Křesťan dnes

Nepřijatelná krutost pekla?

Charles Spurgeon věřil v peklo a ve svém kázání s názvem „Vzkříšení mrtvých” o něm mluvil ve značných detailech. „Viděli jste azbest, který sice leží horký v ohni, ale když ho vytáhnete, je stále celý? Tak i vaše tělo bude Bohem připraveno, aby navěky hořelo, aniž by bylo zničeno. Nebude se nacházet v metaforickém ohni, jak se domníváte, ale ve skutečném plameni,“ uvedl. Spurgeon. Kázal s velikou vášní, protože byl poháněn touhou zachránit lidi právě před takovým osudem. „Jestli jsou hříšníci zatraceni, aspoň je nechme skákat do pekla přes naše mrtvá těla,“ řekl při jiné příležitosti.

V dnešní době je těžké si představit, že by někdo kázal o pekle s takovým přesvědčením – tato doktrína je mnoha evangelikály považována za nepříjemnou či trapnou. Myšlenka, že nevěřící budou navěky trpět v pekle, je sice výchozím bodem evangelikálního učení, zároveň je ale čím dál víc zpochybňována samotnými evangelikálními teology.

Tématu pekla se v minulosti věnoval i článek National Geographic, který zmiňoval názory různých učenců. V textu byl citován například teolog Edward Fudge. V roce 1982 napsal knihu The Fire That Consumes (Oheň, který pohlcuje). Fudge argumentoval pro teorii „věčného zničení“ a „podmíněné nesmrtelnosti“, podle níž lidé, kteří nevěří v Krista, přestanou po smrti existovat. Rob Bell zase ve své knize Láska zvítězí tvrdí, že Bůh nakonec zachrání všechny lidi. Francis Chan v knize Vymazání pekla pro změnu říká, že Bible pro nevěřící učí doslovné peklo a věčné odsouzení.

 John Piper se loučí s Robem Bellem po vydání knihy Láska zvítězí, ve které popřel existenci pekla

Profesor Denny Burk v knize Čtyři pohledy na peklo obhajoval tradicionalistické názory. „V celé dvoutisícileté historii křesťanské církve existovala shoda na věčném odsouzení. Nedávná změna tohoto názoru na Západě může jednoduše být znamením úpadku křesťanství na Západě,“ napsal. Dále také uvedl, že „západní“ křesťané, kteří opouštějí tradiční doktrínu o pekle, mají tendenci se vzdalovat i v jiných klíčových tématech.

Evangelikálů, kteří couvají, je stále víc a víc. „Moje předpověď je, že i v rámci konzervativních evangelikálních kruhů se bude pohled na peklo měnit, dominantním názorem se během patnácti až dvaceti let stane věčná neexistence hříšníků,“ prohlásil podle článku National Geographic profesor Preston Sprinkle.

Otázka pro evangelikály tedy zní: budou se stále držet doktríny, o které i její obhájci připouštějí, že je morálně problematická a zdánlivě Boha vykresluje jako sadistické monstrum? Je v této oblasti prostor pro diskuzi? Vztahy v křesťanském světě jsou už teď poškozené a téma pekla může způsobit další tlak na jednotu.

 

Autor: -mn- Zdroj: CT Foto: Wikimedia Commons

Exit mobile version