Před více než pěti sty lety došlo v německém Lipsku k debatě mezi protestantským reformátorem Martinem Lutherem a katolickým profesorem Johannem Eckem . Debata probíhající v červnu a červenci roku 1519 byla přitom daleko důležitější než vydání slavných 95 tezí, poznamenává Evangelical Focus.
V Lipsku se totiž šlo ke kořenům Lutherova sporu s Římem: Jednalo se o autoritu papeže v církvi. Luther byl v roce 1517 při vydání svých 95 tezí ještě přívržencem papeže, ale o dva roky později se jeho postoj rázně změnil.
Debata byla proto mnohem radikálnější než teze v roce 1517. Portál Evangelical Focus to shrnul v pěti hlavních bodech.
Argument 1: Papež je hlavou Církve
Eck, jako věrný obhájce Říma, zahájil svou debatu s Lutherem tím, že papeže označil za hlavu univerzální církve. Luther však odpověděl: „Hlavou církve není člověk, ale sám Ježíš Kristus. Hájím to svědectvím Písma, které říká: ‚Kristus musí kralovat, dokud mu nejsou všichni nepřátelé položeni pod nohy‘“.
„To znamená, že nesmíme věnovat pozornost těm, kdo omezují Kristovu vládu na církev, která vítězí v nebi. Jeho království je královstvím víry. Nevidíme naši hlavu a přesto jednu máme.“
Argument 2: Autorita církevních otců
Zatímco Luther citoval Písmo, Eck se obrátil k církevním spisům připomínajícím jeho soupeři, že Cyprián vysvětlil, že jednota kněžství se vrátila do Říma a že Jeroným prohlásil, že „pokud by mimořádná a univerzální autorita nebyla dána papežovi, v církvi by bylo tolik schizmatů, kolik je pontifiků.“
Newsletter Křesťan dnes – týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
Luther se ostře ohradil a připomenul, že církev v Římě našla své kořeny v jeruzalemské církvi, pravé a skutečné matce všech církví Krista.
K citaci Jeronýma, Luther objasnil, že primát papeže nebyl božským právem, ale lidským a že pravoslavná církev neuznala papežskou autoritu. „Není v našich vlastních dnech pravda, že se pravoslavná církev odmítá podřídit Římu?“
Argument 3: Matouš 16,18
Eck se rozhodl citovat nejznámější biblický text, kterým Řím argumentoval pro autoritu papeže. Eck apeloval na Augustinův výklad, který označil apoštola Petra „skálou“ v daném textu. Bývalý augustiniánský mnich odpověděl, že „Augustín velmi často říkal, že tou skálou je Kristus, a jen jednou uvedl, že to byl Peter.“
Další Lutherův krok v disputaci měla obrovský dopad na vývoj jeho reformační teologie. Němec poukázal n klíčový princip Sola Scriptura.
„Ale i kdyby Augustin a všichni církevní otcové řekli, že apoštol je skála, o které se zmiňuje Kristus, jednoduše bych proti nim postavil autoritu Písma svatého. To učí, že nemůže být položen jiný základ než ten, který již byl dán, to jest Ježíš Kristus.“
Argument 4: Jste plný sebe samého!
Eck, který si uvědomil, že nemůže Luthera umlčet ani texty církevních otců, ani Biblí, zahájil útok proti reformátorovi a obvinil ho z pýchy, že se staví proti tolika otcům, papežům, koncilům, teologům a univerzitám.
Argument 5: Jste Čech a husita!
Eckovým posledním argumentem bylo označení Luthera za Čecha a žáka reformátora Jana Husa. O století dříve byl Hus upálen, když zpochybnil prvenství papeže.
Luther odpověděl, že mezi texty, které obhajoval Hus existuje několik důležitých křesťanských pravd. Například existence pouze jedné univerzální církev. To podle Luthera neznamená nutnost věřit v primát Říma aby byl člověk spasen.
„Ať už to byl Wycliffe nebo Hus, který to řekl, nezáleží na tom… Toto prohlášení je naprosto pravdivé,“ poznamenal Luther.
K protestantům se dnes hlásí evangelíci, anglikáni, baptisté, letniční či kalvinisté. Jejich počet se odhaduje od 600 milionů až k jedné miliardě.
Líbí se vám tento článek? Podpořte fungování novin
Abychom mohli vytvářet obsah, který čtete zdarma, spoléháme na dary od našich štědrých čtenářů, jako jste Vy.
Pomozte nám pokračovat v této misi a podílejte se na ní spolu s námi.
-mn- Datum: 15. červenece 2019 Foto: Wikipedie, WIkimedia Commons