Kdo chodí v temnotách, kde není žádná záře, ten ať doufá v Hospodinovo jméno a opře se o svého Boha. Izajáš 50:10
Chci se dnes zamyslet nad fenoménem vězení, vězeňství, trestu, změny a odpuštění. Tedy na lidi, kteří chodí v temnotách nejtemnějších – za mřížemi, za zdmi vězení a kriminálů.
Vězení je jednou z nejstarších lidských institucí. Vězení je nutné pro:
Ochranu společnosti před pachateli trestné činnosti.
Poskytuje pachatelům možnost nápravy.
Slovo „vězení“ zmiňuje Boží slovo 66x.
Co může vzejít dobrého ze zločinu? Odpuštění / znovuzrození / nový začátek. Změna.
Kteří jsou nejznámější obrácení bibličtí zločinci? Mojžíš, David, Pavel.
Kde byly napsány jedny z nejkrásnějších křesťanských úvah? Ve vězení – většina Pavlových epištol, Husovy Kostnické listy atp.
Víte, co je devízou vězení? Je to ČAS! Čas nutný na změnu.
Věřím, že: Změna je možná. Jistě znáte někoho ze svého okolí, či snad přímo ze své rodiny, u kterého byste dali, nevím co za to, aby se změnil / změnila v tom či onom. Syn se fláká a nemá zájem o práci, soused pije a bije v noci svou ženu, manžel po ránu srká studený kafe a vám to přitom TAK jde na nervy… A pak jednoho dne se z nějakého důvodu ta změna stane: syn si najde práci, soused se stane abstinentem a chodí s manželkou za ruce a usmívají se na sebe, manžel přestal srkat raní kávu. Stalo se to proto, že jste vy nebo někdo jiný o onu změnu stál. Stalo se to z LÁSKY.
Změna bez lásky není možná.
„Množství lásky přikrývá mnohá přestoupení“ Př 10,12
A pak jsou druzí lidé, o kterých má svět, ale často i my, tendenci říct bez rozmyslu: „Ten nebo ta se NIKDY nezmění!“
„Ten se narodil pro šibenici.“ , „Ta je stejná potvora jako její matka, tam to jiné nebude!“, a podobně.
A změna u nich nich skutečně NIKDY nenastane a zemřou ve svých hříších.
Víte proč? …Nebyli milováni. Když miluješ, stojíš i o nedokonalého člověka – budeš se za něj modlit, budeš za něj bojovat.
Nikdo se nevyhrabal ze stoky užívání drog jen tak. Bylo tam úsilí na obou stranách. Kromě osobní složky (vůle / chtění) tam MUSEL být někdo, kdo pomohl, podpořil, měl trpělivost. Terapeut, máma / táta / sourozenci, křesťan, co se modlil…
List Židům je brilantním teologickým dílem. Všichni známe úžasné myšlenky, které v něm autor rozvíjí a jsou potěšením pro církev po dva tisíce let. Závěr listu tvoří několik poměrně krátkých přikázání. Jako jedno z prvních je (Žd 13,3) „Pamatujte na vězně, jako byste byli ve vězení s nimi; pamatujte na trpící jako ti, kdo také mají tělo.“
Vězení je koncentrované zlo. Současná čísla pro Česko republiku jsou strašná: 20.000 vězňů / 12.000 dozorců.
Vypovídají tyto počty a zkaženosti naší společnosti? Nebo o selhání systému, zbytečně přísných trestech, nefunkčním systému resocializace?
Paradoxně, koeficientem míry Boží milosti je množství hříchu:
„Do toho vstoupil Zákon, aby se provinění rozhojnilo. A kde se rozhojnil hřích, tam se nadmíru rozhojnila milost“
Ř 5,20
Teorií resocializace je mnoho. Ta používaná v Česku evidentně nefunguje – čísla nám to říkají jasně.
Věřím, že nejúčinnější metodou je efektivní pokání – přestat s výmluvami na okolnosti (soud, Policii, špatnou rodinu), ale počátkem pokání je uznání své chyby / přestoupení a aktivní hledání nápravy a odpuštění na obou stranách mříží – jak přestupitel zákona, tak oběť. Více se tomuto tématu věnuje například iniciativa Mezinárodního Vězeňského Společenství „Building bridges“.
Koho se nakonec problém kriminality týká? Všech!
Je to podobné, jako když hodíte na velkou vodní hladinu malý kamínek. Hladina se zčeří a vlnky se kruhovitě rozprostřou po celé ploše.
Víte jaká je kvóta recidivy v naší zemi? Okolo 70 % – jedna z nejvyšších na světě!
Recidivní chování způsobují především dluhové pasti, nedostatek postpenitenciární péče (= péče následující po vězení), kdy vězeň vyjde třebas po 10 letech z vězení a jediné, co od státu dostane je 1.000,- jednorázové pomoci. (Toto není vtip! To je fakt!)
Následná péče MUSÍ existovat u léčby každé závažné nemoci. Závislost, dno, kriminální chování – to jsou velice závažné choroby těla i duše!
Následná péče v podobě pastorace musí následovat po obrácení každého člověka, jinak duchovně zahyne a skončí znova ve svých hříších.
Následná péče vyžaduje tu nejcennější investici, kterou můžeme bližnímu dát. Nejsou to peníze, není to jídlo. Je to náš čas!
Společností se šíří zloba. Neochota a nevole odpouštět. Lidé vykřikují na internetu, ve zprávách, v rozhovorech v tramvaji ultimativní soudy a odsudky ohledně vlády, Ukrajinců, Romů, politiků…a vězňů. Proč? Odvádějí pozornost od své vlastní hříšnosti / svých vlastních nedostatků.
