Křesťan dnes

K volbám s generací Z

 

Volit chodí pouze čtvrtina mladých lidí a letos se mnozí pokouší toto smutné číslo změnit. Nejrůznějšími způsoby.

Přitáhnout nejmladší generaci se snaží například projekt Tvoje poprvé postavený na provokativních dvojsmyslech. Jeho prostřednictvím celebrity vyzývají prvovoliče, aby nepropásli příležitost být slyšet. Na rozdíl od pár let staré iniciativy Přemluv bábu neradí, komu hlas hodit, ale je politicky neutrální. Apeluje, aby mladí lidé přijali zodpovědnost za budoucnost země, ve které žijí, a přišli k volbám, ať už jsou jejich preference jakékoliv.

Podobnými výzvami se to na sociálních sítích známých osobností jen hemží, nejčastěji příspěvky typu: „Nenechávej ostatní, aby rozhodovali za tebe, běž k volbám. Že tě politika nikdy nezajímala? Nevadí. Prostě si projdi pár volebních programů nebo zkus volební kalkulačku a někomu to hoď.“ Jít k volbám ještě nikdy nebylo tak „cool“.

Naopak politické strany nejsou v cílení na mladé příliš úspěšné, dokonce se často spíš zdá, že se je ani zasáhnout nesnaží. Jediný, kdo se letos na nejmladší věkovou kategorii alespoň trochu zaměřil, byla TOP 09. Zasloužil se o to především Dominik Feri – jednadvacetiletý student práv a zastupitel, snadno zapamatovatelný díky svému exotickému vzhledu, na sociálních sítích denně oslovuje desetitisíce fanoušků. Je autentický, velmi mladý a nebojí se kontroverze.

 

Dominik Feri v rámci předvolební kampaně vydal brožurku s provokativním názvem Tahle knížka není pro starý aneb Voličův průvodce po galaxii. Útlá knížečka atraktivním způsobem představuje politiku, vysvětluje základní pojmy a láká mladou generaci k volbám. Srozumitelně, stručně, vtipně, i když místy zkratkovitě. Brožurka zaujme svým designem, i obsah je poměrně povedený. Samozřejmě není zcela objektivní, přece jen se jedná o propagační materiál TOP 09. Dokážu si ale představit, že mnoho mladých lidí může namotivovat k tomu, aby politice věnovali alespoň trochu pozornosti. Něco takového tady chybělo.

 

 

Feri ale bohužel nezůstal jen u brožurky a na poslední chvíli ve snaze zaujmout nejmladší voliče do světa vypustil song Volby nejsou sexy, z nich nemáš erekci. Hudební počin plný jak jinak než laciných dvojsmyslných narážek, které mají pobavit právě svou jednoduchostí. A ve spojitosti s již zmiňovanou kampaní Tvoje poprvé mi v hlavě vyvstává řada otázek. Vážně mladí lidé slyší jen na prvoplánové dvojsmysly? Není to spíš důvod k zamyšlení, když tvůrci předpokládají, že stačí vsadit na podobně přízemní humor? A možná taky – opravdu je moudré povzbuzovat k účasti ve volbách někoho, kdo se o politické dění jinak vůbec nezajímá a k urně jde jen díky trendy písničce z YouTube?

Protože když odhlédnu od nešťastně zvolené formy, velká slabina podobných projektů tkví v jejich sezónnosti. Iniciativy, které měsíc před volbami začnou vybízet mladé k zájmu o politiku a k účasti ve volbách, jsou jen výkřikem do tmy. Ano, určitě je třeba v nových generacích vzbuzovat zájem o další směřování země. Problém ale je, když se to omezí pouze na období bezprostředně před volbami. Považuji za nezodpovědnost chtít po člověku, který se nikdy o politiku nezajímal a ani k tomu nebyl veden, „aby si prostě prošel pár programů a někomu to hodil“. Už jen proto, že mladí mohou být vzhledem ke své nezkušenosti jednodušeji ovlivnitelní nebo tíhnout ke zbytečně radikálním řešením.

Totiž to, co potřebujeme, nejsou útržkovité kampaně, ale dlouhodobé vedení k zodpovědnosti. Systematickou práci s teenagery, aby ve svých osmnácti letech nebyli hozeni do volebních vod jen tak bez přípravy. Vím, že mnoho křesťanů má na srdci budoucnost naší země a vytrvale se za ni modlí. A jedním z klíčových způsobů, jak se o ni prakticky zasadit, je podněcovat zájem mladých lidí o politiku. Ptát se na jejich názory, diskutovat s nimi, mluvit o současných problémech. A to nejen když zbývá pár posledních týdnů do voleb.

 

Autor: Kristýna Gillíková

.

 

 

Exit mobile version