Phoenix – Před budovou Arizonské školské rady (Arizona Board of Education) na začátku týdne demonstrovali pedagogové a rodiče, kteří tak vyjádřili nespokojenost s projednávaným návrhem změn ve vědeckých standardech, podle nichž se žáci a studenti na jednotlivých stupních učí. Vyjádřili své rozhořčení nad tím, že by z nich byly odstraněny zmínky o evoluci a globálních klimatických změnách.
Vedle tohoto návrhu existuje i další, který chce standardy pro základní a střední školství zcela nahradit jinými. Vypracovala je soukromá vysoká škola v Michiganu. Autorkou tohoto návrhu je Diane Douglasová, která v Arizoně státě stojí v čele resortu školství.
Demonstraci spoluorganizovala Arizonská sekulární koalice (Secular Coalition of Arizona), jež se sama definuje jako sdružení agnostiků, ateistů a volnomyšlenkářů, a byly při ní vidět transparenty s nápisy „Vyučujte vědu, ne pohádky“ nebo v narážce na volební heslo současného prezidenta USA „Věda učinila Ameriku velikou, učiňme ji velikou znovu“. „Naše děti a vnuci se na nás spoléhají, že jim poskytneme toto právo (na vědecké vzdělávání),“ řekla jedna z účastnic protestu, učitelka z pedagogické fakulty Arizona State University Eileen Merrittová.
Téma výuky evoluční teorie na školách má v USA dlouhou tradici. Článek z listu The Onion pojednávající o slavném „Opičím procesu“ v roce 1925, zde.
Sama Douglasová argumenty svých oponentů nepřijímá. Říká, že ačkoliv je sama stoupencem toho, aby se ve školách vedle evoluce vyučovala i teorie inteligentního plánu, respektuje soudní rozhodnutí, která to neumožňují. To, co nyní navrhuje, tedy není podle ní uvést tuto alternativní teorii ani kreacionismus do škol, ale poukazovat při výuce na silné i slabé stránky teorie evoluční. „Od vědy se očekává zpochybňování výkladu, ne jeho slepé přijímání,“ říká republikánská politička.
Autor: Miloš Mrázek Zdroj: Náboženský infoservis Foto: Wikimedia Commons