Alternativou trestní justice je justice RESTORATIVNÍ. Její principy ve kostce jsou:
Restorativní pohled zaměřuje naši pozornost na uzdravování, které musí po zločinu následovat (uzdravování všech: poškozených přímo / nepřímo / i uzdravení pachatele a jeho rodiny)
Zdůrazňuje závazek pachatelů napravit škodu, kterou způsobili a vynahradit to lidem, kterým ublížili.
Restorativní justice směřuje k zapojení všech účastníků, kterých se zločin dotkl a kteří mají zájem o jeho vyřešení nebo prevenci podobných zločinů.
Restorativní pochází od slova restaurátor, který obnovuje umělecké dílo do původního stavu.
Řekněme, že bude poškozeno dílo slavného umělce – třeba Michelangelovu Davidovi upadne ruka. Pokud ji v muzeu dají do depozitáře, tak je jedno, jak dlouho tam bude. Dílo bude a ZŮSTANE (!) poškozené. Nic moc pro oči, že? Ale když se na něj vrhne restaurátor a ruku odborně přidělá na její původní místo, zahladí viditelné spoje – socha bude jako nová. Bude potěšením pro každého návštěvníka; chloubou každého muzea! Bude totiž FUNKČNÍ!
Neinvestoval do nás Otec také to Nejdražší, co měl? Svého syna. Mohl nás“ odbýt“ Janem Křtitelem. Neudělal to. Šlo mu o TRVALÉ uzdravení.
Jak toho dosáhnout? Jak změnit / uzdravit společnost?
Už jsme zmínili lásku.
Zmínili jsem čas.
Nyní rozvinu svou Teorii Heřmánkové masti použitou v podtitulu:
Má žena pracuje v nemocnici. Mj. se tam léčí množství proleženin (dekubitů), vředů, nekrotických tkání vedoucí k amputacím končetin a často i ke smrti.
Mnozí z takovýchto pacientů jsou lidé staří – z domovů důchodců. Pak je tam další spektrum pacientů: narkomani a bezdomovci, kteří si z různých důvodů svého nezřízeného života abscesy s dekubity způsobili sami; často strašných rozměrů, tak – že jim trčí z těla zhnisané živé kosti!
Na manželčině oddělení pracují 2 lékařky. Jedna nemilosrdná a druhá moudrá.
Nemilosrdná takového bezdomovce s hnisajícími vředy „odbyde“ heřmánkovou mastí za 30,-. Sestra mu ji na dekubit namaže a převáže. Takovéto ošetření však vyžaduje převaz každé 4 hodiny. Rána se musí vyčistit, znova namazat a zavázat. Jenže narkoman / bezdomovec nezůstane v nemocnici déle jak 12 hodin (půl dne). Volá jej ulice, potřeba si šlehnout další dávku, sociální nefunkčnost. Takže odejde a zpravidla do 3 dnů je v nemocnici zpět. Tentokrát už jde o vážnou věc – dekubit ošetřený heřmánkovou mastí a 3 dny zanedbávaný, mokvající pod starým obvazem, se změnil v infekci a nekrotickou tkáň, kde je často ohrožen život pacienta a musí následovat operace. Každá operace znamená svolání operátorského týmu, obsazení oper. sálu – což bez ohledu na závažnost zákroku stojí několik milionů korun.
Moudrá lékařka ošetří narkomana / bezdomovce s vředem jinak. Poví sestře, ať mu na dekubit dají náplast Mepilex Border Sacrum, která obsahuje stříbro. (Je zajímavé, že má tvar srdce!) Tato náplast stojí sice 2.000, -, ale účinkuje na zhnisané ráně 7 dní. Není třeba ji měnit každé 4 hodiny. Po 7 dnech se strhne a rána je zcela zdravá! Moudrá lékařka pomohla efektivně člověku v nouzi a ušetřila pojišťovně (a nám) několik milionů korun za operaci, které předešla.
Mohl bych nyní uvádět řadu příkladů z v tomto směru vyspělejších zemí (např. Skandinávie), kde je kvóta recidivy okolo 10 %! Proč? Vězením tam totiž „zájem“ o člověka, který šlápnul vedle, nekončí. Každý, kdo vychází z vězení tam má možnost jít do tzv. Chráněného programu, který funguje až 5 let, kdy odborníci a terapeuti pomáhají propuštěnému se sociální a finanční gramotností, s rekvalifikací, bydlením, sháněním zaměstnání atp. Ano, investují do něj z peněz daňových poplatníků poměrně vysoké částky. Ovšem vrací se jim to v podobě neexistujících škod na majetku a zdraví z trestných činů, kterým takto předešli.
Boží slovo nás vyzývá:
„Neraduj se, když tvůj nepřítel padne, nejásej nad jeho klesnutím. Hospodinu by se nelíbil ten pohled, mohl by od něj odvrátit svůj hněv“ (Př 24, 18-19)
A v Iz 58, 6-9: „Zdalipak půst, který já si přeji, není toto: Otevřít okovy svévole, rozvázat jha, dát ujařmeným volnost, každé jho rozbít?
Cožpak nemáš lámat svůj chléb hladovému, přijímat do domu utiskované, ty, kdo jsou bez přístřeší?
Vidíš-li nahého, obléknout ho, nebýt netečný k vlastní krvi?
Tehdy vyrazí jak jitřenka tvé světlo a rychle se zhojí tvá rána. Před tebou půjde tvá spravedlnost, za tebou se bude ubírat Hospodinova sláva.“
Investuj do svého dílu pročištění / ozdravení společnosti!
Zkoumej své srdce. Šiř dobro a laskavost.
Hlásej odpuštění.
Autor: Ondřej (Andy) Janeta Datum: 18. července 2024 Foto: Pixabay – ilustrační
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.