věčnou odměnu věřícím (i když bude i ten spravedlivý trest pro nevěřící). Nové pro mne je nejen smazání zbylé špetky minulých pochyb, nejistot a strachu ze Soudu. O hodně víc se teď těším na tu úžasnou událost Posledního soudu, když vím, jak mocně i zde Ježíš Kristus projeví svou lásku. Bude to rozhodně pecka!
Zmíním čtyři nové pohledy na obraz Soudu, přičemž ten čtvrtý, Kristova laskavost, se projevuje ve více oblastech. Všechny ty pohledy a oblasti souvisí s nesrovnatelnou Boží dobrotou.
První. Vím už, že neexistuje žádná možnost, že by mé lidské skutky mohly odvrátit Boží milost, darovanou v Kristu, podle slavných slov v Jn 10 nebo v Ř 8. Zde v Mt 25,34 je použitý stejný výraz ‚připraveno od založení světa‘ jako v Ef 1,4: On si nás ‚v Něm vybral před založením světa‘. Byl to Bůh, kdo milostivě připravil naše spasení. Naše dobré skutky nejsou kořenem, ale ovocem milosti. Že On vše připravil a vybral si člověka ke spáse, mi ukazuje na nesmírnou Boží dobrotu a lásku. Ukazuje to kříž Pána Ježíše, kde vytrpěl z Boží ruky trest za mé hříchy. On svatý na mém místě hříšníka. Jen Jeho je ta zásluha, jen pouhá víra v Něj jako v Božího Syna, v jeho vtělení, smrt a jeho vzkříšení Bohem dělá z bývalých kozlů ty ovce. On sám zařídil spasení, On se za své u Otce přimlouvá a On také ty, kteří Mu uvěřili, jednou odmění. Jak je k nám dobrý!
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Druhá věc, která mne při čtení komentáře oslovila, je to, co Ježíš oceňuje. Jedná se o uspokojování těch nejběžnějších každodenních potřeb a věcí jako najíst, napít, oblečení, pomůžeme cizímu člověku v jiných zemích, kde je fyzické pronásledování, navštívit vězněného křesťana, bratra Kristova. Kristus vidí, všímá si a odměňuje naše věrné plnění drobných životních povinností, často navenek jakoby maličkostí. V Božím království je spousta místa pro takové věrné. Současně ne každý, kdo se chlubí mocnými činy, jako je vyhánění démonů či prorokování v Jeho jménu, tam bude mít místo. Mt 7,22 – 23. Jak je Ježíš pozorný i k malým denním maličkostem!
Třetí nový pohled. Že tito lidé jsou skutečně dětmi Božími, dokazuje jejich reakce na slova Syna člověka. Oni si vůbec neuvědomují, že vykonali nějaké dobré skutky: ‚Pane, kdy jsme tě spatřili hladového, žíznivého, jako cizince?‘ A to je přesně to, proč byly ty skutky tak dobré. Udělali skutek z lásky a úplně na něj zapomněli a jsou překvapeni, že je Ježíš chce za to odměnit. Opět svědectví o Boží dobrotě, protože my lidé takoví sami od sebe rozhodně nejsme! Takové jsou odpovědi srdcí, změněných Boží láskou.
Čtvrtý nový pohled mne pokořil ještě víc než ty tři předchozí. Až se bojím si to víc reálně představit, protože ta plná představa se prostě nedá unést. Je to Kristova laskavost ke svým, a navíc, jak je mnohostranná:
SOUVISEJÍCÍ – Dan Drápal / Proč jsou v Bibli rodokmeny
a/ Ježíš přijímá jakoukoliv pozornost jednomu ze svých maličkých stejně, jako by byla prokázána Jemu samotnému. Tak moc se s nimi ztotožňuje.
b/ I když svůj dobrý skutek ten, kdo jej vykonal, dávno zapomněl, Ježíš si ten skutek pamatuje po celé věky, aby jej zmínil na Soudu. Kdo z lidí je takový, jako On?
c/ Ježíš pochválí tuto skrytou věc na Soudu, před svým Otcem, před anděly, před ostatními věřícími i před kozly, před nevěřícími, veřejně! To určitě musí ty ovce, které za života dlouze trpěly odmítnutím, pohrdáním, výsměchem nebo nepochopením, maximálně potěšit.
d/ Přestože věřící přicházejí na Soud, Ježíš nezmiňuje jediný jejich hřích! To on sám na kříži vymazal jejich dlužní úpis.
e/ I když věřící ze srdce odpustili těm, kteří o ně v jejich nejtěžších chvílích utrpení a umírání nedbali, přesto to bude pro ně přemáhající uslyšet, přímo z úst nejvyššího Soudce a Krále, že se jednalo o stejné provinění, jako by se jednalo o Něj samotného.
Kéž bychom, milí spoluvěřící, pravidelně žasli nad tím, jak nám Bible stále nově a nově ukazuje, jak máme dobrého Krále. Dobrého Pána Ježíše Krista.
Autor: Jiří Aron Datum: 13. května 2023 Foto: Wikimedia Commons – ilustrační
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.